آفتاب

میرکریمی: تلاش کردیم شان سینمای ایران را حفظ کنیم

میرکریمی: تلاش کردیم شان سینمای ایران را حفظ کنیم

سیدرضا میرکریمی در اختتامیه جشنواره جهانی فیلم فجر تاکید کرد که امسال با تحریم های ناعادلانه و یکسویه روبه‌رو بودند و با این حال سعی کردند شان سینمای ایران را حفظ کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر عصر امروز (پنجشنبه پنجم فروردین ماه) با حضور اهالی سینما، خبرنگاران و علاقه‌مندان در تالار وحدت آغاز شد.

در ابتدای این مراسم کلیپی از جشنواره جهانی فیلم فجر پخش شد و همچنین دست اندرکاران جشنواره معرفی شدند.

سپس سیدرضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فجر با حضور روی صحنه، گفت: «از چهار سال پیش که من مسئولیت این جشنواره را با کمک همکاران خبره‌ام در حوزه بین‌الملل سینما برعهده گرفتم و سعی کردیم جایگاه درستی را در اندازه سینمای ایران ایجاد کنیم. امسال با تحریم‌های ناعادلانه و یکسویه که نه تنها اقتصاد که فرهنگ را نیز نشانه رفته است، مواجه بودیم اما علی‌رغم همه مشکلات به خاطر شان سینمای ایران در جهان شاهد برگزاری جشنواره‌ای باشکوه بودیم، بسیاری از دوستان سینمای ایران در سراسر دنیا ما را تنها نگذاشتند.» 

میرکریمی همچنین از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان سینمایی، وزیر ارتباطات و شهرداری تهران و همه حامیان جشنواره قدردانی کرد.

در ادامه نوبت به معرفی برگزیدگان رسید و در آغاز این بخش نوبت به اهدای جایزه نت پک رسید و داوران این بخش که متشکل از اعجاز گل، لاتیکا پادگائونکار و سید غلامرضا موسوی روی صحنه حضور پیدا کردند.

جایزه این بخش به فیلم «خط باریک قرمز» به کارگردانی فرزاد خوشدست از ایران تعلق گرفت. خوشدست پس از دریافت جایزه با تشکر از هیات داوران به ویژه غلامرضا موسوی تشکر کرد و گفت: «دوست دارم این جایزه را در ابتدا به بچه‌های کانون اصلاح طلب هدیه بدهم چون این فیلم را آن‌ها ساختند. من تمام تلاشم را کردم که در طول ساخت این فیلم با آن‌ها صادق باشم و دروغ نگویم. در این فیلم تصمیم گرفتم به معجزه هنر و تئاتر بپردازم. همچنین من مطلع شدم به زودی دختردار می شوم. من از توماج دانش بهزادی نیز تشکر می کنم.»

سپس داگلاس فالسون، اینیس گیل، سید محمدحسین نواب، داوران بخش بین الادیان برای اهدای جایزه این بخش روی صحنه حضور پیدا کردند و دیپلم افتخار این بخش به «شکستن همزمان بیست استخوان» به کارگردانی جمشید محمودی از افغانستان اهدا شد.

نوید محمودی که به جای جمشید محمودی برای دریافت لوح تقدیر این بخش روی صحنه حضور پیدا کرد، گفت: «به دلیل این که فیلم محصول مشترک ایران و افغانستان است، دو اسم «رونا مادر عظیم» و «شکستن هم زمان بیست استخوان». جمشید اینجا نیست و من جایزه‌اش را می‌گیرم. دو سال سخت برای ساخت این فیلم به ما گذشت. امیدوارم همانطور که این فیلم در دنیا بسیار مورد استقبال بوده است مردم ایران نیز این فیلم را دوست داشته باشند.»

در ادامه مراسم باربارا لوری، جونیت جبنویان و روبرت صافاریان برای اهدای جایزه منتقدان بین‌المللی روی صحنه حاضر شدند. دیپلم افتخار بهترین فیلم بلند بخش جلوگاه شرق از دیدگاه منتقدان بین‌المللی به فیلم «اعلان» به کارگردانی محمود فاضل جوشکون از ترکیه و بلغارستان رسید.

سپس حسین انتظامی (رییس سازمان سینمایی) و رضا کیانیان رییس کاخ جشنواره برای اهدای جایزه صلح روی صحنه آمدند و دیپلم افتخار این بخش به فیلم «امینه» به کارگردانی ایمن زیدان از سوریه رسید.

رضا کیانیان پس از اهدای جایزه، درباره فیلم «محمد امین(ص)» گفت: «بسیار خوشحال هستم که برای بار چهارم برای اهدای جایزه «محمد امین» روی صحنه آمدم. این جایزه در واقع جایزه اخلاق است. بدین دلیل اسمش محمد امین است که پیامبر ما می‌گوید من نیامدم مگر برای تکامل اخلاق در جهان. هیچ فیلمی نیست که به اخلاق نپردازد حتی اگر این دغدغه کوچک باشد. این جایزه به فیلمی اهدا می‌شود که دغدغه اصلی آن اخلاق است.»

این گزارش به روز رسانی می‌شود...

۵۷۲۴۳

کد N2150657

وبگردی