آفتاب

ساخت وساز در سواحل تهدیدی برای لاک پشت های دریایی بوشهر است

ساخت وساز در سواحل تهدیدی برای لاک پشت های دریایی بوشهر است

بوشهر- ایرنا- رئیس محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: توسعه ساخت و ساز در سواحل مهم ترین عامل تهدید کننده حیات لاک پشت های دریایی این استان است.

به گزارش ایرنا، محمدامین طلاب روز دوشنبه درجمع خبرنگاران افزود: همچنین مهمترین علت مرگ و میر لاک پشت های دریایی در آب های کم عمق ایرانی خلیج فارس نیز گیر افتادن آنها در تورهای صیادی و خفگی ناشی از آن است.
وی بیان کرد: لاک پشت های دریایی از رده خزندگان وعلاوه بر خونسرد بودن، با شش تنفس و برای تنفس پس از چند دقیقه مجبور به آمدن به سطح آب و هواگیری هستند.
طلاب افزود: بیشترین جمعیت لاک پشت های لانه گزین استان بوشهر در 2 جزیره ام الگرم و نخیلو در پارک ملی دیر نخیلو است که تخم گذاری می کنند و در پارک ملی دریایی نای بند نیز علاوه بر پایش، حفاظت از لانه های لاک پشت های دریایی نیز انجام می گیرد.
طلاب ادامه داد: صیادی نکردن در مناطق تغذیه ای و تخم گذاری لاک پشت های دریایی و اصلاح ادوات صید و روش های بهره برداری شیلاتی می تواند در کاهش تلفات این جانوران مهم و شاخص سلامت دریا ها موثر باشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: اکنون طرح پایش لاک پشت های تخم گذار در مناطق لانه گزینی و مستعد در این استان توسط کارشناسان محیط زیست استان بوشهر با همکاری گروه های مردم نهاد و دانشگاه های معتبر دردست اجراست.
فرهاد قلی نژاد افزود: این طرح همه ساله از اواخر اسفند ماه تا اواسط تیر ماه در سواحل پارک ملی نایبند، جزایر پارک ملی دیر- نخیلو و سواحل اثر طبیعی ملی جزیره خارگو انجام می شود.
وی بیان کرد: برای حفاظت این جانوران، علامت گذاری لاک پشت های منقار عقابی که جزو گونه های بشدت در معرض خطر انقراض هستند انجام می شود.
6043/7212
کد N2146981

وبگردی