آفتاب

واکنش به تبعیت بحرین از سیاست های عراق هراسی آمریکا

واکنش به تبعیت بحرین از سیاست های عراق هراسی آمریکا

بغداد – ایرنا – یک عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق به بیانیه وزارت خارجه بحرین و هشدار به شهروندانش برای خروج از عراق با ادعای ناپایداری اوضاع، واکنش نشان داد.

یک عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق روز یکشنبه در واکنش به اقدام اخیر بحرین در تبعیت از سیاست های عراق هراسی آمریکا و عربستان، به رسانه های محلی گفته است: بحرین و برخی دیگر از کشورها، در هرچیزی از آمریکا تبعیت می کنند و هدف از این گونه فراخوان ها بدنام کردن عراق و القای نابسامانی اوضاع امنیتی و سیاسی این کشور می باشد، امری که کاملا نادرست و غیر واقعی است.
'کریم علیوی' در کنایه ای به اوضاع بحرین افزود: اوضاع امنیتی در عراق پایدار و بسیار خوب و بلکه از برخی کشورهای عربی بهتر است، همچنین نیروهای امنیتی عراق به طور کامل بر اوضاع کنترل دارند و هیچ گونه خطری ماموریت های بین المللی و افراد خارجی حاضر در عراق را تهدید نمی کند.
وزارت خارجه بحرین روز شنبه با ادعای وجود ناپداری اوضاع و تهدیدات امنیتی در منطقه به شهروندان خود نسبت به سفر به ایران و عراق در شرایط کنونی هشدار داده و خواستار خروج فوری آنان شده بود.
درخواست خروج اتباع بحرین از عراق از سوی وزارت امور خارجه این کشور در حالی است که حاکمان بحرین از مدتها پیش، اتباع بحرینی مقیم عراق بویژه روحانیون بحرینی حوزه نجف را تروریست دانسته و نسبت به اقامت آنان در عراق معترض هستند.
ناظران مسائل عراق، علاوه بر عنصر تبعیت کورکورانه سران بحرین از سیاست های خصمانه آمریکا و سعودی درباره عراق و منطقه، اقدام دیروز منامه برای خروج شهروندانش از عراق را همچنین نوعی استفاده از فرصت برای قطع ارتباط معنوی و اجتماعی شیعیان بحرین با جامعه عراق و سفر به عتبات عالیات در این کشور ارزیابی می کنند.
این اقدام بحرین همچنین درحالی انجام می شود که حتی کشورهای غربی همپیمان آمریکا در چارچوب ائتلاف مدعی مبارزه با داعش نیز ادعاهای آمریکا در خصوص وجود تهدیدات امنیتی در عراق و عراق هراسی واشنگتن را باور نکردند و حاضر به همراهی با آمریکا در خارج کردن بخشی از کارمندان و نیروهایشان از خاک عراق نشدند.
در همین حال اظهارات تازه سخنگوی وزارت دفاع آلمان و تصمیم این کشور برای پایان دادن به وقفه چند روزه فعالیت خود در عراق، دومین اذعان ائتلاف بین المللی به بی اعتباری جنگ روانی آمریکا و برخی دولت های دنباله روی آمریکا در منطقه است که برای القای وجود تهدیدات مشخص امنیتی علیه نیروهای آمریکایی و غربی در عراق از سوی گروههای مقاومت تلاش می کنند.
'ینس فلوسدورف' سخنگوی وزارت دفاع آلمان در اظهاراتی که شنبه شب در رسانه های عراقی بازتاب یافت، ضمن اعلام از سرگیری قریب الوقوع فعالیت های مستشاری ارتش کشورش در عراق، تصریح کرده است که جدیدترین بررسی های ائتلاف بین المللی نشانگر کاهش سطح تهدیدات امنیتی در عراق است و به همین دلیل نیز نیروهای نظامی و مستشاری این کشور فعالیت خود در عراق را - پس از وقفه چند روزه - دوباره از سر می گیرند.
چند روز پیشتر نیز ژنرال 'کریستوفر گیکا' معاون انگلیسی فرمانده کل این ائتلاف در جریان یک گفت و گوی تلویزیونی زنده اذعان کرده بود که گزارش های مربوط به وجود تهدیدات امنیتی علیه نیروهای غربی و آمریکایی در عراق صحت ندارد.
رسانه های عراق روز پنجشنبه به نقل از پایگاه انگلیسی 'اینتل نیوز' فعال در حوزه اخبار نظامی و اطلاعاتی نوشتند که این ژنرال انگلیسی به همین دلیل شدیدا توبیخ شده است بنحوی که بعدا مجبور شد اظهارات قبلی را کمی تعدیل کند.
روابط بغداد - منامه اوایل اردیبهشت ماه نیز یک بار دیگر شاهد تنش شده بود.
متقدا صدر رهبر جریان صدر که در پیام مفصلی در تحلیل اوضاع عراق و منطقه از جمله خواستار کناره گیری سران بحرین، سوریه و یمن برای حل بحران سیاسی در این کشورها شده بود، مورد حمله و توهین وزیر خارجه بحرین قرار گرفت امری که طرفداران مقتدا صدر را به اعتراض خیابانی و تجمع مقابل کنسولگری و سفارت بحرین واداشت.
توییت 'خالد بن احمد آل خلیفه' وزیر امور خارجه بحرین علیه مقتدا صدر و بکار بردن توصیفاتی چون احمق و سگ درباره وی، موجب بالاگرفتن تنش در روابط دو کشور، احضار دیپلمات های بلندپایه دو طرف به وزارتخارجه عراق و بحرین و تنش لفظی در سطح برخی مقامات شد.
خاورم*10**380**
کد N2172023

وبگردی