آفتاب

نماینده مجلس: منابع آب کشور باید توسط یک مرجع مدیریت شود

نماینده مجلس: منابع آب کشور باید توسط یک مرجع مدیریت شود

تهران- ایرنا- عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی عملکرد وزارت نیرو در سیل اخیر را مناسب ارزیابی کرد و گفت: باید یک مرجع برای مدیریت منابع آب وجود داشته باشد تا بتواند در شرایط خاص، پاسخگو هم باشد.

«علی اکبری» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: باید وزارت نیرو دارای اختیارات کامل باشد تا بتواند در مقام پاسخگویی به مسائل قرار گیرد.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نمی توان همه را تابع یک نظرکرد، اما آنهایی که اعتقاد دارند اگر وزارت نیرو از قبل برای تخلیه سد کرخه و گتوند اقدام کرده بود با این همه خسارت مواجه نمی شدیم باید بدانند کشورمان کشوری تشنه است و اگر آب سدها خالی شده بود و سیلی رخ نمی داد، آثار منفی این امر بیشتر می شد.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی وقوع سیل را منحصر به کشورمان ندانست و خاطرنشان ساخت: سایر کشورها همانند آمریکا و ژاپن نیز درگیر سیلاب می شوند. اکنون درگیر یک سری مسائل ناشی از تغییر اقلیم شده ایم که کل جهان را تحت تاثیر قرار داده است و هیچ منطقه ای هم از آن گریزی ندارد.

** عملکرد 40 ساله باید مورد بررسی قرار گیرد
اکبری معتقد است: برای بررسی سیلاب باید دو جنبه عوامل محیطی و خطاهای انسانی مد نظر قرار گیرد.
به گفته وی، در بررسی عوامل محیطی مانند شدت، وسعت و زمان بارندگی که در یک زمان کوتاه منجر به وقوع خسارت هایی شد باید مورد توجه قرارگیرد و در بررسی عوامل انسانی خطاها و دخالت های نابجا باید لحاظ شود.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید در بررسی عوامل خطاها و دخالت هایی که منجر به وقایعی شده است که ناشی از عملکرد 40 ساله است مورد بررسی قرار گیرد و نمی توان آن را تنها مربوط به یک یا دو سال اخیر دانست.
اکبری گفت: آنقدرابعاد این فاجعه گسترده و سطح ملی و منطقه ای دارد که به نظرتنها یک دستگاه قادر به پاسخگویی آن نخواهد بود.اگر در شرایط عادی بود هم هلال احمر و هم سایر دستگاه ها پاسخگو می بودند اما هنگامی که هم سپاه و ارتش و هم مردم ورود پیدا می کنند این نشان می دهد که کار قدری گسترده تر از یک دستگاه است.

* تکنولوژی هواشناسی ایران بسیارقدیمی است
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت پیش بینی های سازمان هواشناسی گفت: سیستم های هواشناسی مان باید دو جنبه داشته باشد یابتوانند پیش بینی کامل کنند یا بتوانند هشدار دهند یا هر دو اما در بازدیدی که از این سازمان داشتم دیدم تکنولوژی آنها بسیار قدیمی است و به روز نیست.
به گفته وی، هواشناسی به طور معمول 48 تا 72 ساعت آینده را می تواند پیش بینی کرده و تا حدودی اعلام وضعیت اضطراری کنند، پیش بینی ها طولانی چندان درست نیست.

** وزارت نیرو عملکردی موفق داشت
اکبری با تاکید بر اینکه در سیل اخیر کار از عهده یک وزارتخانه بر نمی آمد، گفت: هرچند که وزارت نیرو تلاش های گسترده ای داشت و توانست سد ها را مدیریت کنند.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از مخالفان صرف سد سازی و نیز موافقان آن، این وضعیت رادارای اشکال دانست و گفت: در سیل اخیر اگر سد کرخه و گتوند نبود کل خوزستان دچار مشکل می شد.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: اگر سد بختیاری ساخته شده بود لرستان کمتر آسیب می دید؛ به جای اینکه دنبال مقصر باشیم باید فکر اساسی کرد زیرا ممکن است این پدیده سال آینده هم تکرار شود.
اکبری افزود: باید فکر کرد که این منابع آبی که در اختیارمان قرار می گیرد را چگونه می توان در مسیر نیازهایمان استفاده بهینه کرد.
به گفته وی، ایران کشوری تشنه و نیازمند آب است باید دید چه گونه می توان از سیل بهره برداری کرد حالا با احداث سد های جدید یا با انحراف آب به سمت فلات مرکزی یا آبخیزداری، بایدهرگونه اتفاقی که منجر به این شود که بتوان به خوبی از این سیلاب ها استفاده بهینه کرد مد نظر قرارگیرد.
به گزارش ایرنا، پس از خشکسالی های پی در پی در دهه های اخیر، بارش های شدید باران از 27 اسفند ماه سال 97 از استان های مازندران و گلستان آغاز شد و به اکثر استان های کشور به تسری یافت.
این بارش ها، طغیان رودخانه ها و آبگرفتگی روستاها و شهرها را در پی داشت.
اقتصام **2078**9189
کد N2148239

وبگردی