آفتاب
شهردار تهران :

انتخاب کاخ و همکاری با فیلم فجر از وظایف شهرداری است

انتخاب کاخ و همکاری با فیلم فجر از وظایف شهرداری است

تهران - ایرنا - شهردار تهران همکاری برای هرچه بهتر برگزار شدن جشنواره فیلم فجر و انتخاب کاخ این رویداد بین المللی را بخشی از وظایف این نهاد برشمرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ، «پیروز حناچی» عصر سه شنبه در حاشیه بازدید از سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در پردیس چارسو در نشست سینما، معماری و شهر ،اظهارداشت: با نگاه اقتصاد مبتنی بر فرهنگ به عنوان شعار محوری سال گذشته باید در نظر داشته باشیم که سینما اقتصاد را نیز در بر می گیرد.
وی با بیان اینکه برای فرهنگ و هنر زمینه های فراوانی در تهران وجود دارد ،تاکید کرد :کاخ جشنواره را در مرکز شهر از شهرداری مطالبه می کنند این در حالی است که فضاهای بسیاری در محدوده مرکزی وجود دارد که همه آنها عرصه های تاریخی هستند که مردم خاطرات جمعی بسیاری با آن دارند.
شهردار تهران با اشاره به اینکه لاله زار یکی از این مناطق است ،تصریح کرد :در منطقه 18 سینما وجود دارد که همه آنها متروکه است؛ تئاتر نصر را به عنوان نخستین مکان برای موزه تئاتر کشور بازسازی شد و باقی مکان ها هم بازسازی و مرمت خواهند شد تا مورد استفاده قرار بگیرند.
حناچی با اشاره به افتتاح تئاتر نصر همزمان با روز ملی معمار (3 اردیبهشت) و برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر خاطرنشان کرد: این همزمانی را باید به فال نیک گرفت تا فضاهای دیگر نیز با کاربری مناسب مورد استفاده قرار بگیرد مهم خواستن است که ما می خواهیم.
وی افزود: اگر به سینما با نگاه اقتصادی هم بنگریم باز منافع بسیاری در زمینه فرهنگی و آموزشی با خود همراه دارد پس سینما سرمایه شهر هم خواهد بود.

** شبکه سازی در شهر

شادمهر راستین معمار و فیلمنامه نویس نیز در این نشست با اشاره به اهمیت لاله زار در دهه 30 و 40 خورشیدی افزود: در گذشته شاهد بودیم ساخت سالن با هدف شبکه سازی بین فضاهای شهری صورت می گرفت، ولی اکنون ساخت این فضاها نقطه ای است و مثلا پردیس زندگی یا پردیس کوروش یا ایران مال از جمله ساخت این فضاهاست.
وی ادامه داد: وضعیت خیابان لاله زار طوری است که ما یک بافت مرده شبانه در شهر داریم، اگر این بافت احیا شود به نمونه خوبی برای شهرهای دیگر تبدیل خواهد شد.
این معمار و فیلمنامه نویس ادامه داد: مردم حلقه ارتباطی بین سینما، شهر و معماری هستند؛ باید علاقمند شوند و توسعه فضاهای شهری به دغدغه آنها تبدیل شود. این امر به فرهنگ سازی نیاز دارد و تامین منابع مالی بعد از آن مهم است.
پدیده ای در تهران به نام سینمامردگی داریم؛ جاییکه محل دیدن فیلم بود به لوکیشن فیلم تبدیل شد و بعد تغییر کاربری یافت.》

**سینماگران وظیفه تسهیل گری برای احیای لاله زار را دارند
عضو شورای شهر نیز در این نشست با تاکید بر وظیفه سینماگران برای احیای لاله زار گفت: روشی که برای بازگشت تئاتر نصر به کار گرفته شد، یعنی مدتی درهای آن باز شد بدون انجام مرمت اساسی می تواند برای بافت های دیگر تاریخی استفاده شود.
«علی اعطا» گفت: اگر به کاخ جشنواره در محوطه شهری نیاز داریم باید تسهیلگری شود و سینماگران بیشترین وظیفه را برعهده دارند.
این نشست از جمله نشست های تخصصی است که در قالب برنامه های سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر (29 فروردین تا 6 اردیبهشت) برگزار شد.
سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به دبیری رضا میرکریمی در پردیس چارسو برپاست.
فراهنگ ** 7561 ** 9157 ** 1355
کد N2148803

وبگردی