آفتاب
هماهنگ کننده ارشد سازمان ملل در مدیریت اطلاعات بلایا

ایجاد تاب آوری و کاهش خط بلایا نیازمند مدیریت اطلاعات و دانش است

ایجاد تاب آوری و کاهش خط بلایا نیازمند مدیریت اطلاعات و دانش است

هماهنگ کننده ارشد سازمان ملل متحد برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه (APDIM) گفت: ایجاد تاب آوری و تقویت کاهش خطر بلایا نیازمند اطلاعات و دانش است.

مصطفی محقق روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: در زمان حاضر داده ها و اطلاعات بیش از هر زمانی برای کاهش ریسک حوادث فرامرزی مانند گرد و غبار که خود نتیجه پدیده های پیچیده و مرتبط مربوط به تنزل کیفیت استفاده از زمین، خشکسالی و گسترش صحرا در مناطق خشک و نیمه خشک در کریدورهای خطر پذیر است، اهمیت پیدا کرده است.
وی ادامه داد: دیگر موضوع نگران کننده که موجب اهمیت بیشتر همکاری های فرامرزی از طریق به اشتراک گذاری و مدیریت اطلاعات می شود طوفان های مناطق حاره ای است.
هماهنگ کننده ارشد سازمان ملل متحد برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه(APDIM) گفت: در زمان حاضر خطر حوادث و بلایا از ایجاد تاب آوری در برابر آن سبقت می گیرد، این سبقت به ویژه در کشورهایی که ظرفیت آمادگی و مقابله با حوادث مقارن با مواجهه گسترده ای با مخاطرات طبیعی را دارند، بیشتر دیده می شود.
محقق اضافه کرد: احتمال اینکه یک فرد در منطقه آسیا و اقیانوسیه دچار آسیب های ناشی از حوادث و بلایا شود پنج بار بیشتر از سایر دیگر مناطق است، فقیرترین جوامع بیشترین آسیب ها را تحمل می کنند که موجب افزایش نابرابری ها شده و خروج از دام فقر برای این جوامع را مشکل تر می سازد.
وی گفت: کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا (اپدیم) را با هدف تقویت تاب آوری از طریق مدیریت اطلاعات تاسیس کرده است، این مرکز که در دسامبر ٢٠١٨ رسما در جمهوری اسلامی ایران افتتاح شده همکاری های منطقه ای برای کاهش خطر بلایا و ترویج سیاستگذاری های موثر برای توسعه فراگیر، پایدار و تاب آور را تقویت خواهد کرد.
محقق ادامه داد: اپدیم به توسعه و تقویت ظرفیت های مدیریت اطلاعات بلایا در منطقه از طریق تکمیل کردن سیستم ها و ابزارها و نیز پر کردن شکاف های موجود از راه های «شکاف های موجود در خصوص نوع داده ها و اطلاعات جمع آوری و توزیع شده برای کمک به درک بهتر ریسک حوادث از طریق تکمیل اقدامات موجود در زمینه آمارها و اطلاعات مکانی»، شکاف های موجود در بخش ها و حوزه های اطلاعات بلایا به صورت هماهنگ با سیستم پایش چارچوب سندای برای کاهش خطر بلایا»، «شکاف های موجود در ظرفیت ها و ترتیبات سازمانی مدیریت اطلاعات بلایا در سطح ملی» و «شکاف و اختلاف میان سیستم های مدیریت اطلاعات بلایا در سطح جهانی و منطقه ایی» کمک خواهد کرد.
وی افزود: این موضوع با چالش های رو به رشد ناشی از مواجهه اطلاعات سنتی حوادث و بلایا با فن آوری های نوین اطلاعات، اطلاعات سیال با اطلاعات زمینی - مکانی و اطلاعات ماهواره ای با دقت بالا در برابر اطلاعات با دقت کم مطابقت دارد.
هماهنگ کننده ارشد سازمان ملل متحد برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه(APDIM) گفت: مرکز اپدیم خدمات خود را به عنوان یک منبع دانش و اطلاعات در مورد داده های مرتبط با حوادث در منطقه از طریق ایجاد یک پلتفورم ابر داده منطقه ای با کمک دیگر شرکای خود ارایه خواهد کرد که این پلتفورم منطقه ای داده ها و اطلاعات مربوط به ریسک بلایا را جمع آوری و پردازش کرده و فرآیندهای تصمیم گیری مبتنی بر آگاهی از ریسک بلایا را تقویت خواهد کرد.
وی افزود: مرکز اپدیم کمک های خود را در زمینه ظرفیت سازی کشورهای عضو و سازمان های منطقه با بهره گیری از تجارب دیگر نهاد های منطقه ای و از طریق آموزش های تخصصی و انتقال دانش و فناوری ارایه خواهد کرد که این آموزش ها بصورت تقاضا محور و از راه های حضوری و غیر حضوری ارائه خواهد شد. ایجاد و توسعه سیستم های آموزشی الکترونیک و آنلاین با محتواهای خاص آموزشی در زمینه ریسک های چند مخاطره ای برای سرمایه گذاری های مبتنی بر آگاهی از ریسک حوادث، آمادگی، بازسازی، پیش بینی آثار حوادث و سیستم های هشدار سریع ضروری است.
به گفته محقق، همچنین مرکز اپدیم خدمات اطلاعاتی در زمینه مخاطرات فرامرزی را ارایه خواهد کرد. در حالی که اطلاعات و تصاویر ماهواره ای رایگان وجود دارد. چالش اصلی قراردادن این اطلاعات در چارچوب مناسب خود مرتبط با اطلاعات زمینی و نیز متصل نمودن آن با پارامترهای اجتماعی و اقتصادی است. شکاف های عمیقی در درک خطرات زمین شناختی در بخش هایی از آسیای جنوب غربی و میانه وجود دارد.
هماهنگ کننده ارشد سازمان ملل در مدیریت اطلاعات بلایا گفت: اپدیم از طریق همکاری با شرکای خود تلاش خواهد کرد تا این شکاف های اطلاعاتی را پر کند، هدف از این همکاری این است که از طریق این شرکا نقشه های منطقه ای ریسک های زمین شناختی و لرزه ای را تهیه، سیستم منطقه ای هشدار گرد و غبار را بر اساس ارزیابی ریسک های فرامرزی تاسیس و شبکه آسیا و اقیانوسیه مقابله با گرد و غبار را ایجاد کنند.

*کانون های انتشار گردوغبار ماهیتی فرامرزی دارند
وی اظهار داشت: اغلب کانون های انتشار گردوغبار و مناطق تحت تاثیر این پدیده تابع مرزهای سیاسی نبوده و ماهیتی فرامرزی دارند.
هماهنگ کننده ارشد سازمان ملل متحد برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه(APDIM) با بیان اینکه طوفان گردوغبار پدیده ای اقلیمی است که عمدتا' در مناطق خشک و نیمه خشک مشاهده می شوند، افزود: هر سال بیش از 2 میلیارد تُن خاک خشک در فواصل بسیار طولانی در جو زمین توسط این طوفان های جابجا می شوند که حل و فصل این پدیده به مذاکره و همکاری بین کشورها برای مداخله های سیاست گذاری جهت مقابله با ریسک نیاز دارد و باید توجه کرد که کاهش انتشار کانون های گردوغبار و اثرات طوفان های گردوغبار به صورت فضایی و مکانی با یکدیگر ارتباط دارند. به همین دلیل مداخله های لازم در کانون های انتشار گردوغبار و مناطق تحت تاثیر باید به صورت علمی تجزیه و تحلیل شوند.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه طوفان های گردوغبار بیشتر ناشی از خشکسالی، تخریب سرزمین، بیابانزایی و فرسایش بادی هستند، در نتیجه پدیده هایی چند وجهی قلمداد می شوند، به همین دلیل به واکنش های فراگیر مقابله با مخارطات چندگانه نیاز دارند که از طریق افزایش همکاری های سیاست گذاری در بین همه ذی نفعان در سطوح جهانی و منطقه ای آغاز می شود.
هماهنگ کننده ارشد مرکز سازمان ملل متحد برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه(APDIM) تصریح کرد: برای توسعه هماهنگی ها و سیاست ها، رویکرد مخاطرات چندگانه مستلزم ارزیابی علمی فیزیکی است که باعث ایجاد طوفان های گردوغبار می شوند. در نتیجه رویکر مخاطرات چندگانه از سیاست هایی برای ارتقای فرایندهای علمی کاهش طوفان های گردوغبار مانند احیاء بوم شناختی است که در چین به اجرا در آمده است.
محقق با اشاره به اینکه ماهیت فرامرزی طوفان های گردوغبار در مبداء و اثرات آن به سازوکارهای همکاری منطقه ای نیاز دارد تا بتوان شکاف های دانش و اقدام را پر کرد، اظهار داشت: چنین سازوکارهایی می توانند مانند چارچوب «سندایی» برای کاهش خطر بلایا 2030 - 2015 و نقشه راه منطقه ای برای اجرای دستور کار 2030 برای توسعه پایدار در آسیا و اقیانوسیه باشد.
وی گفت: این نقش و کارکرد احتمالی برای اسکاپ وجود دارد تا چنین همکاری هایی را پیرامون سه موضوع اصلی ارزیابی ریسک مخاطرات چندگانه، سیستم هوشمند و مشارکت های شبکه ها تسهیل کند.
هماهنگ کننده ارشد مرکز سازمان ملل متحد برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه(APDIM) با تعریفی از ارزیابی ریسک مخاطرات چندگانه گفت: ارزیابی ریسک مخاطرات چندگانه و روش مدلسازی می توانند پیشران های طوفان های گردوغبار مانند تخریب سرزمین، مدیریت ضعیف آب، خشکسالی، بیابانزایی و تغییر اقلیم و کنش های متقابل آن را مشخص کند و چنین فرآیندهایی می توانند در جنوب، جنوب غرب و مرکز آسیا مورد استفاده قرار گیرد.
وی در خصوص سیستم هوشمند نیز افزود: با توجه به همبستگی قوی بین خشکسالی، بیابانزایی و طوفان های گردوغبار، ابزارها و تکنیک هایی توسعه داده شده مانند سازوکار منطقه ای خشکسالی اسکاپ و سیستم ارزیابی و مشاور هشدار طوفان های گردوغبار سازمان هواشناسی جهانی می تواند برای توسعه یک سیستم هوشمند برای مناطق فرعی نیمه خشک جنوب، جنوب غرب و مرکز آسیا مورد استفاده قرار بگیرد.
این مقام مسئول در سازمان ملل متحد با تعریفی از مشارکت های شبکه ها نیز، تصریح کرد: همه ذی نفعان درگیر در زمینه مقابله با طوفان های گردوغبار باید گرد هم جمع شوند و شبکه گردوغبار آسیا و اقیانوسیه را تشکیل دهند. این شبکه می تواند از فعالیت ها و کارهای تحلیلی مانند ارزیابی ریسک دوره ای حمایت و بازخوردهایی در مورد سیستم هوشمند ارایه کند و برنامه های اقدام مشترکی را با مشارکت کشورهای کانون انتشار گردوغبار و کشورهای متاثر از گردوغبار توسعه دهد.
«منطقه آسیا و اقیانوسیه، حادثه‌ خیز‌ترین منطقه جهان است. وقوع سیل‌ها، گرد بادها، زمین ‌لرزه‌ها و طوفان‌ های شن و گردوغبار منجر به نابودی غم ‌انگیز حیات انسانها می‌ شود، نسل ‌های مختلف را در فقر گرفتار می‌کند و هزینه ‌های اقتصادی را افزایش می‌دهد. علاوه ‌بر این، آثار تغییرات آب و هوایی، این فجایع فزآینده را تشدید می‌کند و مرز نمی شناسد.»
اجتمام*7029*9105
کد N2164684

وبگردی