آفتاب

دنباله روی گوگل از ترامپ در تحریم هوآوی

دنباله روی گوگل از ترامپ در تحریم هوآوی

تهران- ایرنا- یکی از جنجال برانگیزترین اتفاقاتی که در سال 2018 میلادی رخ داد، بدون شک تلاش دولت آمریکا برای تحریم و ممنوعیت استفاده از گوشی ‌های هوشمند و تجهیزات مخابراتی ساخت شرکت چینی «هواوی» بود.

ماجرا از اوایل سال گذشته میلادی آغاز شد که دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، اعلام کرد که گوشی‌های هوشمند ساخت شرکت‌های چینی نظیر هواوی و «زد.تی.‌ایی» از شهروندان و مقامات آمریکایی جاسوسی می‌ کنند و اطلاعات شخصی و محرمانه بسیاری را تحویل دولت چین می‌ دهند تا علیه آمریکا از آنها استفاده کند.
با این‌که دولت چین و شرکت‌های هواوی و زد.تی.‌ایی همگی این اتهامات را بارها رد و تکذیب کرده‌اند، اما آمریکایی‌ ها همچنان به تلاش برای جلوگیری از فعالیت آنها ادامه دادند تا جاییکه دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، روز 25 اردیبهشت فرمانی صادر کرد که شرکت‌ های آمریکایی را از خرید تجهیزات مخابراتی و فناوری از هر شرکتی که «تهدیدی برای امنیت ملی» باشد، منع می‌کند؛ این فرمان عملا مسیر ممنوعیت استفاده از تجهیزات و خدمات هواوی را هموار کرد.
در همان زمان شبکه بلومبرگ گزارش داده بود که تحریم‌های آمریکا «ضربه مهلکی» بر هوآوی وارد خواهد کرد، چرا که نه تنها بازار آمریکا را از آن می‌گیرد، بلکه شرکت ‌های آمریکایی را نیز از فروش فناوری ‌های پیشرفته به این شرکت چینی منع خواهد کرد.
با ورود هواوی به فهرست سیاه آمریکا، سخنگوی وزارت خارجه چین، واشنگتن را متهم کرد که مدت‌هاست «سرکوب شرکت ‌های چینی را در دستور کار خود قرار داده» و از هیچ تلاشی برای «لکه‌دار کردن و فشار» بر آنها فروگذاری نمی‌ کند.
«هالین ژائو» دبیرکل سازمان ملل در بخش اینترنت و ارتباطات رادیویی و مخابراتی در این خصوص اعلام کرده است که تلاش آمریکا برای ممنوعیت نصب و استفاده از تجهیزات مخابراتی و شبکه نسل پنجم اینترنت 5G بیشتر با انگیزه‌های سیاسی و تجاری صورت گرفته است و در این میان نگرانی‌های مربوط به امنیت سایبری و احتمال جاسوسی و نفوذ به اطلاعات و حریم خصوصی کاربران چندان پررنگ نیست.
پیش‌تر نیز کارشناسان و تحلیلگران خاطرنشان کرده بودند که آمریکا تصمیم دارد ضربه مهلکی به اقتصاد و تجارت چین بزند و بدین ترتیب دقیقا دست روی بزرگترین و درآمدزاترین شرکت چینی یعنی هواوی و «زد.تی.ای» که در زمینه فناوری اینترنت 5G و گوشی‌های هوشمند فعالیت‌های گسترده‌ای دارند، گذاشته است تا بدین ترتیب بتواند در جنگ تجاری با این کشور موفقیت‌آمیز عمل کرده باشد و مانع کسب میلیون‌ها و میلیاردها دلار درآمد و سود این شرکت‌ها شود.
با این حال تصمیم گوگل برای تعلیق همکاری با هواوی، می‌تواند ضربه بسیار سختی به این شرکت چینی و فروش گوشی‌ها و دیگر خدمات رایانه‌ای آن در دیگر کشورهای دنیا باشد؛ چراکه گوشی‌ها دسترسی به سیستم عامل اندروید را از دست خواهند داد.

**** توقف برخی فعالیت های هوآوی از سوی گوگل
خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که شرکت گوگل آن دسته از همکاری ها با شرکت فناوری هوآوی چین را که مستلزم انتقال سخت افزار، نرم افزار یا سرویس های فنی باشد؛ متوقف کرده است.
به نوشته تارنمای رسمی رویترز، خدماتی که به صورت عمومی از طریق پروانه های متن باز در اختیار کاربران قرار می گیرد از این اقدام گوگل مستثنی هستند.
این اقدام به این معناست است که نسخه های جدید گوشی های هوشمند هوآوی که بر روی سیستم عامل اندروید اجرا می شوند، دسترسی به سرویس های محبوب گوگل همچون «گوگل پلی استور»، جی میل و یوتیوب را از دست می دهند.
اندروید یک سیستم ‌عامل همراه است که شرکت گوگل به تلفن‌ های هوشمند و تبلت‌ ها و به‌تازگی برای برخی رایانه ‌ها و ساعت‌ های مچی ارائه می‌ کند. شرکت ‌های مختلف از کره و چین و ژاپن تا دیگر نقاط جهان از این سیستم عامل به طور گسترده‌ای بهره می‌برند.
تعلیق همکاری گوگل با هواوی، نه تنها جلوی دسترسی تلفن‌های تازه شرکت چینی به سیستم عامل اندروید را می‌گیرد بلکه مانع کاربری از خدمات محبوبی مانند گوگل پلی استور، جی‌میل یا یوتیوب می‌شود.
یک منبع خبری طرف گفت‌ و گو با خبرگزاری رویترز تاکید کرده است که «هواوی تنها قادر خواهد بود به نسخه عمومی اندروید دسترسی داشته باشد و دیگر به نرم‌افزارهای انحصاری و خدمات خود گوگل دسترسی نخواهد داشت».
نرم‌افزارهای انحصاری در مالکیت انحصاری پردازندگان است و نمی ‌توان آن‌ ها را تکثیر و توزیع کرد، به عبارتی بر خلاف نرم‌افزارهای عمومی یا متن باز، امکان دسترسی به کد مبدا نرم‌افزارهای انحصاری وجود ندارد.

*** کاربران «گوگل اپس» همچنان قادر به استفاده از خدمات گوگل هستند
یک سخنگوی گوگل گفته کسانی که در حال حاضر تلفن هوشمند هواوی در اختیار دارند و از «گوگل اپس» استفاده می ‌کنند، همچنان قادر خواهند بود به خدمات و به‌ روز رسانی‌های نرم‌افزاری گوگل دسترسی داشته باشند.
به گفته این سخنگو، در گوشی‌های فروخته‌ شده هواوی «گوگل پلی و حفاظت‌های امنیتی گوگل پلی پروتکت همچنان اجرایی خواهند بود».
هواوی هنوز واکنشی به گزارش تازه نشان نداده‌است.
علمی**2038**1485
کد N2173445

وبگردی