آفتاب

موافقت مجلس با طرح مرمت بافت های تاریخی

موافقت مجلس با طرح مرمت بافت های تاریخی

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر حفظ و احیای بافت‌ها و بناهای تاریخی سازمان میراث فرهنگی گفت: طرح مرمت و احیای بافت‌های تاریخی و فرهنگی و توانمندسازی مالکان و بهره‌برداران بناهای تاریخی در مجلس تصویب شد.

سیدهادی احمدی رویینی روز دوشنبه در نشستی همزمان با روز جهانی موزه و گرامیداشت هفته میراث فرهنگی، گفت: این طرح با هدف حمایت از افراد ساکن در بافت‌های تاریخی، از دوره قبل مجلس و از سوی نماینده شهر شیراز مطرح شده بود.
وی افزود: این طرح در کمیسیون فرهنگی مطرح شد و نظر سازمان میراث‌فرهنگی را هم خواستند که در طول 4، 5 سال گذشته پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی، هفته گذشته همه ماده‌ها غیر از ماده 14 به تصویب رسید.
احمدی ادامه داد: روز گذشته یکشنبه 29 اردیبهشت 98 ماده 14 که به بخشودگی بخشی از مالیات خانه‌های تاریخی به شهرداری، مربوط بود و در صحن مجلس به آن ایراد گرفته شده بود، پس از رفع ایرادها در کمیسیون فرهنگی، دوباره مطرح شد و به ‌تصویب رسید. این مصوبه باید به شورای نگهبان برود و امیدواریم با تصویب شورای نگهبان به ‌زودی اجرا شود.
احمدی به موضوع آثار تخریبی سیل در میراث فرهنگی کشور اشاره و بیان کرد: تعلل در مرمت میراث فرهنگی به لحاظ مادی و فرهنگی هزینه‌های جبران ناپذیری در پی دارد؛ زیرا با گذشت زمان هزینه‌ها تصاعدی بالاتر می‌رود و بناها نیز خسارت بیشتری می‌بینند.
احمدی افزود: از این به بعد تمام صاحبان صنایع و سرمایه که بخواهند در حوزه میراث فرهنگی فعالیت کنند، با تأیید سازمان میراث فرهنگی هر آنچه هزینه کرده‌اند، جزء اسناد مثبته مالیاتی آنها محسوب خواهد شد.
وی گفت: این اقدام معافیت مالیاتی نیست، بلکه هزینه‌ای را که برای میراث فرهنگی کشور کرده‌اند به عنوان مالیات از آنها قبول می‌کنند. این مصوبه به تازگی تصویب شده و موجب خواهد شد صاحبان سرمایه، از میراث فرهنگی کشور حمایت‌های مالی کنند.
احمدی بیان کرد: تا کنون میراث فرهنگی فهرست بها نداشته است اما اکنون بعد از ۱۳ سال طرح فهرست‌بهای میراث فرهنگی مطرح شده است.
وی با اشاره به اینکه در کشور ۱۹ فهرست بها وجود دارد، گفت: آخرین آن فهرست‌بهای میراث فرهنگی است که در ۹۸۳ مورد در ۱۲ فصل تنظیم شد. ۲۵ درصد موارد با فهرست‌بهای ابنیه مشترک هستند و ۴۵ درصد ویژه مرمت آثار تاریخی است و ۳۰ درصد نیز نیز ستاره دار شده‌اند.
فراهنگ**3377**9157
کد N2173512

وبگردی