آفتاب

تغییرات آب و هوایی سرعت رشد درختان را زیاد می کند

تغییرات آب و هوایی سرعت رشد درختان را زیاد می کند

تحقیقی جدید نشان می دهد تغییرات آب و هوایی در جنگل های شمال چین به افزایش سرعت رشد درختان کاج منجر شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل ازساینس دیلی، هنگامیکه سخن از تغییرات آب و هوایی به میان می‌آید اصولاً خبر خوبی نیست. اما به نظر می‌رسد این تغییرات حداقل در رشد درختان تأثیری مثبت داشته است.

تحقیقی جدید نشان می‌دهد رشد کاج Dahurian در جنگل‌های شمال چین در بازه زمانی بین ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ میلادی بیش از ۴۰ سال قبل بوده است.

در این تحقیق حلقه‌های رشد درختان بررسی شد. دانشمندان متوجه شدند کهن‌ترین درختان بیشترین میزان رشد را داشته‌اند. درختانی که عمرشان بیش از ۴۰۰ سال بود، طی ۱۰ سال مذکور ۸۰ درصد سریع‌تر رشد کرده بودند و از سوی دیگر سرعت رشد درختان جوان‌تر از ۲۵۰ سال نیز بین ۱۱ تا ۱۳ بیشتر شده بود.

افزایش سرعت رشد با افزایش دمای خاک مرتبط است. این شاخص در کوتاه مدت برای درختان سودمند است اما در بلند مدت جنگل‌ها را ویران می‌کند. به عبارت دیگر افزایش دمای خاک از عمق لایه منجمد دائمی زمین می کاهد در نتیجه ریشه درخت گسترده‌تر می‌شود و مواد مغذی بیشتری از خاک دریافت می‌کند.

اما به هر حال اگر این روند ادامه یابد، لایه منجمد دائمی زمین زیر درختان به تدریج از بین می‌رود. در نتیجه کل اکوسیستم در معرض خطر نابودی قرار می‌گیرد.

شیان لیانگ ژانگ یکی از کارشناسان در دانشگاه کشاورزی شنیانگ چین می‌گوید: از بین رفتن کاج‌ها یک فاجعه برای اکوسیستم جنگل در این منطقه به حساب می‌آید.

کد N2167170

وبگردی