آفتاب

توکل به خدا ؛ محتوای دعای روز دهم رمضان

توکل به خدا ؛ محتوای دعای روز دهم رمضان

تهران- ایرنا- توکل به خدا، رسیدن به سعادت و قرار گرفتن در زمره مقربان درگاه خداوند، راز و نیاز بنده با آفریدگار مضامین دعای روز دهم ماه مبارک رمضان را در بر می‌گیرد.

دعای روز دهم ماه رمضان، متضمن معارفی همچون توکل به خداوند، رسیدن به سعادت و قرار گرفتن از مقربان درگاه خدا است.
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُتَوَکِّلِینَ عَلَیْکَ وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْفَائِزِینَ لَدَیْکَ وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ اِلَیْکَ بِاِحْسَانِکَ یَا غَایَةَ الطَّالِبِین.
‌ای خدا مرا در این روز از آنان که بر تو توکل کنند و نزد تو فوز و سعادت یابند و از آنان که مقربان درگاه تو باشند قرار ده به حق احسانت‌ ای منتهای آرزوی طالبان.

** اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُتَوَکِّلِینَ عَلَیْکَ:
خدایا من را در ماه رمضان از کسانی قرار ده که اهل توکل به تو هستند، چشمم به دست این و آن نباشد.
معنای توکل این است که انسان یقین کند به اینکه سود و زیان و بخشش و حرمان به دست مردم نیست و باید چشم امید از آنان برداشت و اگر بنده‌ای به این مرتبه از معرفت برسد که جز برای خدا کاری انجام ندهد و جز او به کسی امیدوار نباشد و از غیر او نهراسد و غیر از خدا چشم طمع به کسی نداشته باشد، این همان توکل بر خدا است و افراد با ایمان باید تنها بر خدا توکل کنند.

** وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْفَائِزِینَ لَدَیْکَ:
خدایا من را از رستگاران قرار بده؛ نه از اهل شقاوت.
فائزین چه کسانی هستند؟
فائز به معنای سعادتمند است که به کسی گویند که خداوند او را به واسطه عمل به دستوراتش به رحمتش وارد کرده و از عذابش دور ساخته است، آنان که از معصیت پروردگار خویش اجتناب می‌کنند یقیناً خداوند از آنان راضی است که این رضایت سرچشمه از رضایت مخلوق به قضا و قدر پروردگار است.

** وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ اِلَیْکَ:
خدایا مرا از مقربین درگاهت قرار بده؛ خدا نکند طوری زندگی کنیم که خدا به ما بگوید تو بنده من نیستی و ما را از درگاه ربوبی خود دور کند و بگوید برو؛ گاهی پدر به فرزند ناصالح خود می‌گوید؛ برو تو دیگر فرزند من نیستی خدا هم گاه به بنده غرق در معاصی می‌گوید: از درگاه من دور شو که دیگر تو بنده من نیستی!.
‌خداوند و رسولش و برگزیدگان آنها (اهل بیت عصمت و طهارت (ع)) را اطاعت نمایید تا بتوانید از کسانی قرار گیرند که مقرب درگاه الهی هستند. پس ما نیز از خداوند می‌خواهیم به حق لطف و احسانش ما را جزء کسانی قرار دهد که مقرب درگاه اویند.

** بِاِحْسَانِکَ یَا غَایَةَ الطَّالِبِین:
به حق احسانت خواسته‌های من را اجابت کن؛ ‌ای کسی که غایت طالبین تویی! زمانی که انسان از همه جا ناامید می‌شود، آخر کار به خانه خدا می‌رود و آن وقت است که دعا مستجاب می‌شود.
اگر می‌خواهی بدانی دعایت مستجاب می‌شود یا نه!؟ به دلت مراجعه کن اگر دیدی در گوشه دلت به کسی غیر از خدا هم امیدواری بدان که دعایت مستجاب نمی‌شود ولی اگر از همه ناامیدی و چشم دلت دست به دامن الهی است بدان که دعای تو مستجاب شده است.
فراهنگ**3009 ** 9053
کد N2169738

وبگردی