آفتاب
جهانگیری در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب:

اهمیت تهیه کاغذ برای دولت مشابه کالاهای اساسی است

اهمیت تهیه کاغذ برای دولت مشابه کالاهای اساسی است

تهران- ایرنا- معاون اول رئیس جمهوری در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب گفت: در سیاست های دولت تهیه کاغذ مشابه کالاهای اساسی در نظر گرفته و کاغذ جزو بیست کالای اساسی دسته بندی شده است.

به گزارش روز شنبه خبرنگار سیاسی ایرنا،«اسحاق جهانگیری» در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب تهران در جمع خبرنگاران درباره حمایت دولت از گفت: کتاب یکی از مهمترین ابزارهای فرهنگی و منبع اصلی اندیشه است و وقتی به رونق اندیشه ای فکر می شود حتما باید به رونق کتاب فکر کنیم چرا که رونق کتاب رونق اندیشه است. ترویج کتاب، ترویج اندیشیدن و اخلاق و عقلانیت و منطق است.
معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: امیدواریم نظام متکی به اسلام که معجزه آن کتاب است؛ بتواند ترویج فرهنگ کتابخوانی و حمایت از کتاب را سرلوحه خود قرار دهد. نمایشگاه کتاب تنها محلی برای فروش کتاب نیست بلکه علامت توجه حکومت، دولت و آحاد شهروندان به مساله کتاب و فرهنگ است.
وی افزود: خوشبختانه بر اساس بازیدی که از نمایشگاه داشتیم و گزارش وزیر، آمار بازدید مردم و خصوصا نسل جوان قابل توجه بوده است.
جهانگیری یکی از علامت های مهم زنده بودن جامعه را توجه جوانان به کتاب دانست و گفت: حمایت از کتاب جزو سیاست های اصلی همه دولت های پس از انقلاب و این دولت است.
معاون اول رییس جمهوری درباره ماهیت حمایت دولت گفت: حمایت های دولت به گونه ای است که جامعه احساس نکند مولف و اندیشه ای کنار رفته و گوشه نشین شده است. سیاست های اتخاذ شده باید به گونه ای باشد که همه کسانی که با کتاب سروکار دارند بتوانند با امید و سرزندگی به کار خود ادامه دهند.
وی افزود: باید برای تمام حلقه های نشر از مرحله تالیف و ترجمه تا چاپ و نشر برنامه داشته باشیم اما بخش فرهنگ به لحاظ اقتصادی ضعیف تر از بخش های دیگر است و بیشتر تحت تاثیر شرایط سخت اقتصادی قرار می گیرد.
جهانگیری تاکید کرد: دولت اصرار دارد که مسائل اقتصادی بخش نشر را به صورت جدی حل کند و مهمترین مسئله در سال گذشته و امسال که از سوی ناشران در جریان بازدید مقام معظم رهبری هم مورد توجه قرار گرفت، موضوع تهیه کاغذ است.
وی تصریح کرد: در سیاست های دولت تهیه کاغذ مشابه تهیه کالاهای اساسی در نظر گرفته و جزو بیست کالای اساسی دسته بندی شده است. اهمیت کاغذ برای دولت مشابه کالاهای اساسی است.
معاون اول رییس جمهوری با اعلام اینکه کمترین نرخ ارز از سال گذشته به کاغذ اختصاص داده شده است، گفت: اینکه مجموعه یا افرادی با ارز 4200 کاغذ وارد کرده اند اما آن را در شبکه توزیع مورد نظر وزارت ارشاد توزیع نکرده اند، تخلفی است که حتما پیگیری خواهد شد.
وی تصریح کرد: دولت هم در سال گذشته و هم سال جاری با وجود محدودیت ارزی تلاش کرده است ارز مورد نیاز کاغذ را تامین کند. در داخل کشور هم کارخانه های تولید کاغذ خوبی وجود داشت اما در سال های گذشته با مشکل روبرو شده اند و وزارت صنعت باید با نصب مدیران موفق این کارخانه ها را به ظرفیت تولید بازگردانند.
معاون اول رییس جمهوری درباره سیاست های دولت در تامین کالاهای اساسی گفت: تصمیم دولت بر این بود که ارز اختصاص داده شده به بخشی از کالاهای اساسی که عمده آن ها در داخل کشور تامین می شود، از ارز 4200 به ارز نیمایی بازگردانده و مابه التفاوت آن به کسانی که استفاده کننده هستند پرداخت شود.
جهانگیری افزود: این تصمیم نیازمند تدوین برنامه مشخص از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است تا بدبینی هایی که در پرداخت یارانه اتفاق افتاده، رفع کند. در هفته آینده با وزیر و نمایندگان ناشران ومطبوعات جلسه خواهیم داشت و منتظر پیشنهاد روشن وزارت ارشاد هستیم.
وی ادامه داد: در این باره یا به فرمول ارز نیمایی و پرداخت مابه التفاوت عمل خواهیم کرد که هزینه ای مازاد بر هزینه های فعلی تحمیل نشود یا همان ارز نرخ سال گذشته را اجرا خواهیم کرد.
جهانگیری درباره نظارت دولت بر توزیع کاغذ گفت: پس از دوره جنگ ما به سمت آزادسازی اقتصاد حرکت کردیم. بخشی از این آزادسازی خصوصی سازی بود و بخش دیگر آزادسازی مقرراتی بود که دولت در اختیار داشت. قبل از پایان جنگ عمده واردات از طریق دولت انجام می گرفت و در سیستم کوپنی توزیع می شد.
این خبر در حال تکمیل است
سیام**3202**9402 **2021**
کد N2158490

وبگردی