آفتاب
در همایش بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی مطرح شد؛

عاملی: توجه صرف به ظرفیت‌های نظامی سپاه اشتباه محض است

عاملی: توجه صرف به ظرفیت‌های نظامی سپاه اشتباه محض است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارزشمندترین و ماندگارترین میراث انقلاب اسلامی است و توجه صرف به ظرفیت‌های نظامی سپاه، یک اشتباه محض است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در همایش بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس که صبح امروز (سه شنبه) در باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد اظهار کرد: اگر به مقوله بازنمایی با دقت علمی توجه شود سه تئوری «بازنمایی مبتنی بر انعکاس واقعیت»، «بازنمایی دستکاری‌شده و مبتنی بر نیت» و «بازنمایی ساختارمند» به دست می‌آید.

وی‌افزود: اگر کسی بخواهد انقلاب اسلامی را درک کند، باید بتواند به بازنمایی انقلاب اسلامی را در یک عرصه تاریخی توجه کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران مبتنی بر اندیشه اسلامی بود و اسلام یک پیام جهانی است که در خطابه‌های عام «مردم» و در خطابه‌های خاص «مؤمنین» را مخاطب خود قرار می‌دهد، تاکید کرد: انقلاب اسلامی ایران، حقیقت‌جویان مسلمان در سطح جهان را بیدار کرد.

حجت‌الاسلام عاملی با بیان اینکه ادیان بزرگ هم همگام با انقلاب اسلامی بیدار شدند و به عنوان مثال کلیسای کاتولیک که منزوی شده بود و از مردم جدا افتاده بود، دوباره احیا شد، گفت: یک بار با یکی از کاردینال‌های کلیسای کاتولیک صحبت می‌کردم؛ او می‌گفت «کلیساهای کاتولیک تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران مُرده بودند اما با پیروزی انقلاب اسلامی احیا شدند».

وی با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی، بازگشت دین به جامعه زمینه پیدا کرد، اظهار کرد: انقلاب اسلامی در عصر جهانی شدن ارتباطات و جهان دو قطبی لیبرالیسم و مارکسیسم سر بر آورد و همین موضوع، اقتدار انقلاب ما را نشان می‌دهد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در جریان بیداری اسلامی کشورهای عربی، شاهد بودیم که بعد از سرنگونی «مبارک»، دستگاه امنیتی، سیستم اداری، نظام آموزشی و سایر نهادهای اجتماعی و فرهنگی مصر تغییر نکردند، گفت: در حقیقت انقلاب مصری‌ها صرفاً یک انقلاب سیاسی بود و نمی‌شد آن را یک انقلاب همه‌جانبه مانند انقلاب اسلامی ایران دانست.

حجت‌الاسلام عاملی افزود: مردم امروز و بعد از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، در همه بزنگاه‌ها کنار انقلاب اسلامی بوده و از آن حمایت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه بنیان انقلاب اسلامی ایران بر سه پایه نفی طاغوت، لا اله الا الله و رهبری بود، عنوان کرد: عکس و نقیض «لا اله الا الله» می‌تواند به انقلاب اسلامی ضربه بزند همانگونه که اگر مسئولان طاغوتی و روش‌های طاغوتی و خودپسندانه دوباره به وجود بیایند، انقلاب اسلامی ضربه‌پذیر خواهد شد.

وی ادامه داد: به میزانی که مردم و نهادهای اجتماعی، پیوستگی عمیق‌تری با رهبری داشته باشند، انقلاب اسلامی از پیوستگی و ماندگاری بیشتری برخوردار خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: ما در بازنمایی انقلاب اسلامی باید با بصیرت و حکیمانه به خطاهای خود توجه کنیم تا بتوانیم در پرتو آن گام دوم انقلاب اسلامی را محکم برداریم.

حجت‌الاسلام عاملی در پایان با بیان اینکه «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» ارزشمندترین و ماندگارترین میراث انقلاب اسلامی است و توجه صرف به ظرفیت‌های نظامی سپاه، یک اشتباه محض است، گفت: سپاه پاسداران، حافظ و پرکننده خلأهای انقلاب اسلامی و یک ارزش از جنس انقلاب بزرگ اسلامی ماست.

کد N2155051

وبگردی