آفتاب
به بهانه جای خالی والده شهیدان طهرانی مقدم،

مادرشهیدی که رهبری فرزندش را سردارعالی قدر خواندند

مادرشهیدی که رهبری فرزندش را سردارعالی قدر خواندند

تهران- ایرنا- مرحومه حاجیه خانم فاطمه داوددخت جلیلی والده شهیدان «حسن و علی طهرانی مقدم» که رهبرمعظم انقلاب اسلامی سرلشکر شهید حسن طهرانی مقدم را در دیدار مادر شهید با ایشان «سردار عالی قدر» خواندند، شب گذشته دعوت حق را لبیک گفت و به فرزندان شهیدش پیوست.

رهبر معظم انقلاب در پیامی که برای شهادت سرلشگر شهید حسن طهرانی‌مقدم صادر کرده بودند، ایشان را «سردار عالی‌قدر»، «دانشمند برجسته» و «پارسای بی‌ادعا» توصیف کردند که فقدان ایشان «واقعیتی تلخ و اندوهبار» بود.
شهید علی طهرانی مقدم پسر کوچکتر این خانواده مصادف با ظهر عاشورا در 18 آبان سال 1359 و در حالی که تنها 18 سال سن داشت در جبهه سوسنگرد به شهادت رسید و سردار حسن طهرانی‌مقدم دیگر شهید نام‌آور این خانواده که به پدر صنعت موشکی ایران معروف است روز 21 آبان سال 1390 به شهادت رسید.
درگذشت والده گرامی سرداران شهید علی و حسن طهرانی مقدم که طی حیات طیبه خویش، مامن آرامش بخش مجاهدان فی سبیل لله بود مایه تأسف و تألم شد.
بی‌شک وجود سرداران رشید سپاه اسلام و حضور آن‌ها در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل مرهون فداکاری، ایثار و زندگی مجاهدت گونه این بانوی صابر و فداکار است.
صلابت و شکیبایی مادران شهدای معزز که فرزندان خویش را در راه رضای پروردگار و سربلندی نظام مقدس جمهوری اسلامی، نثار کردند در وصف نمی‌گنجد و کلمات قادر به ستودن صبر جمیل این بانوان والامقام نیست.

* والده شهیدان روی تربیت فرزندانش حساس بود
مرحومه جلیلی (مادر شهیدان طهرانی مقدم) درباره تربیت فرزندانش گفته بود: خیلی روی تربیت بچه ها حساس بودم، خدا را شکر خانواده ای مذهبی داشتیم و من مراقب بودم که بچه ها درسشان را بخوانند و سر شب هم خانه باشند.
سعی داشتیم موقع اذان در مسجد باشند و نماز جماعت بخوانند. بعد از نماز هم قرآن تلاوت کنند و به درس و مشقشان حسابی برسند. سر ساعت بخوابند و سر ساعت مدرسه باشند.

* دیدار رییس جمهوری با مادر و خانواده شهید طهرانی مقدم
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی سال 1393 همزمان با ایام سوگواری حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و در دیدار سرزده و در فضایی صمیمی با خانواده شهیدان علی و حسن تهرانی مقدم گفت‌وگو کرد.
رییس جمهوری با اشاره به روز حادثه شهادت شهید حسن تهرانی مقدم، گفت: در جلسه شورای عالی امنیت ملی بودم که خبر شهادت شهید حسن تهرانی مقدم را شنیدم و بسیار متأثر شدم. این شهید فردی ارزشمند، بااخلاق و صادق بود که همواره حساب شده و دقیق سخن می‌گفت.
دکتر روحانی با تأکید بر پشتکار شهید حسن تهرانی مقدم در خدمت به کشور تصریح کرد: این شهید علاوه بر تخصص خود، شخصیتی کم‌نظیر بود که خدمات ارزشمندش به کشور در مقاطع حساس تأثیرگذار بود.

* محله سرچشمه با نام شهدا از جمله دکتر بهشتی و طهرانی مقدم ثبت شده
سرچشمه تهران محله ای که شاید نامش به شهدای بزرگ انقلاب از جمله شهید دکتر بهشتی و 72 تن از یارانش گره خورده، نام مردان بزرگ دیگری را هم با خود یدک می کشد . روز ششم آبان ماه 1338 بود که در همین محله قدیمی تهران پسری به دنیا آمد که نامش را حسن نامیدند. پسری که والدینش فکر نمی کردند روزی یکی از تاثیرگذارترین مردان تاریخ ایران خواهد شد.
دوران جوانی شهید طهرانی مقدم همراه با دوران مبارزات مردم با رژیم ستمشاهی همراه بود و حسن هم مانند تمامی مردم در تظاهرات ها و فعالیتهای انقلابی حضور داشت. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی وارد کمیته انقلاب و قبل از آغاز جنگ در تیرماه 1359 عضو رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد.
آری این پسر نامش حسن تهرانی مقدم است. سرداری که دیگر نام و خدماتش جهانی شده است و او را بعنوان پدر موشکی ایران می شناسند.

* کتاب خط مقدم روایت شهید طهرانی مقدم
کتاب «خط مقدم» روایتی است مستند از تلاش‌های جهادی و انقلابی سردار شهید حسن طهرانی‌مقدم و یارانش در راه‌اندازی و فرماندهی یگان موشکی سپاه در دوران دفاع مقدس که به حق «خط مقدم» نامیده شده است.
این کتاب همزمان با ایام چهل سالگی انقلاب اسلامی در قطع رقعی و به قلم فائزه غفار‌حدادی و به کوشش محمد‌حسین پیکانی به رشته تحریر در آمده و توسط انتشارات شهید کاظمی روانه بازار شد.

** پیام تسلیت مسئولان لشکری و کشوری
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با صدور پیامی درگذشت مادر شهیدان سرافراز حاج حسن و علی طهرانی مقدم را تسلیت گفت.
حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی شهیدی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز با صدور پیامی درگذشت مرحومه «حاجیه خانم فاطمه داود دخت جلیلی» مادر گرامی شهیدان معزز «حسن و علی طهرانی‌مقدم» را تسلیت گفت.
سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با صدور پیامی، درگذشت مادر شهیدان طهرانی‌مقدم را تسلیت گفت.
سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری مسئول قرارگاه فرهنگی اجتماعی حضرت بقیه الله الاعظم (عج) در پیامی درگذشت مادر گرانقدر سردار شهید حاج حسن طهرانی مقدم را تسلیت گفت.
سردار سرتیپ پاسدار غلامحسین غیب‌پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین با صدور پیامی درگذشت مرحومه «حاجیه خانم داود دخت جلیلی» مادر شهیدان سرافراز «علی و حسن طهرانی مقدم» را تسلیت گفت.
مراسم تشییع این مادر مومنه و ایثارگر، فردا یکشنبه، 15 اردیبهشت‌ماه از مقابل منزل ایشان برگزار خواهد شد.
اجتمام*1095*1193
کد N2158994

وبگردی