آفتاب

نکیسا: هدایت تیم های پایه و امید را به مربیان داخلی بدهیم

نکیسا: هدایت تیم های پایه و امید را به مربیان داخلی بدهیم

تهران- ایرنا- مسئول توسعه رده های سنی فدراسیون فوتبال گفت: برای ارتقاء رده های سنی باید از مدرسان خوب دنیا استفاده کنیم ولی هدایت تیم های پایه و امید را به مربیان داخلی بسپاریم.

«نیما نکیسا» روز دوشنبه درگفت و گو با خبرنگارایرنا با بیان این مطلب افزود: شرط توسعه در فوتبال پایه، همدلی است. در هر کاری از جمله فوتبال همه عوامل مانند زنجیر به یکدیگر متصل هستند و این گونه نیست که هرکسی کار خود را به خوبی انجام دهد ولی نیاز به همکاری با دیگر عوامل فوتبال نباشد.
وی گفت: برای اینکه من به خوبی کارم را انجام دهم، به همکاری سازمان نظام وظیفه، استعدادیاب ها، کمیته پزشکی، هیات های استانی، مربیان رده های سنی و دیگران وابسته هستم و اگر یکی از اجزای این زنجیره به خوبی کار نکند، روند پیشرفت مختل می شود.
مسئول توسعه تیم های پایه فدراسیون فوتبال افزود: برای ارتقاء فوتبال در کشور ابتدا باید استعدادها را شناسایی و سپس آنها را حفظ و نگهداری کرد که این مهم با کارگاه های دانش افزایی توسط مربیان خارجی به ثمر می نشیند.
مسئول کمیته تیم های پایه گفت: آکادمی در بازیکن سازی نقش موثری دارند و باشگاه هایی مانند پیکان، سایپا، فولاد خوزستان، سپاهان و ذوب آهن که در حقیقت زیرساخت باشگاهی درستی دارند، از آکادمی های موفق در بازیکن سازی برخوردار هستند ولی باشگاه هایی مانند استقلال و پرسپولیس که حتی برای تمرین تیم بزرگسالان خود زمین مناسبی ندارند، قطعا نمی توانند دارای آکادمی های موفقی شوند.
نکیسا با اشاره به نوع برنامه ریزی برای فوتبال و فوتسال اظهار داشت: با توجه به جذابیتی که این دو رشته دارد، برنامه ریزی در این دو رشته را از یکدیگر جدا کردیم زیرا نوع بدنسازی، تکنیک و تاکتیک بازیکنان با یکدیگر تفاوت دارد و ما به سمت اجرای رشته های ورزشی به طور تخصصی رفته ایم.
دروازه بان اسبق تیم ملی فوتبال درباره اینکه تفاهم نامه فدراسیون با آموزش و پرورش چه تاثیری در موفقیت رشته های پایه فوتبال دارد؟، گفت: مدرسه عالی ورزش در گذشته، دانش آموزان را به طور حرفه ای آموزش می داد و نیاز است امروزه نیز این مهم در مدارس کشور اجرا شود تا از سنین پایین کودک مراحل آماده سازی را طی کند تا پس از استعدادیابی بازیکن رها نشود.
دروازه اسبق تیم فوتبال پرسپولیس در دهه 70 به شرایط فعلی کادرفنی تیم فوتبال امید اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه «زلاتکو کرانچار» سرمربی تیم فوتبال امید مدت زمانی زیادی تیم را در اختیار داشت و در رقابت های مقدماتی صعود به المپیک نیز، ایران میزبان مسابقات بود، عملکردش رضایت بخش نیست.
وی به کم رونق بودن لیگ فوتبال ساحلی نیز اشاره کرد و گفت: تا زمانی که در لیگ فوتسال و فوتبال ساحلی جذابیت های اقتصادی ایجاد نشود، لیگ های فوتسال و فوتبال ساحلی فقیر خواهند ماند. البته پخش زنده تلویزیونی در رونق این دو رشته نقش به سزایی دارند به شرطی که بخش تبلیغات این نهاد حرمت ورزش را نگه دارد و در بین دو نیمه تبلیغ کالاهای بی ارزش را پخش نکند.
رئیس کمیته توسعه فوتبال پایه اعتقاد دارد در سال های آینده تیم های مختلف حضور پرقدرتی در آسیا خواهند داشت زیرا فدراسیون فوتبال بسیار علمی و تخصصی شده و افرادی در این نهاد مشاوره می دهند که خبره هستند.
ورزشی**9029**9118**
کد N2146889

وبگردی