آفتاب

ویلموتس؛ مربی بدون «مارک»

ویلموتس؛ مربی بدون «مارک»

تهران- ایرنا- وعده استخدام مربی بزرگ تر از «کارلوس کی روش» برای هدایت تیم ملی در حالی از بهمن ماه امسال از سوی فدراسیون نشین ها طرح شد که اخبار حکایت از استخدام «مارک ویلموتس» بلژیکی دارد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، هر چند که واکاوی زندگی فوتبالی این مربی نشان از آن دارد که او در زمان بازیگری چهره شناخته شده ای در مستطیل سبز به شمار می رفت اما کارنامه مربی گری «مارک» پر از ناکامی هایی است که پایان کار به طور معمول با اخراج ها همراه بوده است؛ اخراج هایی که آخرین مورد آن مربوط به تیم ملی ساحل عاج است.
واکاوی وعده ها و در نهایت بیرون کشیدن نام ویلموتس از گوی سبد نام های پرتعداد اروپایی، در ابتدا این پرسش را در ذهن متبادر می کند که مهدی تاج رییس و مسئولان فدراسیون فوتبال چه اصراری بر استخدام مربی با دانش تر از کی روش داشتند و چرا در نهایت به ویلموتس بسنده کردند، مربی که نه کارنامه برابری با کی روش دارد و نه در دنیای فوتبال شناخته شده تر از مرد پرتغالی است؟
بدون شک آنان بهتر از هر کسی می دانستند که مربی با دانش خارجی هزینه و امکانات می خواهد که با شرایط کنونی نرخ ارز و اقتصاد ایران تامین هزینه مربیان بزرگی مانند گواردیولا، زیدان، ساری و ... سخت و سرسام آور است. حتی اگر چنین هزینه هایی نیز تامین شود بدون شک با زیر ساخت های فوتبالی این بزرگان نتیجه ای بهتر از کی روش نخواهند گرفت.
هدف گذاری از استخدام مارک بلژیکی چیست؟ اگر قرار است با شرایط و زیر ساخت های کنونی فوتبال، تمام آمال فدراسیون نشین ها حضور در جام جهانی و بازی در مرحله گروهی بدون شک مربیان مانند یحیی گلمحمدی، علیرضا منصوریان، ممهدی مهدوی کیا، وحید هاشمیان و جواد نکونام می توانند ایران را به جام جهانی برده و در قاره آسیا نیز از مرحله گروهی صعود کنند.
لازم است تاج به عنوان سکان دار فوتبال ایران پیش از انعقاد قرارداد به این پرسش ها پاسخ دهد. آیا در زمان باقی مانده تا جام جهانی 2022 قطر، ویلموتس می تواند از زیر بار روانی نام کی روش خارج شود؟ ظرفیت کنونی فوتبال ایران با ویلموتس بلژیکی می تواند تیم ملی ایران را مانند تیم ملی ژاپن شگفتی ساز جام جهانی کند؟ طلسم 44 ساله قهرمانی ایران در جام ملت ها با دست های این مربی باز خواهد شد؟ اگر غیر از این دست هدف نهایی استخدام مربی بلژیکی در ایران چیست؟
اگر تنها هدف از استخدام این مربی سپردن نیمکت تیم ملی به یک چشم آبی اروپایی است، باید گفت که گزینه مورد نظر فدراسیون فوتبال برند معروفی در فوتبال جهان نیست و از دسته مربیان اروپایی به شمار می رود که دانش و توانایی آن در حد تیم های درجه 2 و سه آسیایی است؛ تیم هایی که هدف نهایی آنان عرض اندام در برابر تیم های قدرتمند قاره آسیا و صرف حضور در جام جهانی است.
ورزشی**2052**9129
کد N2168440

وبگردی