آفتاب

عضو هیات علمی دانشگاه: 17 درصد استان فارس مستعد سیل است

عضو هیات علمی دانشگاه: 17 درصد استان فارس مستعد سیل است

شیراز- ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه شیراز گفت: نتایج بررسی همه جانبه جغرافیای استان فارس نشان می دهد 17.26 درصد کل مساحت این استان مستعد وقوع سیل است و از این رو، ضرورت دارد مدل سازی مکانی و تهیه نقشه مخاطرات محیطی استان به عنوان راهکار موثری برای شناسایی مناطق آسیب پذیر مورد توجه قرار گیرد.

دکتر حمیدرضا پورقاسمی سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان این که نقشه مولتی – هازارد مخاطرات طبیعی استان فارس را تهیه کرده است، افزود: بر اساس نتایج این بررسی علمی، 8.87 درصد سطح استان فارس علاوه بر سیل، به طور همزمان در معرض لغزش زمین نیز قرار دارد.
عضو هیات علمی بخش مهندسی منابع طبیعی و محیط زیست دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز گفت: یک درصد سطح استان فارس نیز استعداد وقوع هم زمان سیل و آتش سوزی جنگل را دارد.
وی ادامه داد: نتایج بررسی ها همچنین نشان می دهد که 2.67 درصد سطح استان فارس در معرض وقوع هم زمان سه خطر سیل، لغزش زمین و آتش سوزی جنگل قرار دارد.
پورقاسمی گفت: نتیجه بررسی ها درباره شهرستان شیراز نیز گویای آن است که 25.2 درصد سطح این شهرستان حساس به سیل، 1.21 درصد در معرض سیل و آتش سوزی جنگل و 18.13 درصد نیز در معرض سیل و زمین لغزش است؛ در این میان، 3.57 درصد سطح این شهرستان در معرض هر سه خطر سیل، آتش سوزی جنگل و زمین لغزش است.
این دانشیار دانشگاه شیراز با بیان این که وقوع مخاطرات طبیعی جزو واقعیت های زندگی بشری و حقیقتی غیرقابل انکار است، گفت: باید با بهره گیری از مطالعات علمی، سطح تهدید و خسارات ناشی از این مخاطرات را کاهش داد.
وی یادآور شد: ایران با توجه به وضعیت توپوگرافی، شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی، جزو 10 کشور بلاخیز دنیا است که هرساله با مخاطرات مختلفی مواجه است و مقابله با این مخاطرات مستلزم شناخت صحیح هر مخاطره و عوامل موثر بر وقوع آن است.
پورقاسمی گفت: استان فارس نیز از این قاعده مستثنی نیست و به طور جدی با انواع مختلفی از مخاطرات طبیعی مواجه است.
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز افزود: مدل سازی مکانی و تهیه نقشه مخاطرات محیطی استان فارس می تواند به عنوان یکی از راهکارهای موثر و همچنین یک چهارچوب جامع در شناسایی و پیش بینی مناطق آسیب پذیر، مورد توجه مدیران استانی باشد.
وی گفت: در بیشتر مطالعات انجام شده در حوزه کنترل و مدیریت خطرات طبیعی، تنها یک خطر به صورت انفرادی مورد بررسی قرار گرفته است و این سبب عدم شناخت جامع وضعیت آسیب پذیری منطقه می شود؛ این در حالی است که ارزیابی همزمان چندخطر و شناسایی مناطق مستعد آنها می‌تواند به آمایش منطقه و مدیریت جامع حوزه های آبخیز در راستای توسعه پایدارکمک شایانی داشته باشد.
پورقاسمی گفت: با توجه به خسارات مالی و زیست محیطی مخاطرات طبیعی، مدلسازی همزمان انواع مخاطرات طبیعی و تهیه نقشه های خطر آنها در بخش های مختلف و حوزه های آبخیز استان فارس و حتی در مقیاس کل کشور بسیار ضروری است و بر این اساس تلاش کردم نقشه مولتی - هازارد استان فارس را با تاکید بر سه مخاطره طبیعی سیل، زمین لغزش و آتش سوزی تهیه کنم.
وی ادامه داد: در تهیه این نقشه، از تصاویر ماهواره ای، تصاویر Google Earth، گزارش‌های ثبت شده توسط سازمان های مرتبط و اطلاعات به دست آمده از بازدیدهای گسترده میدانی استفاده شد.
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز گفت: از یافته های مهم نقشه مولتی-هازارد تهیه شده به این موضوع اشاره کرد که با دقت بالا سیل گیری دو منطقه دروازه قرآن و سعدی قابل پیش بینی بوده است.
پورقاسمی گفت: با مقایسه پیش بینی های مدل به دست آمده با اتفاقات اخیر می توان گفت این مدل با دقت بالایی قادر است احتمال وقوع این مخاطرات را پیش بینی و از بخش مهمی از زیان های جبران ناپذیر پیشگیری کند.
وی ابراز امیدواری کرد که از یافته های این مدل در مدیریت بحران، آمایش سرزمین و مکان یابی زیرساخت های شهری و توسعه ای استان فارس و شهر شیراز استفاده و در طراحی الگوهای اقتصادی – اجتماعی و برنامه های توسعه ای به کار گرفته شود.
سیل روز پنجم فروردین ماه 98 دروازه قرآن شیراز منجر به جان باختن 21 نفر از هموطنان، مصدومیت شماری دیگر و همچنین وارد شدن خسارت به خودروهای در حال عبور شد و سیل ششم فروردین ماه نیز منجر به آبگرفتگی منازل ساکنان بلوار وفایی شهرک سعدی و برخی روستاها و مناطق دیگر شیراز شد.
7375/ 2027
کد N2148337

وبگردی