آفتاب

کارشناس مسائل ایران: اروپا باید مسوولیت خود را درقبال برجام بپذیرد

کارشناس مسائل ایران: اروپا باید مسوولیت خود را درقبال برجام بپذیرد

تهران - ایرنا - «تیری کوویل» (Thierry Coville) کارشناس فرانسوی مسائل ایران، واکنش تهران به عنوان اقدام متقابل علیه آمریکا را 'بسیار متفکرانه' دانست و تاکید کرد اروپا باید مسوولیت های خود را در قبال توافق هسته ای ایران بپذیرد.

به گزارش ایرنا، تارنمای ' پوبلیک سنا ' (شبکه تلویزیونی سیاسی و مجلس متعلق به سنای فرانسه) نوشت: یک سال پس از اعلام خروج آمریکا از توافق هسته ای (برجام) و بازگرداندن تحریم های اقتصادی علیه ایران، تهران چهارشنبه گذشته اعلام کرد که در دو بند متن اصلی برجام اقدامات کاهشی خود را در انجام تعهدات هسته‌ای صورت می دهد.
کوویل در یک برنامه تلویزیونی گفت : توافق نامه ای امضا شده و به تایید سازمان ملل رسیده است. این توافق باید اجرا شود.ایران باید تعهدات خود را رعایت کند و در مقابل تحریم های اعمالی روی ایران نیز باید برداشته شود و ایرانی ها از مزیت های اقتصادی این توافق بهره مند شوند.
این پژوهشگر فرانسوی افزود: به نوعی این توافق نامه به دلیل انتظاراتی که ایران دارد اجرا نمی شود و اروپایی ها به این مساله آگاهی دارند که خروج ایران از این توافق بدترین سناریویی است که می تواند اتفاق بیفتد.
این پژوهشگر فرانسوی و کارشناس امور ایران، درباره کاهش تعهدات برجامی ایران می گوید : این واکنش بسیار حساب شده بود . معاون وزیر امور خارجه ایران نیز در گفت و گوی اخیر خود خطاب به اروپایی ها گفت که شما هم باید آنها را جدی بگیرید.
وی افزود: با این حال، ایرانی ها هنوز در برجام باقی مانده اند ، لذا ایده این است که به آرامی با دادن فرصتی به اروپا واکنش نشان دهند.
کوویل گفت: ' در سال گذشته ، شاهد بودیم که به دلیل تحریم های آمریکا، ایرانی ها متحمل مشکلات اقتصادی شده اند.
وی در مورد نگرش آمریکایی درباره مساله تحریم ها معتقد است: 'ایالات متحده فشارحداکثری را علیه ایران، خارج از قوانین بین المللی اعمال می کند و هیچ گونه دیدگاه سیاسی در این زمینه وجود ندارد.
وی افزود: حداکثر خطری که اروپایی ها در این مساله می بینند این است که ایران از این توافق خارج شود. این مساله ای است که من فکر می کنم به طور جدی آمریکا را ناراحت می کند. '
حجت الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» رئیس ‌جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه گذشته در واکنش به اقدام آمریکا در خروج از توافق هسته‌ای و بازگرداندن تحریم‌ها، دو گام نخست ایران شامل «توقف فروش اورانیوم غنی‌سازی شده و آب‌سنگین برای 60 روز» را به اعضای برجام اعلام کرد.
وی افزود: اگر اروپایی‌ها در این مدت به جبران بپردازند ما نیز به شرایط امروز برمی‌گردیم؛ در غیر این صورت، 2 اقدام دیگر را در پیش می‌گیریم.
این اولتیماتوم ایران به دیگر اعضای برجام، با دعوت سفیران کشورهای آلمان، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه به وزارت امور خارجه و تسلیم نامه رئیس‌جمهوری از سوی سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه به آنها، صورت گرفت.
اروپام**6984** 1546
کد N2165018

وبگردی