آفتاب
این بار توسط وزارت دفاع آلمان؛

اذعان دوباره به بی اعتباری ادعاهای تنش زای آمریکا در عراق

اذعان دوباره به بی اعتباری ادعاهای تنش زای آمریکا در عراق

بغداد - ایرنا - اذعان دوباره سخنگوی وزارت دفاع یک عضو ائتلاف مدعی مبارزه با داعش، درباره سطح تهدیدات امنیتی مورد ادعای آمریکا در عراق بار دیگر بی اعتباری جنجال امنیتی و جنگ روانی آمریکا در عراق و منطقه را نشان داد.

رسانه های عراق شنبه شب از اعلام وزارت دفاع آلمان مبنی بر از سرگیری قریب الوقوع فعالیت های خود مربوط به آموزش نظامی ارتش عراق در قالب ائتلاف مدعی مبارزه با داعش به سرکردگی آمریکا در خبر دادند.
وزارت دفاع آلمان دو روز پیشتر و همزمان با اقدام مشابه آمریکا در خارج کردن کارمندان غیرضروری خود از عراق، از اعلام تعلیق فعالیت های مستشاری خود در عراق سخن گفته بود.
این اقدام آلمان مایه شگفتی ناظران و بعنوان همراهی با جنگ روانی آمریکا در القای ناامنی در عراق و افزایش تنش در منطقه تعبیر شده بود.
اکنون 'ینس فلوسدورف' سخنگوی وزارت دفاع آلمان ضمن اعلام از سرگیری قریب الوقوع فعالیت های مستشاری ارتش کشورش در عراق، تصریح کرده است که جدیدترین بررسی های ائتلاف بین المللی نشانگر کاهش سطح تهدیدات امنیتی در عراق است.
اشاره سخنگوی وزارت دفاع آلمان به آخرین بررسی های ائتلاف و تاکید بر کاهش سطح تهدیدات، بار دیگر بی اعتباری ادعاهای آمریکا و ایجاد جنگ روانی و القای ناامنی و تهدید در عراق را نشان داد.
60 نیروی نظامی و مستشاری آلمان در منطقه التاجی در شمال بغداد پایتخت عراق و یکصد نفر دیگر نیز در اقلیم کردستان عراق حضور دارند.
وزارت امور خارجه آمریکا هفته پیش در چند مورد و برغم تاکید چندباره بغداد مبنی بر وجود امنیت مطلوب در این کشور، ضمن پاره ای هشدارهای امنیتی همچنین از شهروندان خود خواسته به عراق سفر نکنند و همچنین از فراخوان کارمندان غیرضروری خود در سفارت بغداد و کنسولگری اربیل خبر داد.
برخی کشورها از جمله هلند نیز پس از اعلام اولیه همراهی با این اقدام آمریکا، به سرعت موضع خود را اصلاح و به ادامه فعالیت های دیپلماتیک و مستشاری خود در عراق تاکید کردند.
اظهارات سخنگوی وزارت دفاع آلمان و تصمیم این کشور برای از سرگیری فعالیت های پیشین در عراق، دومین اذعان ائتلاف بین المللی مدعی مبارزه با داعش، به بی اعتباری جنگ روانی آمریکا و القای وجود تهدیدات مشخص امنیتی علیه نیروهای آمریکایی و غربی در عراق از سوی گروههای مقاومت است.
نخستین مورد از اعلام بی اعتباری ادعاهای واشنگن از سوی ائتلاف بین المللی، معاون انگلیسی فرمانده کل این ائتلاف در جریان یک گفت و گوی تلویزیونی زنده از بغداد با تعدادی از خبرنگاران آمریکایی در پنتاگون بود که اذعان کرد که گزارش های مربوط به وجود تهدیدات امنیتی علیه نیروهای غربی و آمریکایی در عراق صحت ندارد.
رسانه های عراق روز پنجشنبه به نقل از پایگاه انگلیسی 'اینتل نیوز' فعال در حوزه اخبار نظامی و اطلاعاتی نوشتند که ژنرال 'کریستوفر گیکا' به همین دلیل شدیدا توبیخ شده است بنحوی که بعدا مجبور شد اظهارات قبلی را کمی تعدیل کند.
وی در اذعانی صریح به بی پایه بودن ادعاهای آمریکا گفته بود: نیروهای ائتلاف از وجود گروههای الحشد الشعبی (بسیج مردمی عراق که گروههای مقاومت اسلامی زیر مجموعه آن است) کاملا اطلاع دارند و آنها و مجموعه های دیگر را زیر نظر دارند اما با وجود حضور و فعالیت گروههای الحشد الشعبی، هیچ تهدید جدیدی از این نیروها متوجه نیروهای ائتلاف در عراق نیست.
سخنان صریح معاون ائتلاف بین المللی مدعی ضد داعش، بطور مستقیم ادعاهای روزافزون واشنگتن مبنی بر وجود تهدیداتی علیه نیروهایش در عراق و در نتیجه براه انداختن موج ایران هراسی و عراق هراسی و متهم کردن نیروهای مقاومت عراقی، را نفی کرد و به همین دلیل نیز مورد توبیخ مقامات ائتلاف قرار گرفت.
اکنون اظهارات سخنگوی وزارت دفاع آلمان بار دیگر صحت دیدگاه آن دسته از ناظران مسائل عراق را نشان داد که از ابتدا تاکید می کردند ادعاهای اخیر آمریکا مبنی بر رصد وجود تهدیدات امنیتی تازه، واقعیت میدانی ندارد و صرفا با هدف راه اندازی جنگ روانی و بالابردن سطح تنش در منطقه برای بهره برداری های بعدی و یا فراهم آوردن زمینه تجاوزهای احتمالی جدید به کشورهای منطقه است.
فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در بیانیه ای سخنان گیکا را با آنچه تهدیدات موثق و مشخصی که سی آی آی و دیگر دستگاه های جاسوسی کشورهای عضو ائتلاف ثبت کرده اند در تعارض دانسته و آن را رد کرده بود.
روزنامه گاردین چاپ انگلیس نیز بیانیه مذکور را یک توبیخ بی سابقه در حق یک ژنرال بلندپایه در ائتلاف بین المللی دانسته و در عین حال از سکوت وزارت دفاع انگلیس در این خصوص خبر داده بود.
بر این اساس، هر چه بیشتر از آغاز هجمه گسترده سیاسی، تبلیغاتی و نیز تحرکات بی سابقه نظامی آمریکا در منطقه می گذرد، نشانه های بیشتری بر بی اعتباری ادعاهای واشنگتن و نیز انزوای روزافزون آمریکا در جنگ روانی خود در منطقه و عراق نمایان می شود.
خاورم**10**380*
کد N2171925

وبگردی