آفتاب

رکوردهای جدید بارش‌های کشور

رکوردهای جدید بارش‌های کشور

میزان بارندگی‌های کشور از ابتدای مهرماه سال گذشته تا ۲۹ اردیبهشت امسال با ۱۰۵درصد رشد در حالی به ۳۲۳.۴ میلی‌متر رسید که ...

میزان بارندگی‌های کشور از ابتدای مهرماه سال گذشته تا ۲۹ اردیبهشت امسال با ۱۰۵درصد رشد در حالی به ۳۲۳.۴ میلی‌متر رسید که بارندگی‌ها تا پایان این هفته ادامه دارد.به گزارش دفتر مطالعات پایه آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، تازه‌ترین بررسی‌ها نشان می‌دهد حجم بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۱/ ۱۵۸ میلی‌متر) ۱۰۵درصد و نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۳/ ۲۲۸ میلی متر) ۴۲ درصد رشد دارد.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی تا آخر این هفته بارش‌های بهاری در بیشتر نقاط کشور ادامه دارد، از این رو احتمال سیلابی شدن مسیل رودخانه ها، آب‌گرفتگی معابر، تگرگ و صاعقه وجود دارد. سال آبی از ابتدای مهر هر سال آغاز و تا پایان شهریور سال بعد ادامه خواهد داشت. ایران دارای ۶ حوضه اصلی شامل دریای خزر، خلیج فارس، دریای عمان، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، مرزی شرق و قره قوم دارد. بر اساس این گزارش، میانگین حجم بارش‌ها در حوضه خلیج فارس و دریای عمان ۵۲۸.۱ میلی‌متر بود که نسبت به میانگین سال آبی پارسال (۲۰۹میلی متر) از ۱۵۳ درصد رشد برخوردار بوده و نسبت به میانگین دوره ۵۰ ساله (۳۵۱.۵) رشد ۵۰ درصدی دارد. بر اساس این گزارش، میانگین حجم بارش‌ها در حوضه دریای خزر در سال آبی جاری ۵/ ۴۹۶ میلی‌متر گزارش شد که نسبت به میانگین دوره مشابه پارسال (۷/ ۳۳۳) حدود ۴۹ درصد رشد را نشان می‌دهد. میانگین بارش‌های این حوضه آبی کشورمان در دوره درازمدت به ۹/ ۳۴۱ میلی‌متر رسید که با رشدی ۴۵درصدی همراه شد. میانگین حجم بارش‌ها در حوضه دریاچه ارومیه نیز در سال آبی جاری ۷/ ۴۷۲ میلی‌متر بود که نسبت به میانگین دوره مشابه پارسال (۳۷۴) حدود ۲۶ درصد رشد و نسبت به میانگین دوره ۵۰ ساله (۹/ ۳۰۵) دارای رشد ۵۵ درصدی است.

 

حجم بارش‌ها در حوضه دریاچه ارومیه در دوره یازده ساله ۷/ ۲۹۵ میلی‌متر بود که رشد ۶۰ درصدی برای آن گزارش شده است. همزمان با افزایش بارش‌ها در حوضه دریاچه ارومیه حجم آب دریاچه از ۵ میلیارد مترمکعب گذشت و به ۲۹/ ۵ میلیارد مترمکعب رسید. براساس این گزارش، حجم بارش‌های حوضه قره قوم نیز ۱/ ۲۷۱ میلی‌متر اعلام شد که نسبت به میانگین دوره مشابه پارسال (۳/ ۱۳۷) ۹۷ درصد رشد کرد و نسبت به دوره ۵۰ ساله (با ۲۰۴.۴) رشد ۳۳ درصدی داشت. حجم بارش‌ها در سال آبی جاری در حوضه فلات مرکزی ایران نیز ۱/ ۲۰۲ میلی‌متر بود که نسبت به دوره مشابه در سال آبی پارسال (۹/ ۹۶) حدود ۱۰۹درصد رشد یافت. این در حالی است که در دوره درازمدت این حوضه ۶/ ۱۵۳ میلی‌متر بارش با رشد ۳۲درصدی داشت.

کد N2172814

وبگردی