آفتاب

فروش بی‌سابقه کتاب‌های مصور مکه مکرمه در حراج ساتبیز

فروش بی‌سابقه کتاب‌های مصور مکه مکرمه در حراج ساتبیز

تهران- ایرنا- دو عنوان کتاب مصور با تصاویر نادر و اولیه از مکه مکرمه در حراجی ساتبیز به ارزش 271 هزار و 16 دلار فروخته شد.

به گزارش روز یکشنبه شبکه خبری العربیه، «کریستین اسنوک هورخرونیه» شرق شناس هلندی این کتاب های مصور را تهیه کرده است. وی که پس از گرویدن به اسلام، نام خود را به «عبد الغفار» تغییر داد، سال ها در مکه زندگی کرد و به مطالعه نحوه زندگی مردم این شهر پرداخت.
«ریچارد فاتورینی» متخصص ارشد کتاب و نسخ خطی در حراجی ساتبیز (Sotheby's) گفت: از فروش بی سابقه کتاب های مصور مکه و زائران در حراجی ساتبیز لندن، هیجان زده شدیم.
این دو جلد کتاب با دقت فراوان طی چند نسل حفظ شده بود و شرکت کنندگان در حراجی از مشاهده این دو کتاب مصور برای اولین بار، به وجد آمدند تا جایی که رقابتی سخت در مرحله فروش بالا گرفت و رقم نهایی 271 هزار و 16 دلار پیشنهاد شد.
در حالیکه برآوردهای اولیه، رقمی بین 102 هزار و 30 دلار تا 153 هزار و 44 دلار را نشان می داد.
هورخرونیه پس از بازگشت به هلند، بزرگ ترین مجموعه مصور از مکه را چاپ کرد و با انتشار آن، باب مطالعات تاریخی در مورد این شهر و جزئیات زندگی روزانه مردم آن را باز کرد.
این کتاب های مصور که در آستانه مدرن شدن عربستان تهیه شده، برخی از ابتدایی ترین عکس های چاپ شده از مکه و زائران آن از بخش های مختلف جهان اسلام را به تصویر می کشد.
حراجی ساتبیز رکورد فروش اولین تصاویر از مکه مکرمه را داراست. «محمد صادق بی» عکاس مصری این تصاویر را در سال های 1880 و 1881 تهیه کرد که در سال 1998، در حراجی ساتبیز لنن به قیمت یک میلیون و 660 هزار دلار فروخته شد.
ساتبیز نام و نشان تجاری یک حراج خانه چندملیتی در آمریکاست که حراج آثار هنری، جواهرات و مجموعه های مختلف ارزشمند را برگزار می کند.
فراهنگ**9109**9157
کد N2172438

وبگردی