آفتاب
معاون وزیر راه و شهرسازی:

آثار معماری معاصر قابل دفاع نیست

آثار معماری معاصر قابل دفاع نیست

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری با اشاره به ناخوشایند بودن شهرسازی معاصر گفت: به طور کلی آثار معماری معاصر ایران قابل دفاع نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، فرزانه صادق مالواجرد در مراسم گرامیداشت روز معمار که از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برگزار شد با اشاره به انتخاب سالروز تولد شیخ بهایی به عنوان روز گرامیداشت معمار اظهار داشت: مهمترین سازه‌های معماری و طراحی‌های اعجازگونه وی در ساخت بناهای اصفهان سبب شد تا کلیات شهرسازی و معماری ایران برگرفته و الهام گرفته از اندیشه‌های این دانشمند در دوره صفوی است.

وی با اشاره به طراحی‌های شهرسازی شیخ بهایی در اصفهان بخصوص در زمینه طراحی شبکه توزیع آب در این شهر گفت: معماری هم‌راستا با جغرافیا و محیط زیست است و وقتی وارد صنعت یا تجارت می‌شود به بازار رونق می بخشد. حتی معماری به روابط انسان و پروردگار نیز ورود کرده و زیباترین سازه‌های عبادت‌گاهی ایرانی چه در پیش از اسلام به صورت آتشکده و چه در پس از اسلام به صورت مسجد نمود یافته و مشهود است.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه علیرغم داشتن پیشینه قوی در معماری و شهرسازی ایران در طول تاریخ، در حال حاضر شاهد شهرسازی‌های خوشایندی در کشور نیستیم، ادامه داد: قصد آن را ندارم که بگویم به هیچ وجه نمی‌توانیم از معماری معاصر دفاع کنیم چرا که در معماری معاصر هم آثاری داریم که کاملاً قابل توجه بوده و در فضای معماری معاصر ایران اثربخش بوده است که مرحوم میرمیران از جمله معمارانی بود که معمای سنتی را درک کرد و توانست در معماری معاصر آثار جلوه بخشی اعطا کند.

وی یادآور شد: با این حال به طور کل آثار معماری معاصر ما در کشور قابل دفاع نیست و ما نتوانستیم آنچه از تمدن ایران تا به امروز به ما رسیده را پاسداری کنیم.

صادق مالواجرد علت این عدم موفقیت را در معماری معاصر غلبه کمیت و کیفیت عنوان و اظهار کرد: وقتی در ساخت و ساز، عطش ساخت بر ساز آن که متضمن کیفیت ساختمان است غلبه دارد نتیجه آن همین اتفاقی است که در شهرسازی کشور می‌بینیم.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری تصریح کرد: این شورا در چند سال اخیر سعی کرد تا بر کیفیت ساختمان سازی در تمام طرح‌های شهری توجه ویژه کند. از همین رو یک کمیته تخصصی متشکل از اهل حرفه و متخصصان دانشگاهی در حوزه معماری و شهرسازی در این شورای عالی تشکیل شده که در نتیجه آن اثرات مثبتی هم بر کیفیت ساخت و ساز داشته است.

وی با اشاره به آغاز سال جاری با وقوع سیلاب‌های گسترده در کشور خاطرنشان کرد: با یک بررسی گذرا در این اتفاق در استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان مشخص شد که هسته‌های تاریخی و بناهای ماندگار شهرسازی سیل زده از این اتفاق آسیبی ندید. مانند گنبد قابوس در استان گلستان یا مجموعه سازه‌های آبی در شوشتر و پل ساسانی در پلدختر نشان می‌دهد که در دوره‌های تاریخی گذشته نیز سازه‌ها با توجه به احتمال وقوع سیلاب احداث شده بودند. اما در حال حاضر عمر بناهای ما حداکثر ۲۵ سال است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: یکی دیگر از نتایج بررسی‌های سیلاب اخیر نشان می‌دهد که میزان خرابی‌ها با میزان بارش تناسب نداشته است.

این حجم تخریب‌ها نشان می‌دهد که در ساخت و سازها به موضوعات زیست محیطی توجهی نشده بود.

وی یادآور شد: در سیلاب اخیر شاهد تخریب ساختمان‌هایی بودیم که دارای پروانه ساخت از مراجع ذیربط بوده است که نشان می‌دهد حتماً مهندسانی هم آن را امضا کرده اند اما در این سیل دچار تخریب شده بودند. اینکه وزارت راه و شهرسازی در تهیه طرح‌های شهری باید بازنگری کرده و مقررات با طبیعت هم سازتر شود، شکی نیست و حتماً در اولویت این وزارتخانه قرار دارد اما از مهندسان و معماران عضو سازمان نظام مهندسی می‌خواهم تا اگر پروژه‌ای به آنها واگذار می‌شود به عنوان دیده بان شهر حتماً به شورای عالی شهرسازی تذکرات لازم را اطلاع دهند.

کد N2148928

وبگردی