آفتاب

جشنواره ملی نقالی در مشهد برگزار شد

جشنواره ملی نقالی در مشهد برگزار شد

مشهد- ایرنا- نخستین جشنواره سراسری نقالی و شاهنامه ‌خوانی ویژه کودکان و نوجوانان روز شنبه با حضور نمایندگان استانهای مختلف کشور طی مراسمی در مشهد برگزار شد.

دبیر اجرایی جشنواره در این مراسم گفت: 437 نقال و شاهنامه خوان حرفه ای متقاضی شرکت در جشنواره سراسری نقالی و شاهنامه ‌خوانی ویژه کودکان و نوجوانان شده بودند که از این میان 25 اجرا از 13 استان کشور به مرحله نهایی آن راه یافت.
ملیحه عطاریانی افزود: در نهایت شش برگزیده این رویداد فرهنگی و ادبی با رای هیات داوران انتخاب و به عنوان برترینهای جشنواره سراسری نقالی و شاهنامه ‌خوانی ویژه کودکان و نوجوانان معرفی می شوند.
رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد هم در این جشنواره حکیم ابوالقاسم فردوسی را بخشی از هویت ایرانیان و فارسی زبانان سراسر دنیا توصیف و بیان کرد: اهتمام ویژه فردوسی در خلق اثر حماسی و بی همتای شاهنامه انکارناپذیر است لذا باید شرایط مناسبی برای ارتقاء سطح دانش همه اقشار جامعه در حوزه فردوسی ‌شناسی فراهم شود.
مهدی زارعی همچنین به جامعه هدف جشنواره سراسری نقالی و شاهنامه ‌خوانی اشاره و بیان کرد: کودکان و نوجوانان با برگزاری اینگونه جشنواره ها علاوه بر آموختن ارزشهای ملی، میهنی و مذهبی یاد می گیرند تا آن را چگونه نمایش دهند زیرا شاهنامه خوانی و رواج آن پیونددهنده دو عنصر مذهب در کنار ملیت و هویت است.
رئیس کمیسیون ویژه توسعه و عمران توس شورای شهر مشهد نیز در این جشنواره بر لزوم بازخوانی و انتقال میراث فردوسی به نسل جوان تاکید و بیان کرد: بازخوانی و انتقال این میراث فرهنگی نباید تنها به شکل سنتی آن محدود شود بلکه می بایست پیشرفت کند و به روز شود.
سیدمسعود ریاضی افزود: ترویج فرهنگ فردوسی پژوهی از رویکردهای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد است زیرا فرهنگ شاهنامه ‌خوانی امری ضروری و مفید برای ترویج در میان مردم است.
نخستین جشنواره سراسری نقالی و شاهنامه خوانی با حضور اعضای شورای شهر مشهد، مدیران شهری و کودکان و نوجوانان نقال با هدف تشویق و ترغیب این طیف سنی به یادگیری آموزه‌های شاهنامه، شناسایی و کشف استعدادهای کودکان در فرهنگسرای فناوری و رسانه مشهد برگزار شد.
'شاهنامه' اثر حکیم ابوالقاسم فردوسی متولد 329 و درگذشتهٔ 416 هجری قمری در توس خراسان بزرگترین شاعر حماسه‌ سرای ایرانی است. این اثر حماسی منظوم شامل 50 هزار بیت، برجسته ‌ترین سروده‌ حماسی جهان است که افسانه‌ ها و تاریخ ایران زمین را از آغاز تا حمله عربها در قالب چهار دودمان پادشاهی پیشدادیان، کیانیان، اشکانیان و ساسانیان ارائه می کند. شاهنامه نفوذ بسیاری در احیا، ترویج و جهتگیری فرهنگ فارسی و نیز بازتابهای شکوهمندی در ادبیات جهان داشته‌ است بطوری که شاعران بزرگی همچون گوته و ویکتور هوگو از آن به نیکی یاد کرده ‌اند.
7505/1858
کد N2158982

وبگردی