آفتاب
یک هفته با کتاب؛

مرور هفتگی اخبار کتاب و پایان شمارش معکوسِ آغاز نمایشگاه سی‌ودوم

مرور هفتگی اخبار کتاب و پایان شمارش معکوسِ آغاز نمایشگاه سی‌ودوم

برگزاری مراسم افتتاح و آغازبه‌کار سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از جمله مهم‌ترین خبرهای حوزه کتاب در هفته‌ای هستند که گذشت.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: هفته‌ای که پشت سر گذاشته شد، از حیث نزدیک‌بودن به سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، دربرگیرنده اخبار زیاد و متنوعی نبود که مربوط به نمایشگاه نباشند. گزارش «یک هفته با کتاب» هفته گذشته هم از همین‌نظر دربرگیرنده ۱۲ خبر در زمینه کتاب و نشر بود. به این‌ترتیب نمایشگاه دیگر رویدادها را تحت‌الشعاع قرار داده و البته گزارش این هفته هم با ۹ خبر، ادامه کم‌خبریِ هفته پیش است.

اما با آغاز نمایشگاه و ادامه‌اش در هفته آینده، گزارش مرور اخبار مهم حوزه کتاب («یک‌هفته با کتاب») بعدی، مطمئناً پرخبر بوده و حجمی زیاد خواهد داشت.

گزارش این‌هفته را از اخبار ابتدای هفته شروع کرده و به‌ترتیب زمانی جلو می‌آییم. به‌این‌ترتیب خبرهای مربوط به پیش از افتتاح و آغازبه‌کار نمایشگاه را ابتدا مرور می‌کنیم و در ادامه به دو خبر مربوط به برگزاری نمایشگاه می‌پردازیم. چهار خبر دیگر هم درباره انتصاب مشاور رئیس سازمان تبلیغات، توضیحات کتابخانه ملی درباره مدرک تحصیلی رئیس این سازمان و دو انتشار فراخوان هستند که در بخش انتهایی گزارش مرور می‌شوند.

در ادامه به مرور اخبار مهم حوزه کتاب و نشر از شنبه تا پنجشنبه این هفته می‌پردازیم:

بازدید اهالی رسانه از مصلی امام خمینی (ره)

اولین روز این هفته، به بازدید خبرنگاران و اصحاب رسانه از روند آماده‌سازی مصلی امام خمینی (ره) برای برگزاری نمایشگاه بود. این برنامه صبح روز شنبه از ساعت ۱۰ صبح و از بخش بین‌المللی نمایشگاه واقع در نیم‌طبقه شبستان مصلی شروع شد که طی آن احمد شاکری مدیر بخش بین‌الملل نمایشگاه به ارائه توضیحاتی درباره این بخش پرداخت.

انتصاب اعضای هیأت تجدید نظر تخلفات نمایشگاه

یکی از خبرهای روز دوشنبه ۲ اردیبهشت انتصاب اعضای هیأت تجدیدنظر تخلفات نمایشگاه کتاب بود که به‌موجب آن، با حکم محسن جوادی رئیس نمایشگاه، اعضای هیأت تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات ناشران، کمیته‌ها و کارکنان سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منصوب شدند. طبق اطلاعات مندرج در خبر مربوط به این انتصاب، نادر قدیانی، حامد سهرابی، احمد کمالی‌نژاد، محمدکاظم شمس، هومان حسن‌پور و علیرضا سبحانی‌نسب به‌عنوان اعضای این هیأت منصوب شدند.

برگزاری مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران

مراسم افتتاحیه سی و دومین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، صبح سه‌شنبه این‌هفته با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل مصلای امام خمینی (ره) تهران برگزار شد.

آغاز سی‌ودومین نمایشگاه کتاب

درهای مصلی امام خمینی (ره) تهران دیروز چهارشنبه ۴ اردیبهشت به روی مخاطبان سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گشود شد و این نمایشگاه اولین روز خود را پشت سر گذاشت.

افتتاح غرفه چین در نمایشگاه کتاب

افتتاح غرفه چین که دیروز انجام شد، از مهم‌ترین رویدادهای اولین‌روز نمایشگاه بود. این مراسم با حضور وزیر ارشاد، معاون فرهنگی وی، اشرف بروجردی رئیس کتابخانه ملی، گئوری مین معاون وزیر ارتباطات چین و کانگ سن سفیر این کشور در ایران در غرفه چین در نیم‌طبقه شبستان مصلی امام خمینی (ره) همراه بود.

انتصاب مشاور رئیس سازمان‌تبلیغات

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در حکمی میثم نیلی مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی را به‌عنوان مشاور در حوزه کتاب و نشر منصوب کرد که خبر آن دیروز چهارشنبه ۴ اردیبهشت منتشر شد.

توضیحات کتابخانه ملی درباره مدرک تحصیلی اشرف بروجردی

روابط عمومی کتابخانه ملی ایران این‌هفته با صدور اطلاعیه‌ای درباره مدرک تحصیلی اشرف بروجردی رئیس این سازمان توضیحاتی ارائه داد.

یکی از بخش‌های توضیحی این اطلاعیه به این‌ترتیب بود: سرکار خانم بروجردی دوره دکترای خود را در دانشگاه « الجامعه الاسلامیه فی لبنان» (IUL) در کشور لبنان گذرانده‌اند بنابراین آنطور که در خبر به غلط درج شده، ایشان در دانشگاهی به نام بیروت مشغول نبوده‌اند بلکه محل تحصیل دانشگاه ایشان در شهر بیروت بوده است.

انتشار فراخوان جایزه کتاب سال

فراخوان سی‌وهفتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران این هفته توسط دبیرخانه این جایزه منتشر شد. این جایزه با هدف شناسایی و معرفی کتاب‌های برتر، حمایت و تشویق مؤلفان، مترجمان، مصححان و ناشران سراسر کشور و ارتقای فرهنگ جامعه اسلامی، حفظ استقلال و هویت فرهنگی در بهمن ماه ۱۳۹۸ برگزار می‌شود.

انتشار فراخوان جشنواره کتابخوانی رضوی

فراخوان دیگری که این هفته منتشر شد، مربوط به جشنواره کتابخوانی رضوی بود. به این‌ترتیب، دبیرخانه جشنواره کتابخوانی رضوی، فراخوان شرکت در نهمین دوره این جشنواره را با معرفی ۱۲ عنوان کتاب در سه رده سنی «کودک»، «نوجوان» و «جوان و بزرگسال» منتشر کرد.

کد N2150187

وبگردی