آفتاب
تهیه کننده اسپانیایی:

جایگاه ایران در تاریخ سینما قابل توجه است

جایگاه ایران در تاریخ سینما قابل توجه است

تهران- ایرنا- سینماگر و تهیه کننده اسپانیایی معتقد است سینمای ایران یکی از مهم ترین گرایش‌ها در سطح جهان را داراست و جایگاه آن در تاریخ کلی سینما برجسته است.

«روزا بوش» متولد بارسلون است و در هاوانا و لندن فعالیت می‌کند. وی فعالیت در عرصه سینما را با مدیریت هنری جشنواره‌ها آغاز کرده و در ادامه قائم مقام جشنواره هایی چون لندن، لس آنجلس و سن سباستین بوده است. تولید مشترک فیلم‌های مستند و داستانی کوتاه با لحنی بین‌المللی از دیگر فعالیت‌های اوست، ولی توزیع و تبلیغات بین المللی فیلم را تخصص اصلی خود می داند.
بوش برای حضور در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر (29 فروردین تا 6 اردیبهشت) همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی در دارالفنون، بخش استعدادیابی و پرورش استعدادهای جوان در این جشنواره، به ایران سفر کرده است.
وی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در مورد شناختش از سینمای ایران توضیح داد: من 10 سال قائم مقام جشنواره فیلم لندن بودم و فیلم های ایرانی زیادی از ایران در جشنواره نشان می دادیم، بنابراین هم سینماگران ایرانی زیادی می شناسم و هم نسبت به سینمای ایران شناخت دارم؛ فقط تاکنون فرصت سفر به ایران و حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر را نداشتم.
تهیه کننده مستند تحسین شده «باشگاه اجتماعی بوئناویستا» افزود: نسلی از سینماگران ایرانی در دهه 80 و 90 میلادی؛ مانند عباس کیارستمی، محسن مخملباف و رخشان بنی اعتماد و ابوالفضل جلیلی مانند یک تیم فوتبال فیلم می ساختند که بسیار در سطح جهانی مطرح شدند و شهرت زیادی برای سینمای ایران کسب کردند. خود من فیلم های کیارستمی را بسیار دوست دارم ولی برای همه این افراد احترام زیادی قائل هستم.
وی در مورد مهم ترین خصوصیت سینمای ایران گفت: سینمای ایران از نظر فرهنگی بسیار غنی و قوی است، هویت شخصی خود را دارد و از جهاتی منحصر به فرد و سینمایی است که از تمدن طولانی و غنی ایران برمی خیزد و معماری و فرهنگ با آن درآمیخته است و به دلیل همین مشخصات یک فیلم ایرانی متمایز است.
بوش با اشاره به دیگر سینماهای جهان گفت: از این جهات سینمای مکزیک نیز شبیه سینمای ایران است. مکزیک و ایران شباهت هایی دارند؛ تاریخ و تمدن دیرین، کشورهایی باستانی، هنر مدرن و موسیقی قوی.
«شعر و پیشینه غنی که بخشی از هویت ملی ایران است و البته داستان های معاصر که برای مخاطبان از همه دنیا جالب است و می خواهند در مورد آن بدانند، همه در فیلم های ایرانی به تصویر کشیده می شوند».

**جایگاه سینمای ایران در تاریخ سینمای جهان برجسته است
تهیه کننده مستند «لندن، بابل مدرن» در مورد سهم سینمای ایران در ارتقای سینمای جهان گفت: هیچ فیلم غیرانگلیسی زبان یعنی فیلمی که از سینمای آمریکا، کانادا، انگلیس، نیوزیلند و استرالیا نباشد نتوانسته است به اندازه سینمای ایران، مکزیک، دانمارک و کره یا چین در ارتقای سینمای جهانی موفق باشد. بنابراین جایگاه سینمای ایران در تاریخ سینمای جهان بسیار مهم است.
وی در مورد نقش زنان در سینمای ایران نیز توضیح داد: بازیگران زن زیادی در سینمای ایران مشغول هستند که تهیه کنندگی هم می کنند مانند نیکی کریمی، فاطمه معتمدآریا، رخشان بنی اعتماد که بسیار مهم هستند و به طور کلی زنان سهم بسیار زیادی در سینمای ایران دارند.
بوش در مورد جشنواره جهانی فیلم فجر نیز گفت: از آنجایی که زیاد به کوبا سفر می کنم و شرایط ایران و کوبا شبیه هم است، می دانم شرایط در ایران اکنون بسیار دشوار است و با توجه به محدودیت ها و تحریم ها برگزاری منظم جشنواره بسیار عالی و موفقیت آمیز است.

**جوانان ایرانی باید مشعل سینمای ایران را در دست نگه دارند
تهیه کننده مستند «گمشده لامانچا» در مورد بخش دارالفنون و اینکه آیا تدارک این بخش می تواند مفید باشد یا خیر گفت: تنها راه برای ادامه راه سینمای ایران بعد از چهره های شاخص و بنیانگذاران سینمای ایران مانند کیارستمی و مخملباف، ترغیب و تشویق استعدادهای جوان است.
«امید به آینده موفق سینمای ایران با پرورش فیلمسازان مستعد جوانی محقق می شود که بتوانند مشعل سینمای ایران را در دست بگیرند؛ بنابراین تدارک بخش هایی مانند دارالفنون، محل استعدادیابی و پرورش استعدادها، واقعا لازم است».
وی در پاسخ به این سوال که به عنوان یک تهیه کننده بین المللی فکر می کنید امکان تولید مشترک بین سینمای ایران و کشور دیگری وجود دارد توضیح داد: باید شریط را بررسی کنیم و اگر بتوانم کمک کنم واقعا باعث خوشحالی است؛ ولی هنوز زود است و نمی توانم در مورد آن نظر بدهم.
به گزارش ایرنا، سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به دبیری رضا میرکریمی در پردیس سینمایی چارسو برپاست. جشنواره امسال شامل بخش های متنوعی از جمله بخش های اصلی سینمای سعادت، جلوه گاه شرق و جام جهان نما، بخش های جنبی نمایش فیلم‌های کلاسیک مرمت شده، مستند زیر ذره‌بین، شاخه‌های زیتون (پنجره‌ای به دنیای اسلام)، مروری بر آثار سینمای چین، مروری بر آثار سینمای آلمان، نمایش فیلم‌های کمدی معاصر، نمایش‌های ویژه، بهترین کشورها و بازار فیلم است.
افزون بر این، برنامه های مختلف همچون دارالفنون (اردوی استعدادیابی با حضور فیلم‌سازان جوان ایران، منطقه و جهان)، نشست‌‌های دانشگاهی، کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی و بزرگداشت بزرگان سینمای ایران نیز همزمان با 9 روز جشنواره برگزار می شود.
جشنواره جهانی فیلم فجر میزبان بیش از 250 مهمان از 58 کشور جهان؛ شامل مدیران جشنواره‌ های جهانی، برنامه‌ ریزان یا نمایندگان انتخاب فیلم از طرف جشنواره ها، سینماگران و علاقمندان به سینمای ایران است. همچنین 28 مهمان از 21 کشور در بخش دارالفنون شرکت دارند.
در این دوره 163 فیلم از 64 کشور جهان در بخش‌های مختلف؛ شامل 9 فیلم کوتاه، 14فیلم بلند پریمییر (اولین نمایش)، 41 فیلم بلند و 7 فیلم کوتاه نمایش داده می شوند.
بازار فیلم نیز از 29 فروردین تا 3 اردیبهشت با حضور 40 شرکت کننده و بیش از 60 خریدار در حاشیه جشنواره برپاست.
فراهنگ**9157** 9053
کد N2149197

وبگردی