آفتاب
ستاد حقوق بشر:

خشونت پلیس انگلیس مصداق نقض آشکار حقوق شهروندی است

خشونت پلیس انگلیس مصداق نقض آشکار حقوق شهروندی است

تهران- ایرنا- ستاد حقوق بشر با انتشار بیانیه ای سرکوب و بازداشت هزار شهروند انگلیسی از سوی پلیس این کشور را مصداق نقض آشکار حقوق شهروندی دانست و آن را محکوم کرد.

به گزارش ایرنا ستاد حقوق بشر قوه قضاییه روز سه شنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: آخرین اخبار حاکی از دستگیری و بازداشت حداقل هزار شهروند و محاکمه بیش از 40 شهروند انگلیسی فقط به بهانه اعتراض صلح آمیز و انتقاد از سیاست های دولت این کشور است و خبر تاسف بار سرکوب، بازداشت و محاکمه صدها شهروند معترض در لندن توسط بیش از هزار و500 نفر از نیروهای پلیس و دولت انگلیس موجب نگرانی گسترده جامعه جهانی شده است.
در این بیانیه آمده است: خشونت گسترده نیروی پلیس مصداق نقض آشکار حقوق شهروندی خصوصاً حقوق عرفی و تعهدات بین المللی دولت انگلیس در حمایت و ارتقا از حقوق بشر از جمله ماده 20 اعلامیه جهانی حقوق بشر، مواد 21 و 22 میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، ماده هشت میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، ماده پنج اعلامیه مدافعان حقوق بشر و در نهایت نقض آزادی و حقوق ملت ها در برگزاری تجمعات صلح آمیز است.
ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران ضمن اظهار نگرانی شدید از روند جاری در برخورد با تجمعات مدنی در انگلیس، بکارگیری خشونت توسط پلیس این کشور بر علیه معترضان را محکوم کرده و همچنین ضمن یادآوری ضرورت تضمین تعهدات بین المللی و رعایت حقوق شهروندی توسط دولت انگلیس از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد می خواهد تا در راستای وظایف و ماموریت خود موضوع نقض آشکار حقوق بشری فوق را بررسی و گزارشی در این خصوص تهیه کند.
به گزارش ایرنا پلیس لندن اعلام کرد: آمار بازداشت فعالان محیط‌ زیست که از دوشنبه گذشته در اعتراض به تغییرات آب و هوایی در لندن دست به تظاهرات زده‌اند، به هزار و 65 نفر رسیده است.
در این نافرمانی مدنی که در ابتدا قرار بود مسالمت‌آمیز برگزار شود، معترضان به ایجاد بی‌نظمی در شهر ازجمله اخلال در حرکت مترو، شکستن شیشه دفتر مرکزی شرکت نفتی شل و ایجاد راهبندان متهم هستند. آنها همچنین جمعه گذشته قصد داشتند تا در فرودگاه بین‌المللی هیترو لندن با کشیدن فنس های فلزی اخلال ایجاد کنند که با دخالت مأموران پلیس موفق به این کار نشدند. تاکنون 40 نفر گناهکار شناخته‌ شده و سایرین پس از پایان تعطیلات عید پاک محاکمه می‌شوند.
فعالان محیط‌ زیست از دوشنبه گذشته پنج نقطه پرتردد پایتخت انگلیس ازجمله مقابل پارلمان را قرق کرده و دورنمایی از پایان این حرکت اعتراضی وجود ندارد. پلیس لندن با 200 نیروی کمکی از پاسگاه‌های شهرهای اطراف لندن، در تلاش است تا تظاهرات را به یک نقطه محدود و از گسترش بی‌نظمی در شهر جلوگیری کند، اما تاکنون موفق نبوده است.
برخی تصاویر منتشرشده در رسانه‌ها نشان می‌دهد که مأموران پلیس، دست و پای معترضان را گرفته و با خشونت به داخل خودروهای ون می‌کشانند. در همین حال، برخی گزارش‌ها از احتمال ورود ارتش برای پایان دادن زوری به تظاهرات فعالان محیط ‌زیست حکایت دارد.
گروه قیام علیه انقراض به‌ عنوان برگزارکننده اصلی و رهبری این تظاهرات سه درخواست اصلی دارد: از دولت می‌خواهد که درباره تغییرات آب و هوایی حقیقت را بگوید؛ سطح آلایندگی‌های ناشی از گاز سمی دی‌اکسید کربن تا سال 2025 میلادی را به صفر برساند و یک گروه از شهروندان نیز بر این فرآیند نظارت کند.
اجتمام*1003*1834
کد N2148334

وبگردی