آفتاب

سفر ظریف به کره شمالی و روسیه؛ زنگ خطر برای تندروهای آمریکا

سفر ظریف به کره شمالی و روسیه؛ زنگ خطر برای تندروهای آمریکا

تهران- ایرنا- برخی از کارشناسان با اشاره به سفر آتی ظریف به کره شمالی و روسیه، معتقدند این حرکت در راستای تقویت مناسبات دیپلماتیک بوده و می تواند باعث ایجاد جبهه مقاومت جدیدی علیه آمریکا و خصوصا زنگ خطری برای جناح های تندرو آمریکایی شود.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا،یکشنبه 8 اردیبهشت، وزیر امور خارجه کشورمان از برنامه خود برای سفر به کره شمالی خبر داد و گفت: به زودی زمان آن تعیین خواهد شد. ظریف همچنین با اعلام این خبر که در 10روز آینده به روسیه و دو کشور همسایه سفر می‌کند، گفت: همانگونه که گفتیم همسایگان ما همواره اولویت‌های ما هستند.
آخرین دیدار مقامات ارشد ایران با کره شمالی مربوط به دیدار «ری یانگ یو»، وزیر خارجه این کشور با «حسن روحانی» در مرداد ماه سال گذشته است. این دیدار یک روز پس از اجرایی شدن مرحله اول تحریم‌های ترامپ علیه ایران و حدود 2 ماه بعد از مذاکرات دور اول «کیم جونگ اون» با رییس جمهور آمریکا اتفاق افتاد.
حالا پس از شکست دور دوم مذاکرات در هانوی بین ترامپ و رهبر کره شمالی و همچنین عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایران توسط آمریکا، ظریف از سفر قریب الوقوع به کره شمالی خبر داده است.
ظریف در حالی خبر سفرش به روسیه و کره شمالی را اعلام کرد که هفته گذشته رهبر کره شمالی و پوتین در سفر بی سابقه کیم اون جونگ به روسیه با هم دیدار کردند.
با توجه به اهمیت موضوع و اعلام سفر وزیر امور خارجه کشورمان به کره شمالی و روسیه، پژوهشگر ایرنا با «علی بیگدلی» استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌المللی به گفت وگو پرداخت.

**سفر ظریف به کره شمالی پیام به دولت آمریکا
بیگدلی کارشناس مسائل بین الملل در مورد اعلام سفر ظریف به پیونگ یانگ گفت: اعلام کردن این سفر در ده روز آینده به کشور کره شمالی در حالی انجام می شود که وی از سفر آمریکا برگشته است و این نشان می دهد که سفر به نیویورک چندان رضایت بخش نبوده است و دیپلماسی ایران به دنبال چاره جدید است تا در مقابل تحریم های دولت ترامپ ایستادگی کند.
وی افزود: این سفر می تواند خطری برای جناح های تندرو در آمریکا باشد که خواهان تشدید تحریم ها علیه ایران هستند. ایران بیش از گذشته به بخش شرقی توجه کرده است و به دنبال سیاست های جدید در کشورهای شرق آسیا می باشد.
وی همچنین اظهار داشت: سفر کیم رهبر کره شمالی به روسیه نیز دستاوردهای اقتصادی نداشت و یک مانور سیاسی بوده است و کره شمالی به دنبال این است تا با تقویت روابط با کشورهای همانند روسیه و ایران در مقابل تحریم های آمریکا ایستادگی کند.
بیگدلی در همین حال گفت: البته کره شمالی کشوری نیست که بتواند در حل مشکلات ما را یاری کند. اقتصاد و تجارت کره شمالی نمی‌تواند راهگشای مشکلات ایران باشد. زیرا صادرات ما مورد نیاز بازار این کشور نیست و چین به عنوان اداره کننده اقتصاد کره شمالی، رقیب جدی در این حوزه محسوب می‌شود و از این رو جایی برای ایران وجود ندارد. همچنین بعد مسافت نیز باید در این مساله مد نظر قرار گیرد.

** پیشینه همکاری های ایران و کره شمالی
به گفته بیگدلی، روابط دیپلماتیک ایران و کره شمالی، بعد از انقلاب به‌ طور رسمی شروع شد و این دو کشور در زمینه‌های مختلف علمی، آموزشی، فرهنگی ونظامی با یکدیگر همکاری می‌کنند.
وی افزود: ایران و کره شمالی از لحاظ جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی و ساختار حکومتی تفاوت‌های زیادی با هم دارند و اصلی‌ترین نقطه مشترک این دو کشور موضع گیری علیه آمریکا می‌باشد. همین موضوع باعث شده ‌است که در موضوع تسلیحاتی نیز این دو کشور همکاری نزدیکی با هم داشته باشند.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: گرچه آمریکایی ها کشور ما را متهم می کنندکه در موضوع هسته ای با کره شمالی همکاری داشته ایم ولی ما در چند سال اخیر با تولید جنگ افزارها و ادوات جنگی به سطحی رسیده ایم که نیازی به تسلیحات کره شمالی نیست و روابط ما همان رابطه دیرینه دوستی است .
وی همچنین اظهار داشت:با توجه به ظرفیت های زیاد ایران در پروژه های متعدد، هئیتی از کره شمالی قرار است به ایران بیایند و این می تواند مناسبات اقتصادی دو کشور را ارتقا بخشد زیرا هر دو کشور ایران و کره شمالی مورد تحریم دولت آمریکا هستند و تکیه بر تکنولوژی داخلی، تا حدی از بار مشکلات اقتصادی آنها می کاهد.

** ایران، کره شمالی و روسیه موضع گیری مشترک علیه سیاست های آمریکا
این استاد دانشگاه در این مورد اظهار داشت: سفر کیم به روسیه یک سفر تشریفاتی بوده است و روسیه در بحث موضع گیری علیه سیاست های آمریکا در منطقه نسبت به ایران و کره شمالی محافظه کار تر عمل می کند زیرا کره شمالی مورد تحریم شورای امنیت قرار گرفته است و روسیه نمی تواند به کره شمالی کمک کند.
وی افزود: عده ای بر این باورند ارتباط بین سفر برنامه ‌ریزی شده ظریف به مسکو و سپس پیونگ یانگ و از طرفی رایزنی‌های پوتین و اون، نمی‌تواند تصادفی باشد و احتمالا بلوک بندی جدیدی میان سه کشور علیه آمریکا شکل بگیرد.
این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: اما این دیدار ها می‌تواند باعث ایجاد جبهه مقاومت جدیدی علیه آمریکا شود. در شرایطی که آمریکا در نظر دارد با تحت فشار گذاشتن سایر کشورها، صادرات نفتی ایران را صفر کند، جمهوری اسلامی هم سعی دارد با تقویت مناسبات دیپلماتیک این اقدامات را خنثی سازد. از این رو شاهد برنامه سفر‌های ظریف به کشور‌های همسایه، روسیه و کره شمالی هستیم.
وی در پایان این گفت وگو بیان داشت: سفر ظریف به پیونگ یانگ می‌تواند مواضع کره شمالی را قوی‌تر کند تا در نهایت آمریکا متوجه شود نمی‌تواند با یک جانبه‌گرایی و سیاست فشار کشور‌ها را وادار به اطاعت از خود کند. و این می تواند زنگ خطری برای جناح های تندرو امریکایی باشد که سیاست های خصمانه دولت ترامپ ضد جمهوری اسلامی را تشدید وحمایت می کنند.
**پژوهشم** ر.ت**1552
کد N2155704

وبگردی