آفتاب

65 درصد آسیب دیدگان از انفجار مین در افغانستان کودکان هستند

65 درصد آسیب دیدگان از انفجار مین در افغانستان کودکان هستند

مشهد- ایرنا- مدیر بخش آگاهی از خطرات مین و کمک به قربانیان اداره انسجام تطهیر مین افغانستان گفت: ماهانه 80 تا 140 نفر بر اثر برخورد با مین در این کشور کشته و یا مصدوم می شوند که 65 درصد از این افراد کودکان هستند.

حبیب خان زازای روز سه شنبه در سفر به تایباد و بازدید از مرکز آموزش های پیش آگاهی از خطرات مین در مرز دوغارون در جلسه هم اندیشی کمیته بین المللی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر افزود: در حال حاضر چهار ولایت افغانستان و 257 شهر این کشور با انواع مین و بمب های منفجر نشده مواجه هستند.
وی ادامه داد: از مناطقی که در افغانستان مین و بمب گذاری شده است فقط 2هزار و 800 کیلومتر پاکسازی شده است.
مدیر بخش آگاهی از خطرات مین و کمک به قربانیان اداره انسجام تطهیر مین افغانستان گفت: با گذشت چهار دهه از جنگ و حضور گروههای مختلف در این کشور تاکنون بیش از 20 میلیون بمب و انواع مین در مناطق مختلف افغانستان منفجر شده است.
زازای افزود: جنوب، جنوب شرقی، شرق، شمال و مرکز افغاستان به ویژه شهر کابل از نقاطی از افغانستان هستند که نسبت به سایر نقاط در آنها بیشترین مواد منفجره کار گذاشته شده است.
وی با بیان این که بیشترین مین و بمب های منفجر نشده دست ساز است ادامه داد: 20 درصد از افرادی که در این کشور با مواد منفجره برخورد می کنند کشته می شوند.
در این جلسه فرماندار تایباد هم گفت: مرکز پیش آگاهی از خطرات مین جمعیت هلال احمر تایباد از سال 1384 در مرز دوغارون فعال شده است و سالانه به طور میانگین برای آموزش افرادی که قصد ورود به افغانستان را دارند 2 میلیارد و 600میلیون ریال هزینه می کند.
حسین شرافتی راد، آموزش تشخیص انواع مین و گلوله های منفجر نشده، نحوه برخورد با مصدومان، آشنایی با رنگها، تابلوها و محل های مین گذاری را از مهمترین آموزش های ارائه شده به مهاجران افغانستانی در این مرکز برشمرد.
وی افزود: بر اساس آمارهای ارائه شده توسط مرکز مین افغانستان از سال 2005 میلادی ماهانه 172 نفر از شهروندان آن کشور بر اثر برخورد با مین جان باخته اند اما در پی آموزش های ارائه شده هم اینک این رقم به ماهانه 40 نفر کاهش یافته است.
فرماندار تایباد گفت: از ابتدای تاسیس این مرکز تا پایان سال 1397، سه میلیون و 47 هزار و 818 نفر مرد و زن افغانستانی از خدمات این مرکز استفاده کرده اند.
شهرستان تایباد که در فاصله 225 کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد،90 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد.
1922/7494**شبس**1613
کد N2149007

وبگردی