آفتاب

کنفرانس امنیتی مسکو به نشست انتقادهای تند از آمریکا تبدیل شد

کنفرانس امنیتی مسکو به نشست انتقادهای تند از آمریکا تبدیل شد

مسکو - ایرنا- هشتمین کنفرانس امنیتی مسکو که از روز گذشته در پایتخت روسیه آغاز شده است به میدانی برای انتقادهای گسترده از اقدامات و سیاست های بی ثبات کننده و غیر قانونی آمریکا در جهان تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، کنفرانس امنیتی بین المللی مسکو امسال با دستور کار بررسی مسائل خاورمیانه و تثبیت اوضاع در سوریه با حضور بیش از 300 نماینده رسمی نهادهای نظامی، سازمان های بین المللی و نیز کارشناسان و مقامات بیش از 80کشور جهان درحال برگزاری است.

**آمریکا قراردادهای بین المللی را نادیده می گیرد
سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه در کنفرانس امنیتی مسکو خاطرنشان کرد که آمریکا توافق ها و قراردادهای بین المللی را نادیده می گیرد و مسابقه تسلیحاتی را تشدید می کند و این مساله با خروج این کشور از توافق های مختلف اهمیت دوچندان می یابد.

**اقدامات آمریکا آینده ان پی تی را به خطر انداخته است
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز آمریکا را متهم کرد که با اقدامات خود پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ ای را به خطر انداخته است.
لاوروف به اقدامات غیر مسئولانه واشنگتن از جمله خروج از برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام، پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد همزمان با استقرار سیستم دفاع موشکی با هدف برتری نظامی درجهان اشاره و اضافه کرد: اقدامات غیرمسئولانه واشنگتن در مورد تعدادی از توافق های بین المللی، آینده پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ (NPT) را هم به خطر انداخته است.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه نیز از تحرکات نظامی آمریکا و ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه انتقاد کرد و آمریکا و ناتو باید سطح تنش ها را کاهش دهند.

**آمریکا و متحدانش اصول اساسی بین المللی را نقض می کنند
سرگئی نارشکین رییس سازمان اطلاعات خارجی روسیه هم در کنفرانس امنیتی بین المللی مسکو گفت: آمریکا، انگلیس و متحدان این کشورها از اصول اساسی حتی در حل مهم ترین مسائل راهبردی جهانی ازجمله کنترل تسلیحات و سلاح کشتار جمعی صرف نظر می کنند.
وی افزود: آنها به کشورهای مستقل حمله می کنند و بر اثر تهاجم های آنها به کشورهای دیگر صدها هزار نفر جان خود را ازدست داده اند.

**غرب با خلا تصمیم گیری مشوق گستاخی آمریکا شده است
امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران نیز نسبت به پیامدهای ترامپیسم هشدار د داد و گفت: همراهی و سکوت و قرار گرفتن در شرایط «بدون اقدام» و «خلاء تصمیم‌گیری»، به امید اینکه مرور زمان می‌تواند این مشکل را حل کند، ساده لوحی و خوش‌بینی است.
وی با بیان اینکه این نحوه عمل نه تنها گزینه مناسبی در چنین شرایطی نیست بلکه مشوق خودخواهی‌ها و گستاخی بیش از پیش کارگزاران کاخ سفید است، تصریح کرد: تداوم این رویکرد‌ می‌تواند جهان را به نزاعی بدفرجام هدایت کند لذا وقت آن فرا رسیده از ظهور یک هیتلر دیگر در صحنه جهانی جلوگیری شود.

**ائتلاف به رهبری آمریکا در سوریه منحل شود
«محمود شوا» معاون وزیر دفاع سوریه نیز در کنفرانس امنیتی مسکو خواستار انحلال ائتلاف به اصطلاح بین المللی به رهبری آمریکا در سوریه شد.
وی گفت: ما می خواهیم که حضور غیرقانونی نیروهای نظامی آمریکا، انگلیس، فرانسه و ترکیه در سوریه پایان یابد و به اصطلاح ائتلاف بین المللی منحل شود.
مهدی سنایی سفیر تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران نیز در ارزیابی از هشتمین کنفرانس امنیتی مسکو اعلام کرده که این کنفرانس در حالی با پیام ولادیمیر پوتین آغاز شد که وزیران امور خارجه و دفاع روسیه به دستاوردهای ایران و روسیه با همکاری ترکیه در مبارزه با تروریسم در منطقه اشاره کردند.
وی در توئیتی اعلام کرد که لاوروف دو بار دیگر از ایران نام برد؛ بار نخست وقتی رفتار آمریکا را در خروج از معاهدات بین المللی از جمله از توافقنامه هسته‌ای ایران (برجام) تقبیح کرد و بار دوم نیز اعلام کرد روسیه علاقه مند به برقراری گفت وگو میان ایران و کشورهای عرب خلیج فارس است و این به نفع صلح و ثبات درمنطقه است.
هشتمین کنفرانس امنیتی مسکو از روز گذشته در مسکو جریان دارد و امروز به کار خود پایان خواهد داد.
آمریکا دعوت روسیه برای شرکت در این کنفرانس را رد کرده بود.
اروپام*391*1346**
کد N2150547

وبگردی