آفتاب

رئیس شورایعالی استان ها: وزارتخانه ها حاضر به واگذاری طرح به شوراها نیستند

رئیس شورایعالی استان ها: وزارتخانه ها حاضر به واگذاری طرح به شوراها نیستند

سمنان - ایرنا - رئیس شورای عالی استان ها گفت: وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی حاضر به واگذاری طرح های اجرایی سازمان ها و شرکت های خود به شوراهای اسلامی شهر و روستا نیستند.

مرتضی الویری روز یکشنبه در حاشیه برگزاری همایش روز ملی شوراها در سالن همایش های هلال احمر سمنان در گفت و گو با ایرنا افزود: جایگاه واقعی شورای عالی استان ها در کشور در مقایسه با سه قوه مقننه، قضاییه و اجرایی چندان مطلوب نیست.
وی تاکید کرد: بر اساس اصل 101 قانون اساسی برای جلوگیری از تبعیض و توسعه در بخش های مختلف باید نقش شوراها برجسته باشد اما در عمل این سرمایه مهم نظام جایگاه واقعی خود را به دست نیاورده است.
رئیس شورای عالی استان ها ادامه داد: حکومت مردم بر مردم در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نمایان است و اوج حکومت مردم سالاری دینی در شوراها برجسته می شود.
وی اضافه کرد: در قانون نارسایی زیادی در دستیابی جایگاه واقعی شوراها وجود دارد اما شورا در نظارت و تدوین قوانین محلی در 20 سال گذشته به خوبی فعالیت داشته است.
رئیس شورای عالی استان ها گفت: یک هزار و 280 شورای شهر در کشور وجود دارد و 705 نفر عضو شورای عالی استان ها هستند.
الویری اظهار کرد: بر اساس قانون، آیین نامه های اجرایی دولت و قانونی که در مجلس به تصویب می رسد قبل از اظهار نظر هیات دولت و نمایندگان مجلس باید در شورای عالی استان ها اظهار نظر شود که این رویه به طور معمول در کشور اجرایی نمی شود.
او ادامه داد: نقش شوراها در دولت تدبیر و امید چندان برجسته نبود و دولت تدبیر و امید نتوانسته وعده هایی که در این بخش داده است را عملیاتی کند.
به گزارش ایرنا، نهم اردیبهشت در سالنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران «روز شوراها» نامگذاری شده است.
7339/7408
کد N2153104

وبگردی