آفتاب
مارک ویلموتس جانشین کارلوس کی‌روش شد

مردی ناکام در عرصه سیاست و ناموفق در امر مربیگری!

مردی ناکام در عرصه سیاست و ناموفق در امر مربیگری!

تهران- ایرناپلاس- ظاهراً تکلیف سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان روشن شد. با آمدن مارک ویلموتس، بالاخره پس از 107 روز یا به‌عبارتی 3 ماه و 17 روز از رفتن کارلوس کی‌روش، یکی پیدا شد تا سکان کشتی عنقریب به گل نشسته فوتبال ما را در اختیار بگیرد.

عجیب است! با رفتن کی‌روش یک لیست بلندبالایی از مربیان سرشناس برای حضور شانزدهمین مربی خارجی روی نیمکت تیم ملی فوتبال ما در فضا‌های مجازی و حتی نشریات آورده شد، اما در عمل دیدیم این نام‌ها در واقع یک نوع عوام فریبی بود، چرا که در آن سیاهه، نامی از مارک ویلموتس نبود و اکنون این مربی بلژیکی به‌عنوان پنجاه و دومین مربی تاریخ فوتبال ما معرفی شده است.عجیب است! با رفتن کی‌روش یک لیست بلند و بالایی از مربیان سرشناس برای حضور شانزدهمین مربی خارجی روی نیمکت تیم ملی فوتبال ما در فضا‌های مجازی و حتی نشریات آورده شد، اما در عمل دیدیم این نام‌ها در واقع یک نوع عوام فریبی بود، چرا که در آن سیاهه، نامی از مارک ویلموتس نبود و اکنون این مربی بلژیکی به‌عنوان پنجاه و دومین مربی تاریخ فوتبال ما معرفی شده است.

** درس گرفتن از گذشته
‌نمی‌توان کتمان کرد این‌که مربیان بزرگ هرگز بیرون نمی‌مانند تا ما به آن‌ها پیشنهاد بدهیم و اگر قرار است مربی کارنامه‌دار بگیریم، باید از سر تأمل و بدون عجله باشد، اما اکنون که بدون سر و صدا مارک ویلموتس را آورده‌ایم، امیدواریم از تجربه‌های گذشته درس بگیریم و مربیانی از کشور خودمان را به‌عنوان دستیار او انتخاب کنند و در اختیارش بگذارند که وقتی مارک ویلموتس هم رفت، بتوانند تیم ملی کشورمان را هدایت بکنند و به‌حق این انتخاب باید از سوی یک کمیته فنی مجرب نه افراد بله‌قربان‌گو صورت بگیرد. کمیته‌ای که مثلاً علی دایی، مهدی مهدوی‌کیا، علی کریمی، وحید هاشمیان و ... از اعضای آن باشند.

** آینده‌نگری

حالا که فدراسیون فوتبال ما ویلموتس را بهترین گزینه برای هدایت تیم ملی فوتبال کشورمان می‌داند، پس بهتر است آینده‌نگر باشد و مربیانی همانند احمدرضا عابدزاده، کریم باقری، علیرضا منصوریان، یحیی گل‌محمدی، محمد تقوی، مجید صالح، جواد نکونام و … را با مشورت کمیته فنی، همکار تیم ملی سازد، زیرا اعتقاد داریم ویلموتس باید در فوتبال ما از صفر شروع کند و مربیان مستعد ایرانی نیز از گام اول با او همراه باشند و یک نکته، اگر قرار باشد با آن همه لژیونر در آسیا نتوانیم اول شویم، پس چه بهتر که بازیکنانی را که محصول لیگ برتر و دست‌پرورده مربیان داخلی هستند، به میدان بفرستیم. باید به ویلموتس یاد بدهیم که تشکیل تیم ملی فقط به بازیکنان لژیونر خلاصه نمی‌شود و بلکه لیگ برتر می‌تواند بخشی بزرگ از تیم ملی را تشکیل دهد و بازی‌های لیگ جذاب‌تر از همیشه و بازیکنان نیز با انگیزه باشند.

** مربیان ایرانی

به لحاظ کارشناسی و لزوم احاطه بر امور فنی باید بپذیریم که او باید از یک مربی بدنساز و یک دستیار اول به‌عنوان تمرین دهنده خارجی استفاده کند، اما حضور دو مربی ایرانی در کنار ویلموتس ضروری است. مارک ویلموتس طی سال‌های 2010 تا 2012 به‌عنوان یکی از دستیاران جورج لیکنز سرمربی کنونی تراکتورسازی روی نیمکت تیم ملی بلژیک بود و از سال 2012 تا سال 2016 به‌عنوان سرمربی منصوب شد که البته نتوانست با نسل طلایی فوتبال بلژیک در جام جهانی 2014 و یورو 2016 بدرخشد. او از سال 2017 هدایت تیم ملی ساحل عاج را بر عهده گرفت، اما دوران کوتاه حضور روی نیمکت ساحل عاج هرگز برای سرمربی بلژیکی خوشایند نبود و در نهایت تنها پس از 6 بازی که عموماً با شکست همراه بود، حکم اخراج ویلموتس از ساحل عاج نیز صادر شد.

** عده‌ای خاص.

اما حرکتی که فدراسیون فوتبال در قبال رسانه‌ها انجام داد، چندان قابل توجیه نیست. با ویلموتس به توافق می‌رسد و قبل از آن‌که این خبر از سوی کانال‌های رسمی کشورمان رسانه‌ای شود، بلژیکی‌ها آن را رسانه‌ای کردند تا ضعف اطلاع‌رسانی در فدراسیون فوتبال همچنان به قوت خود باقی بماند. حالا که شما خواسته و ناخواسته چنین حرکتی را انجام دادید و رسانه‌های کشور خودتان را لایق ندانستید، حداقل این‌که به نصیحت رسانه‌ها گوش دهید و اجازه ندهید تا مارک ویلموتس فضای تیم ملی را مسموم کند؛ چیزی که در زمان کارلوس کی‌روش رخ داد و هیچ رسانه‌ای در جریان نبود به‌جز یکی دو تا رسانه خاص که اخبار تیم ملی را کامل داشتند یا کی‌روش با آن‌ها مصاحبه می‌کرد. نباید اجازه داد تا ویلموتس در حلقه عده‌ای خاص محاصره شود. نباید اجازه داد تا ویلموتس مانند کی‌روش با چند اهل رسانه‌ای تمام خط و ربط فوتبال را ترسیم کنند.

** بدون دستاورد

باید از همین حالا به مارک ویلموتس که مربی کارنامه‌داری هم نیست، زیرا او با تیم ملی بلژیک و ساحل عاج هیچ دستاوردی نداشته، یاد داد تا مثل کی‌روش مربی پروازی نباشد تا در ایران به‌دنبال اوقات فراغت خود باشد. باید به ویلموتس یاد داد تا با تمامی مربیان لیگ‌های کشورمان ارتباط برقرار کند و از آن‌ها بخواهد نه با سیستم مورد نظر او، بلکه با روش نزدیک به او بازی کنند، زیرا هر مربی با توجه به داشته‌هایش باید سیستم مورد نظر خود را اجرا کند. بر اساس شواهد و قرائن، قرارداد مارک ویلموتس به‌زودی نهایی می‌شود. او نباید مربی پروازی باشد و قرارداد او حتماً به تأیید وزارت ورزش برسد، چرا که فوتبال ما همواره از قرارداد‌های پنهان و یک‌طرفه ضربه خورده است. به‌هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست با کسی که هنوز قراردادی منعقد نکرده و عملکرد او را ندیده‌ایم، از حالا او را با کی‌روش و دیگران مقایسه کنیم. با توجه به لیست مربیان فیفا، باید متذکر شویم این مربی بلژیکی در ردیف مربیان درجه دوم قرار دارد، پس بی‌جهت در پی بازارگرمی و بالا بردن مقام و مرتبه او نباشید.

** حضور در دنیای سیاست

آنچه باید درباره مارک ویلموتس بدانید این است که پس از پایان دوران ورزشی ترجیح داد ابتدا سرکی در دنیای سیاست هم بکشد. او در انتخابات فدرال 2003 به‌عنوان نماینده حزب محافظه‌کار و اصلاح‌طلب فرانسوی‌زبان، وارد مجلس سنا شد و معتقد بود فوتبال یکی از عواملی است که می‌تواند موجب اتحاد فرانسوی‌زبانان و هلندی‌زبانان بلژیکی شود، اما این تصمیم فرجام خوشی نداشت و دو سال بعد، ویلموتس رسماً بابت این تصمیم عذرخواهی کرده و مدعی شد دیگر علاقه‌ای به ادامه فعالیت در عرصه سیاست ندارد. البته در آن مقطع، صرف‌نظر از دیدگاه‌های سیاسی ویلموتس، تمایل او برای فدا کردن محبوبیتش در مسیر استفاده از تجربه، انرژی و هوش خود برای انجام کاری مفید برای بهبود زندگی مردم بلژیک به‌جای از سر گرفتن یک زندگی راحت و بی دردسر، مورد تمجید و ستایش بسیاری در آن کشور قرار گرفت.

** بازدید از کمپ تیم ملی

با توجه به شواهد و قرائن، قرارداد مارک ویلموتس تا پایان جام جهانی 2022 قطر تقریباً سه سال با فدراسیون فوتبال ایران اعتبار خواهد دارد. قرار است دو دستیار بلژیکی و یک دستیار ایرانی، او را همراهی کنند. مبلغ قرارداد این مربی 5/1 میلیون دلار در سال اعلام شده است. ویلموتس با حضور در مرکز ملی فوتبال از امکانات و تجهیزات مختلف مرکز ملی فوتبال شامل: زمین‌های چمن طبیعی، مصنوعی، سالن فوتسال، مرکز پک، انبارها، بخش‌های پزشکی، هتل‌ها، موزه و ... بازدید کرد. پس از جورج لیکنز، پای مارک ویلموتس به‌عنوان دومین بلژیکی به فوتبال ایران باز شد. لیکنز با تراکتورسازی شروع خوبی داشت، اما در ادامه نتوانست حواشی تیمش را مدیریت کند و اکنون باید امیدوار بود ویلموتس بتواند از پس حواشی فوتبال ما بر بیاید.

گزارش و تحلیل از مجید روان‌ستان
کد N2169413

وبگردی