آفتاب

همین آش است و همین کاسه

همین آش است و همین کاسه

علی‌اصغر حداد می‌گوید: نمایشگاه کتاب در ایران از روز ازل تا حالا به آن مفهومی که در دنیا نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود نبوده است.

این مترجم در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت برگزاری نمایشگاه کتاب تهران اظهار کرد: نمایشگاه در این‌جا فقط یک فروشگاه بزرگ کتاب است و نقشی را که باید به‌عنوان نمایشگاه کتاب بازی کند، از اول بازی نکرده است، حالا هم بازی نمی‌کند. تا وقتی هم که کسانی خارج از حیطه ادبیات و فرهنگ بگویند در نمایشگاه کتاب چه باید اتفاق بیفتد و چه نباید اتفاق بیفتد، همین آش است و همین کاسه؛ نمایشگاه کیفیتی نداشته و در آینده هم نخواهد داشت.

او معتقد است برای بهبود وضعیت نمایشگاه کتاب، سیاست نباید در فرهنگ دخالت کند و می‌گوید باید فرهنگ را به دست فرهنگی‌ها بسپرند و سیاست کار خودش را بکند.

حداد سپس درباره تاثیری که بحران کاغذ بر نمایشگاه کتاب امسال خواهد داشت بیان کرد: اوضاع را که مطمئنا سخت‌تر می‌کند. کتاب‌های کمتری چاپ می‌شود و مردم هم امکان خرید کمتری خواهند داشت. همچنین برای چاپ یک‌سری کتاب‌ها خصوصا کتاب‌های قطورتر رغبتی وجود نخواهد داشت. 

مترجم آثار کافکا در پاسخ به سوالی درباره تاثیری که انتظارها و واکنش مردم به نحوه برگزاری نمایشگاه داشته است نیز گفت: مردم به طور عام، نقطه دیدی ندارند و هرچه برای‌شان وجود داشته باشد به همان عادت می‌کنند. آن‌ها وقتی به نمایشگاه می‌آیند تصور می‌کنند نمایشگاه باید همین باشد. ولی نمایشگاه نباید این باشد. یعنی کسی نباید از کرمان بیاید تهران تا کتاب بخرد. کتاب باید به کرمان برود. نمایشگاه این نیست که شهرستانی‌ها بیایند تهران و خریدشان را بکنند و از این‌جا آن را بکشند و ببرند به شهرستان. البته باید چیزی متفاوت به مردم ارائه شود تا آن‌ها امکان مقایسه داشته باشند و بتوانند تشخیص دهند. مردم از روز اول فقط همین را دیده‌اند.

حداد همچنین از حضور کتابش با عنوان «برلین، میدان الکساندر» نوشته برونو آلفرد دوبلین در نمایشگاه کتاب امسال خبر داد. 

سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۴ تا ۱۴ اردیبهشت‌ماه در مصلای تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام

کد N2147134

وبگردی