آفتاب
سفیر اندونزی در تهران:

مراودات براساس پول های ملی ایران و اندونزی نیازمند ثبات مالی دو کشور است

مراودات براساس پول های ملی ایران و اندونزی نیازمند ثبات مالی دو کشور است

تهران - ایرنا - سفیر اندونزی در تهران گفت: اجرایی شدن مراودات بر اساس پول های ملی ایران و اندونزی قبل از هر چیز نیازمند این است که دو کشورسیستم مالی خود را به ثبات برسانند.

«اکتاوینو علیمودین» روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا ضمن ابراز همدردی با آسیب دیدگان سیل افزود: در اندونزی هر ماه یک سیل ویرانگر رخ می دهد برای همین برنامه های پیشگیرانه ای در اختیار ماست و ما می توانیم در این زمینه برای تسکین آلام مردم با طرف ایرانی مذاکراتی داشته باشیم.

** مروج اسلام میانه رو هستیم
سفیر اندونزی در تهران درباره طرح اسلام هراسی در سال های از سوی بسیاری محافل غربی و نقش اندونزی با عنوان پرجمعیت ترین کشور اسلامی برای مقابله با چنین رویکردی گفت : از نگاه اندونزی اسلام برای همه مردم است مهم نیست در اندونزی چه کسی به ریاست جمهوری انتخاب شود هر کسی پیروز شود ارزش های اسلام را به عنوان یک دین مسالمت آمیز و میانه رو ترویج خواهد کرد و از این بابت روابط با ایران هم همچنان حفظ خواهد شد.
وی به سفر معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری به اندونزی اشاره و خاطرنشان کرد: در نشستی که سال گذشته در اندونزی برگزار شد و خانم ابتکار هم حضور داشتند،اندیشمندان زیادی حضور داشتند و درباره اسلام میانه رو بحث و تبادل نظر کردند.
علیمودین خاطرنشان کرد: هر کس رییس جمهوری اندونزی شود سیاست ها در جهت روش زندگی صلح آمیز خواهد بود و اندونزی همزیستی مسالمت آمیز در میان جوامع مذهبی را در دستور کار دارد.

** تمام توافق نامه ها را اجرایی می کنیم
سفیر اندونزی در تهران با بیان این که برنامه کابینه جدید و پارلمان اندونزی در راستای ارتقای روابط دو جانبه با ایران خواهد بود،اظهارداشت: سوابق نشان می دهد روابط بین ایران و اندونزی بسیار نزدیک بوده است به طوری که نخستین سفر رسمی آقای جوکوویدو رییس جمهوری اندونزی به ایران در سال 2016 اتفاق افتاد و ما پیگیر تمامی توافق نامه هایی که طی این سفر امضا شد، هستیم.
علیمودین با اشاره به این که ماه آینده در سطح وزارت امور خارجه دو کشور دیدارهایی برگزار خواهد شد، تصریح کرد: ریتنو مرسودی وزیر امور خارجه اندونزی روابط بسیار نزدیکی با محمد جواد ظریف دارد و ما قصد داریم این روابط را در سطح تمام وزارتخانه های اندونزی با ایران ادامه دهیم.
وی با بیان اینکه در ایران اطلاعات محدودی درباره فرصت های تحصیلی اندونزی وجود دارد، ادامه داد: در اندونزی سه نوع بورسیه تحصیلی شامل بورسیه فرهنگی، بورسیه فرهنگی غیر اسلامی و بورسیه آموزش اسلامی وجود دارد که برخی از این بورسیه ها به وزارت خارجه ارائه شده است.
سفیر اندونزی در تهران گفت: در حال حاضر مشغول گزینش دانشجویان ایرانی که مشمول بورسیه فرهنگی در آگوست 2019 خواهند بود، هستیم و انتظار داریم این تعداد روند افزایشی داشته باشد.
علیمودین افزود: علاوه بر این در سطح روابط دانشگاهی هم به تازگی اتاق اندونزی در دانشگاه مذاهب اسلامی در تهران و نیز در دانشگاه فردوسی مشهد تاسیس شده است که در این راستا دانشمندان بسیاری را به ایران دعوت خواهیم کرد.

** درباره دی هشت مذاکراتی خواهیم داشت
سفیر اندونزی در تهران اظهار داشت: در پایان ماه آوریل هم جلسه ای بین وزارت خانه های علوم، تحقیقات و تحصیلات عالیه دو کشور برگزار می شود و به این منظور مقام های بلند پایه ای از اندونزی به تهران سفر خواهند کرد که نه تنها در بحث همکاری های دو جانبه آموزشی بلکه در قالب دی هشت نیز مذاکراتی خواهند داشت.
علیمودین با اشاره به فرصت های موجود در بخش گردشگری دو کشور خاطر نشان کرد: دو کشور در این زمینه تفاهم نامه ای منعقد کرده اند که تلاش می کنیم این تفاهم نامه را در راستای توسعه مناسبات گردشگری بین دو کشور اصلاح و نهایی کنیم. در این راستا پیشنهاد شده است رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران با وزیر گردشگری اندونزی دیداری داشته باشند و تفاهم نامه ای امضا کنند.
وی تاکید کرد: در حال حاضر پروازها به اندونزی از طریق قطر و یا عمان انجام می شود ما در نظر داریم این پروازها از طریق کوالالامپور انجام شود.
سفیر اندونزی در تهران ضمن دعوت از مقام های گردشگری ایران برای بررسی و امکان سنجی ظرفیت های گردشگری اندونزی اظهار داشت: علاوه بر این ما می توانیم گردشگری حلال - که اندونزی به همراه مالزی به عنوان نخستین کشور در این حوزه ورود کرده است- را گسترش دهیم.
علیمودین درباره مراودات بر اساس پول های ملی هم خاطرنشان کرد: این امر نیازمند بررسی بازار ارز است چرا که دو کشور تحت تاثیر نوسانات سیستم مالی جهانی هستند. اجرایی شدن چنین برنامه ای نیازمند این است که ابتدا سیستم مالی خود را به ثبات برسانیم.

** توافق نامه تعرفه تجارت ترجیحی را نهایی می کنیم
وی با اشاره به امضای 16 قرارداد بین دو کشور در جریان سفر سال 2016 رییس جمهوری اندونزی به تهران تاکید کرد: تلاش می کنیم برای توسعه مناسبات تجاری دو کشور توافق نامه تعرفه تجارت ترجیحی را در آینده نزدیک نهایی کنیم که به دنبال آن روابط دو کشور در بخش نفتی هم توسعه خواهد یافت. همچنین در حال حاضر تلاش می کنیم مذاکرات خود در مورد پالایشگاه های نفتی یا سرمایه گذاری در صنعت نفت را از سر بگیریم.
این دیپلمات اندونزیایی که کشور عضو غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است، در پاسخ به سوالی دیگر درباره اقدام های اخیر آمریکا درباره فلسطین و جولان اشغالی تصریح کرد: دیدگاه ما در این خصوص با ایران به طور کامل همسوست ما هرگز اشغال جولان را نمی پذیریم و با هر گونه جابه جایی پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس مخالف هستیم.
علیمودین گفت: از دید ما فلسطین اولویت اول جهان اسلام است و هرگز بنا نداریم موضوع دیگر ما را از مساله فلسطین منحرف کند و موضوع فلسطین را باید قبل از هر موضوع دیگری در خاورمیانه حل کنیم.
وی با اشاره به مشارکت190 میلیون نفر از واجدین شرایط رای دادن در انتخابات این کشور اظهار داشت: در اندونزی هر پنج سال یک بار انتخابات برگزار می شود و در سال 2019 برای نخستین بار نه تنها برای انتخاب ریاست جمهوری، بلکه برای انتخاب اعضای پارلمان انتخابات برگزار می شود.
علیمودین با بیان این که انتخابات شهرداری ها سنا هم برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: بنابراین در انتخابات پیش رو چهار برگه رای در اختیار رای دهندگان قرار می گیرد و برای هر کدام یک صندوق پیش بینی شده است.
سیام**1751 **2021**
کد N2147331

وبگردی