آفتاب

جاکارتا در خطر غرق شدن

جاکارتا در خطر غرق شدن

تهران- ایرنا- جاکارتا از زمانی که اندونزی به عنوان کشوری درپهنه جغرافیایی جنوب شرق آسیا مطرح بوده ، حتی در زمان استعمار هلند، پایتخت این کشور بوده، اما این شهر 10 میلیون نفری بتدریج در حال فرو رفتن در آب های اقیانوسی است ، رخدادی که بزرگترین چالش و تهدید عنوان پایتختی برای جاکارتا محسوب می شود.

پژهشگران زیست محیطی مرکز باندونگ تکنولوژی اندونزی در سال های اخیر با انتشار گزارشی هشدار دادند جاکارتا، پایتخت اندونزی بیش از همه شهر‌های جهان در معرض خطر غرق شدن قراردارد. بالا آمدن آب اقیانوس‌ها این خطر را در پی دارد که در 30 سال آینده بخش‌های اعظم این شهر که چند میلیون شهروند دارد، به زیر آب بروند که جاکارتا بیش از همه شهر‌های دیگر در معرض این خطر است، زیرا که این شهر روی زمین‌هایی باتلاقی بنا شده و 13 رود از میان آن می‌گذرند.
طبق این گزارش در یک دهه آینده ، جاکارتا سالانه 2.5 سانتی متر و در مجموع 10 سال، 25 سانتیمتر در آبهای اقیانوسی فرو خواهد رفت. این موضوع در سال های اخیر به یکی از مهمترین چالش های زیست محیطی و اقتصادی دولت های مختلف اندونزی به ویژه دولت جوکوی تبدیل شده است.
پرزیدنت جوکوو ویدو که از سال 2014 رئیس جمهوری اندونزی بوده سرانجام ، روز دوشنبه هفته جاری درپایان نشست هیات دولت ، سرانجام به کابینه خود دستور داد تا طرح ها و شهرهای احتمالی را برای جایگزینی احتمالی جاکارتا معرفی کنند.
ایده اولیه انتقال پایتخت اندونزی پس از استقلال این کشور از استعمارهلند، در سال 1945 توسط 'احمد سوکارنو' نخستین رئیس جمهوری و پدر استقلال این کشور مطرح شد، اما این ایده درخلال سالهای بعد به علت چالش های واقعی زیست محیطی تهدید کننده جاکارتا از جمله آلودگی هوا، تغییرات آب و هوایی و فرو رفتن تدریجی در آبهای اقیانوسی، تبدیل به یک واقعیت غیرقابل چشم پوشی تبدیل شد.
برخی رسانه ها از جاکارتا به عنوان ' سریع ترین شهر در حال غرق شدن جهان ' نام برده اند.
براساس گزارش رویترز اکنون بخشی ازشمال جاکارتا کمتر از سطح دریاست و این شهر در 30 سال گذشته به میزان 13 فوت ( حدود3.9 متر) در زیر آب فرو رفته است.
طبق این گزارش اگر روند فرو رفتن جاکارتا در اثر گرمایش زمین و افزایش سطح آب دریاها و اقیانوس ها، با همین سرعت ادامه یابد ، بخش بزرگی از این ابرشهر بسیار آسیب پذیر، احتمالا تا سال 2050 به طور دائم در زیر آب خواهد رفت .
گزارش آسه آن پست حاکی است : تاکنون گزینه های مختلفی در مورد تغییر پایتخت اندونزی مطرح شده، از جمله انتقال پایتخت به شهر' پالانگ‌کارایا' مرکز استان کالیمانتان مرکزی که در میان رودخانه‌های کایاهان و سابانگائو قرار دارد.
هیات دولت اندونزی در ویژگی های ساخت پایتخت جدید، کارایی های متعددی از جمله وسعت، شهری هوشمند، اقتصادی ف سبز و زیبا را در نظر دارد.
آنها معتقدند پایتخت جدید باید نشان دهنده هویت ملی، کارایی دولت مرکزی و فعالیت های گسترده اقتصادی – مالی آن باشد.
البته انتقال پ جاکارتا به عنوان بزرگترین پایتخت در جنوب شرق آسیا به شهری دیگراقدامی با چالش های بسیار زیاد و بزرگ است.
براساس گزارش شبکه خبری سی ان ان ، هزینه انتقال پایتخت بالغ بر 33 میلیارد دلار برآورد شده که این رقم هزینه سنگینی را بر دوش اقتصاد اندونزی تحمیل می کند و ضرورت دارد علاوه بر تمام وزارت خانه ها و ساختمان و مراکز اداری دولتی و نیز خصوصی همه سفارت خانه های خارجی و افزون بر 10 میلیون نفر جمعیت آن نیز به پایتخت جدید و یا نقاط دیگر منتقل شوند.
براین اساس از سال 2008 که جاکارتا به ویژه با چالش قفل ترافیکی شدید نیز روبه رو شده ، بحث ها در مورد سرعت بخشیدن به پروژه های مرتبط با انتقال پایتخت سرعت گرفته است.
طبق گزارش متخصصان زیست محیطی وقتی در جاکارتا باران می بارد، سیلاب های ناشی از این باران ها وارد 13 رودی می شوند که پایتخت بر بستر آن قرار دارد، بنابراین سطح آبهای این رودها هر ساله بالا و بالاتر می آید.
البته تاکنون دولت اندونزی طرحی مشخص و زمان بندی دقیق برای انتقال پایتخت ویا برنامه های تدریجی جایگزینی آن اعلام نکرده است.
به گزارش جاکارتا پست ؛ گروهی دیگر از کارشناسان اندونزیایی نیز معتقدند ، عنوان پایتختی نباید از جاکارتا سلب شود زیرا این شهر قلب مالی این کشور است ، بلکه باید بر راههای نجات آن از فرورفتن در آب و رفع دیگرمشکلات دیگر زیست محیطی ز جمله ترافیک بسیارگره دار آن چاره اندیشی شود.
فارغ از نظرات موافق و مخالف ایده انتقال پایتخت اندونزی ، طبق گزارش های منتشره رسمی، جاکارتا به عنوان یک مرکز کاملا آسیب پذیر زیست محیطی شناخته شده که به زعم ناظران منطقه، بی شک رفع این چالش های تهدید زا، از اولویت های دولت آتی این کشور خواهد بود.
گزارش: مریم شفیعی
آساق**1599**1663**
کد N2158665

وبگردی