آفتاب

ایران استاندارد اصالت غذا را برای کدکس تدوین می‌کند/ کاهش زمان صدور مجوزها از 40 به هفت روز

ایران استاندارد اصالت غذا را برای کدکس تدوین می‌کند/ کاهش زمان صدور مجوزها از 40 به هفت روز

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: ایران از سوی کدکس مسئول تدوین استاندارد اصالت غذا شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، نیره پیروزبخت امروز در مراسم رونمایی از سامانه دریافت نشان حد مجاز آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی اظهار کرد: کشور ما پیشنهاد تدوین استاندارد اصالت غذا را به کدکس داد و آنها پذیرفته‌اند ایران عهده‌دار اجرای این استاندارد باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه کشور ما نه از کیفیت بلکه از تقلب‌هایی که صورت می‌پذیرد رنج می‌برد.

پیروزبخت دلیل اصلی پیشنهاد استاندارد اصالت به کدکس را همین موضوع ذکر کرد و گفت: مفهوم استاندارد اصالت غذا این است که تقلباتی که در این حوزه انجام می‌شود به حداقل برسد.

وی با اشاره به رونمایی سامانه نشان حد مجاز آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی افزود: با این سامانه فرآیند مراقبت در تولید غذا و استاندارد مربوط به محصولات کشاورزی افزایش پیدا می‌کنند.

پیروزبخت اضافه کرد: امروز استفاده از ظرفیت‌های الکترونیکی بسیار پراهمیت است و این سامانه می‌تواند شفافیت و سرعت کار را افزایش دهد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران از کاهش زمان صدور مجوزها از 40 روز به 7 یا 4 روز خبر داد و گفت: این سامانه می‌تواند زمان فرآیندها را به یک ششم کاهش دهد.

پیروزبخت با تاکید بر اهمیت ایمنی غذا و رعایت استاندارد درا ین حوزه اظهار کرد: ضعف بهداشت مواد غذایی، فقدان عملیات پیش‌گیرنده، نگهداری نامناسب، وجود مواد شیمیایی موجب می‌شود که ایمنی مواد غذایی کاهش پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه در دنیای امروز استاندارد محصولات غذایی فاکتوری برای توسعه تلقی می‌شود، گفت: برای توسعه صادرات پرداختن به استانداردهای غذایی از ملزومات می‌باشد.

پیروزبخت ادامه داد: در زمینه سلامت وزارت جهاد کشاورزی مسئول رسیدگی به محصولات از مزرعه تا دست مصرف کننده است پس سازمان ملی استاندارد ایران موظف است استانداردهای لازم دراین زمینه را تدوین و اجرا کند.

وی در پایان گفت: این سامانه امکان رویت اطلاعات 80 قلم محصول را فراهم ساخته است.

کد N2155146

وبگردی