آفتاب
رییس جمعیت هلال‌احمر در دیدار با مسئولان رسانه ها:

مدیریت رسانه‌ای بحران گاهی سخت‌تر از مدیریت‌میدانی است

مدیریت رسانه‌ای بحران گاهی سخت‌تر از مدیریت‌میدانی است

به مناسبت هفته هلال احمر، رئیس این جمعیت در یک نشست مشورتی میزبان جمعی از مدیران مسئول و سردبیران رسانه ها بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، صبح امروز علی اصغر پیوندی در یک نشست مشورتی میزبان مدیران مسئول و سردبیران تعدادی از رسانه‌های کشور بود و در این جلسه در مورد محورهای مختلف مربوط به فعالیت جمعیت هلال احمر در سیل و عملکرد جمعیت هلال احمر و رسانه‌ها بحث و تبادل نظر صورت پذیرفت.

رئیس جمعیت هلال احمر در این جلسه با اشاره به چالش‌های رسانه‌ای بحران‌های طبیعی، تاکید کرد: مدیریت رسانه‌ای بحران گاهی سخت‌تر از مدیریت میدانی بحران است. اگر تبعات یک بحران طبیعی را در افکار عمومی جامعه و در اذهان آسیب دیدگان کنترل نکنیم قطعاً مدیریت صحنه‌ای حادثه بسیار دشوار خواهد بود.

وی رسانه‌های رسمی و شناسنامه دار را بازوی توانمند دستگاه‌های درگیر در مدیریت بحران دانست و افزود: ارائه اطلاعات صحیح به افکار عمومی و مقابله با شایعات و اخبار کذب دو کار بزرگ شما برای کمک به ما در امدادرسانی به آسیب دیدگان است. قطعاً با همکاری و نزدیکی بیشتر با همدیگر می‌توانیم در این زمینه موفقیت بیشتری کسب کنیم.

پیوندی بزرگترین مأموریت هلال احمر در مواقع غیر بحران را تمرکز بر آموزش‌های همگانی دانست و خاطر نشان ساخت: رتبه ریسک پذیری کشور ما در حوادث ۸۰ از صد است اما میزان آمادگی مردم ما در مواجهه با بحران‌ها ۸ از صد است. یعنی ما کشوری پرخطر و مردمی ناآماده داریم. هیچ جای کشور ما از سیل و زلزله در امان نیست. اگر مردم خودمان را برای مواجهه با این حوادث آماده نکنیم، تلفات و خسارات افزایش خواهد یافت.

وی از رسانه‌های مختلف با هر سلیقه و گرایشی خواست که در این مأموریت مهم در کنار جمعیت هلال احمر باشند.

رئیس جمعیت هلال احمر با مقایسه پوشش رسانه‌ای زلزله کرمانشاه و سیل اخیر گفت: در سیل اخیر ما شاهد همدلی و همگرایی بیشتری بودیم. هر چند در زلزله هم فعالیت امدادگران خوب بود اما این مساله بروز بیرونی خوبی نداشت.

وی با اشاره به اهمیت سرمایه اجتماعی در جهان امروز گفت: یکی از شاخص‌های مهم توسعه، میزان سرمایه اجتماعی است و اعتماد عمومی هم یکی از عناصر مهم سرمایه اجتماعی است. در سیل اخیر این اعتماد عمومی و همدلی را شاهد بودیم که نتیجه آن هم کمک ۱۵۲ میلیارد تومانی مردم به هلال احمر تا صبح امروز بود.

در این دیدار دو ساعته مدیران مسئول و سردبیران رسانه‌های سراسری با توجه به تجربیات خود از حوادث اخیر و بازدیدهای میدانی از مناطق سیل زده پیشنهادات و نظرات جامعی را در خصوص ارتقا روند امدادرسانی، مدیریت چالش‌های رسانه‌ای و افزایش اعتماد عمومی به جمعیت هلال احمر عنوان کردند.

کد N2160254

وبگردی