آفتاب
معاون رسانه‌های رسانه‌های دیجیتال خبرداد :

برپایی نخستین نمایشگاه تعاملی کسب‌وکارهای فرهنگی درفضای مجازی

برپایی نخستین نمایشگاه تعاملی کسب‌وکارهای فرهنگی درفضای مجازی

تهران – ایرنا – معاون فرهنگسازی و توسعه کسب و کار‌های رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ از برگزاری نخستین نمایشگاه تعاملی کسب‌وکارهای فرهنگی درفضای مجازی به میزبانی استان قم خبر داد و افزود : به دلیل بالا بودن پتانسل های این استان برای تولید محتوای دیجیتال ووجود حجم زیادی از ناشران دیجیتال ،این استان برای برپایی این نمایشگاه انتخاب شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ، محمد صادق افراسیابی روز دوشنبه در نشست تشریح برپایی «نمایشگاه تعاملی کسب‌وکارهای فرهنگی در فضای مجازی» در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رویکرد و تاکید دولت تدبیر وامید برای حمایت و مشارکت بخش خصوصی در کارها و فعالیت ها ، اظهارداشت : برای نخستین‌بار نمایشگاه تعاملی کسب و کارهای فرهنگی در فضای مجازی در سطح سیاستگذاری‌های کلان اجرایی و با کمک بخش خصوصی برگزارمی‌شود.
وی ابراز امیدواری کرد که برگزاری اینگونه رویدادهای بزرگ بتواند باعث انعقاد قراردادهای بسیاری در این حوزه شود.
معاون فرهنگسازی و توسعه کسب و کار‌های رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود اظهارداشت :معتقدیم که وقتی نمایشگاهی ملی در یکی از استان‌ها برگزار می‌شود، تا یک‌ماه آن استان و استان‌های همجوارآن را درگیر خود می کند درحالی که برپایی چنین نمایشگاهی در پایتخت حداکثر یک هفته می‌تواند مردم و سازمان‌ها را به خود جلب کند.
به گفته افراسیابی با وجود آن‌که فضای مجازی تبدیل به یک فضای مسلط در کشورتبدیل شده اما خواص جامعه با آن همراه نیستند. برپایی چنین نمایشگاهی در شهر قم سبب می‌شود که توجه خواص به اهمیت فضای مجازی جلب شود.
وی درعین حال گفت: شاخص ارزیابی موفقیت این نمایشگاه بر اساس میزان عقد تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهایی است که میان سازمان‌ها و شرکت‌ها یا میان شرکت‌ها منعقد می‌شود که دراین زمینه معاونت امور کسب‌وکارهای فرهنگی دیجیتال وزارت ارشاد بر این قراردادها نظارت خواهد داشت.
معاون فرهنگ سازی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه همچنین از برپایی جشنواره رسانه‌های دیجیتال درحاشیه این نمایشگاه خبرداد و افزود :این جشنواره درموضوعات امید و نشاط اجتماعی، مقاومت و انقلاب اسلامی، خانواده و سبک زندگی، اقوام و فرهنگ ملی و محلی، مسجد و مناسک دینی، کسب و کارهای نوپا و حکمرانی و مدیریت برگزار خواهد شد.
وی درادامه به تعامل میان سازندگان محتوا‌های دیجیتال و اپلیکیشن‌ها و اپراتورها، اپ‌استورها، بخش دولتی و سایر فعالان بخش خصوصی به منزله اضلاع اصلی کسب و کار در فضای دیجیتال اشاره کرد و گفت: نمایشگاه قم به صورت «بی تو بی» (Business-to-Business) برگزار می‌شود که از این لحاظ تفاوت عمده با سایر نمایشگاه‌های مشابه دارد که اغلب به شکل «بی تو سی» (business-to-consumer) هستند بر همین اساس هدف ما این است که این ارتباطات به عقد قرارداد منجر شود.
درادامه این نشست دبیر نمایشگاه تعاملی توسعه کسب و کار‌های فرهنگی درفضای مجازی، درباره نخستین نمایشگاه تعاملی کسب و کارهای دیجیتال ،گفت: این نمایشگاه، به گونه‌ای طراحی شده است که صاحبان کسب و کار‌های دیجیتال، پلت‌فرم‌ها، تولید‌کنندگان محتوا و مصرف‌کنندگان بتوانند در آن تعامل داشته باشند. طی سال‌های اخیر به علت نبود رابطه مناسب بین اجزای اکوسیستم کسب و کار مجازی، مدیریت خوبی در این بخش انجام نشده است.
سعید مشهدی، افزود : پلتفرم‌ها (تولیدکننده‌های اپلیکیشن و محتوای دیجیتال)، اپراتور‌ها و اپ‌استور‌ها به عنوان سه ضلع یک کسب و کار مجازی هستند. مشکل اصلی در این سه ضلع، نداشتن ارتباط مؤثر با همدیگر است. بنابراین این فضا به‌گونه‌ای ترسیم شده است که همه با هم ارتباط خواهند داشت و زنجیره ارزشی را تکمیل کنند.
به گفته وی در نمایشگاه قم که 28 تا 31 خرداد‌ماه، برگزار می‌شود، مهم‌ترین هدف ما این است که این شناخت و تعامل منجر به قرارداد شود.

مشهدی با بیان اینکه گردش مالی صنعت محتوای دیجیتال که در حوزه اپراتور‌ها اتفاق می‌افتد حدود پنج تا شش هزار میلیارد تومان در سال است که توزیع متوازنی نشده و یکی از اهداف ما توزیع متوازن در این بخش است، گفت: تفاوت این نمایشگاه با سایر نمایشگاه‌های برگزار شده، تکمیل زنجیره ارزش محتوایی است.
دبیرنمایشگاه تعاملی توسعه کسب و کار‌های فرهنگی در فضای مجازی در ادامه به بخش‌های مختلف این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: بخش‌های نمایشگاه به حوزه کسب‌وکارها، آموزش و تولید محتوا، خبرگزاری‌ها، آی‌پی تی‌وی، پیام‌رسان‌ها، سبک‌زندگی، دین، اپراتور‌ها و بازی‌های رایانه‌ای تقسیم می‌شود.
در ادامه عضو کارگروه واحد‌های فرهنگی دیجیتال کشور و سخنگوی نمایشگاه، هم به اهمیت استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در حوزه کسب و کار دیجیتال اشاره کرد.
امین کمال همدانی، ابرازامیدواری کرد تا با برگزاری این نمایشگاه تکمیل زنجیره ارزش رخ دهد و قطعا بخش خصوصی نقش مهمی در این رونق اقتصادی ایفا می‌کند.
در ادامه نیز نماینده رسانه‌های دیجیتال در کارگروه فرهنگی رسانه‌های دیجیتال ،گفت: اصل و شالوده نشر دیجیتال سیال است و در مدت کوتاه اتفاقات بزرگی می‌افتد که سرنوشت رسانه‌های دیجیتال را تغییر می‌دهد؛ اگر چابکی مرکز رسانه‌های دیجیتال نبود، فضای لازم برای فعالان این بخش مهیا نمی‌شد.
یاسر طاهرخانی، اظهارداشت :بخش‌های مختلف کشور از جمله آموزش و پرورش و آموزش عالی که گستره بزرگی از مخاطبان را پوشش می‌دهند می‌توانند در این رویداد سهیم شوند و از خروجی‌های آن استفاده کنند.
نماینده معاونت محتوای مرکز ملی فضای مجازی نیز با اشاره به تاکید و رویکرد دولت برای حضور و مشارکت بخش خصوصی در امور و فعالیت های دیجیتال و فضای مجازی ، اظهار داشت :در حوزه اپ‌استور توانستیم بخش عظیمی از نیاز‌های کشور را پوشش دهیم. در حوزه‌های وی او دی، گیم و آموزش ما بسیار موفق بودیم. درواقع نخبگان ما و ظرفیت‌هایی که در نیروی انسانی داریم برگ برنده ما در این بخش هستند.
ابوالقاسم خداوردی‌لو، اضافه کرد :رونق تولید بدون تحریک تقاضا امکان‌پذیر نیست و در این بخش رسانه‌ها می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند. برگزاری کرسی‌های نقد و بررسی و نگارش مقالات و مصاحبه‌های مرتبط در رسانه‌ها می‌تواند در تحریک تقاضا مؤثر باشند.
فراهنگ ** 9211 ** 1355 **
کد N2147632

وبگردی