آفتاب

علی‌اصغر محکی: رده‎بندی سنی فیلم‌ها به معنی منتفی شدن نظارت بر فیلم‌ها نیست

علی‌اصغر محکی: رده‎بندی سنی فیلم‌ها به معنی منتفی شدن نظارت بر فیلم‌ها نیست

مدرس روزنامه‎نگاری دانشگاه با ضروری دانستن محدودیت سنی برای برخی فیلم‌های سینمایی اجرای درست این طرح را باعث تلقی مثبت و اطمینان خاطر خانواده‌ها در انتخاب و تماشای آثار سینمایی دانست.  

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین. در پی ابلاغ دستورالعمل نظام درجه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی علی اصغر محکی با اشاره به مسبوق به سابقه بودن درجه‌بندی سنی آثار سینمایی در قبل از انقلاب و هم‌زمان در بیشتر کشورهای دنیا از اعمال این نوع محدودیت به شرط اعمال شیوه‌های درست و نظارت صحیح  بر اجرای آن استقبال کرد.
مدیر کل سابق اجتماعی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه این‌گونه محدودیت‌ها علاوه بر مسائل جنسی باید شامل محدودیت خشونت، بد زبانی، صحنه‌های ترسناک و... هم شود گفت: اصل موضوع فرخنده و خوب است چون کودکان و نوجوانان به لحاظ ویژگی‌های شخصیتی و ذهنی آمادگی پذیرش اینگونه تصاویر را نداشته و تاثیر مخربی بر ذهن و روان این طیف سنی خواهد گذاشت.
محکی در ادامه گفت: ممکن است با اعلام محدودیت سنی برای برخی فیلم‌ها به نوعی ایجاد محرک برای تماشای آن فیلم از سوی طیف سنی منع شده به وجود می‌آید که اگر ضمانت اجرای قوی و محکمی وجود نداشته باشد، نوعی نقض غرض اتفاق خواهد افتاد و نتیجه معکوس دربرخواهد داشت.
وی همچنین با فرض اعمال نظارت درست و مناسب بر اجرای طرح محدودیت سنی در سالن‌های سینما، از عدم امکان کنترل و نظارت مناسب بر مراحل بعد از اکران فیلم‌ها در شبکه نمایش خانگی و حتی شبکه‌های غیر قانونی قاچاق آثار سینمایی ابراز نگرانی کرد.
مدیر مسوول اسبق موسسه همشهری با اشاره به اینکه در کشور های اروپایی و آمریکا تا اندازه‌ای این ضمانت اجرا از طریق خانواده‌ها و یا جامعه‌پذیری خود کودکان و نوجوانان رخ می‌دهد گفت: در کشور ما هنوز طیف وسیعی از خانواده‌ها و فرزندان به مرحله خودکنترلی، جامعه‌پذیری و پذیرش هنجارها و قوانین نرسیده‌اند و اگر این قانون محدودیت سنی برای برخی فیلم‌ها وجود نداشته باشد تلقی خانواده‌ها و مخاطبان کودک و نوجوان این خواهد بود که تماشای محصولات بدون برچسب محدودیت سنی فاقد هر نوع آثار زیان‌بار ذهنی، روحی و روانی است.
وی در پایان تاکید کرد که این طرح  به معنی منتفی شدن نظارت‌های قبلی بر پروژه‌های سینمایی نیست و صرفا برای اطمینان بیشتر خانواده‌ها در انتخاب آثار سینمایی مناسب برای فرزندان است .

۵۷۲۵۸

کد N2156325

وبگردی