آفتاب
برجسته های تارنماها؛

سفر نخست وزیر پاکستان، گامی در توسعه روابط تجاری با ایران

سفر نخست وزیر پاکستان، گامی در توسعه روابط تجاری با ایران

تهران- ایرنا- «ملازهی: ایران و پاکستان نسبت به نیازها و امکانات یکدیگر شناخت کافی ندارند»، « تلاش بغداد برای میانجی‌گری میان تهران و ریاض» و «یک روز وقفه در عرضه خودرو یعنی یک موج قیمت به بازار» از جمله مهمترین عناوین گزارش های رصد شده از تارنماهای خبری داخل، در طول 72ساعت گذشته است.

گروه اطلاع رسانی بنابه رسالت خبری ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجسته ترین گزارش های پایگاه های خبری داخلی در طول شبانه روز گذشته، گزیده ای از این گزارش ها را انتخاب و منعکس کرده است.

** ملازهی: ایران و پاکستان نسبت به نیازها و امکانات یکدیگر شناخت کافی ندارند/ تجارت و همکارهای اقتصادی با پاکستان را فعال تر کنید
شفقنا در گفت وگو با پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسائل سیاسی پاکستان و افغانستان، نوشت: عمران خان نخست وزیر پاکستان روز یکشنبه به دعوت رئیس جهموری ایران، به تهران سفر خواهد کرد. این اولین سفر عمران خان به ایران است که به منظور تقویت روابط دوجانبه در زمینه های گوناگون است.

پیرمحمد ملازهی، سفر نخست وزیر پاکستان به ایران را مورد ارزیابی قرار داد و اظهار کرد: واقعیت این است دو کشور ایران و پاکستان همسایه هستند، مرزهای طولانی با یکدیگر دارند، مسایل و دیدگاه های مشترک بسیاری دارند، به لحاظ فرهنگی به یکدیگر نزدیک هستند، بنابراین بسیار تفاوتی نمی کند که چه کسی در پاکستان نخست وزیر باشد، اما جدا از این مساله، عمران خان زمانی که به عنوان نخست وزیر مطرح شد، اعلام کرد که اولین سفر خود را به تهران انجام می دهد، ولی بعدها شرایطی پیش آمد و ظاهراً نظامیان با این سفر موافق نبودند لذا به عربستان سعودی رفت و بالاخره شرایط مساعد شد و اکنون به دعوت رئیس جمهور به ایران سفر می کند.

او افزود: دیدگاه ها و مواضع مختلفی در پاکستان وجود دارد و اکنون این دیدگاه ها و مواضع تا حد زیادی نسبت به گذشته نزدیک تر به ایران است، حقیقت این است که عمران خان نگاه مثبت تری نسبت به نواز شریف نخست وزیر قبلی به ایران دارد، در حال حاضر هم شرایط منطقه و بین الملل تغییرات بسیاری کرده، از یک سو آقای ترامپ فشارهای زیادی را روی ایران آورده و آمریکا از برجام خارج شده و تحریم هایی را علیه ایران مدنظر دارد، از سوی دیگر در خاورمیانه تحولاتی پیش آمد، آمریکا جولان را به عنوان بخشی از خاک اسرائیل به رسمیت شناخته، سفارت خود را از تل آویو به بیت المقدس منتقل کرده و بیت المقدس را بخشی از اسرائیل شناخته است، و مسایل دیگری که در منطقه پیش آمده، مواضعی که پاکستان نسبت به جهان اسلام، یمن و… دارد، تا حد زیادی به ایران نزدیک است بنابراین آنچه در سطح بین الملل و منطقه اتفاق افتاده به نوعی همکاری و تبادل نظر بین رهبران ایران و پاکستان را اجتناب ناپذیر کرده است، از این زاویه به نظر می آید که سفر نخست وزیر پاکستان به ایران مهم باشد.

ملازهی در مورد تعاملات اقتصادی و تجاری میان ایران و پاکستان، گفت: بخشی از نمایندگانی که با عمران خان به ایران سفر می کنند، تجار، بازرگانان و بخش اقتصادی و وزیر دارایی پاکستان هستند، به نظر می رسد که ظرفیت ها برای توسعه مناسبات اقتصادی بین دو کشور وجود دارد، اما به نظر من شناخت کافی از نیازها و امکانات یکدیگر وجود ندارد چون قبلاً صحبت این بود که در حدود 5 میلیارد دلار مبادلات تجاری بین دو کشور باشد که تاکنون محقق نشده است و حداکثر 5.1 میلیارد دلار تجارت بین دو کشور بوده است، در حالی که ظرفیت های دو کشور بالاتر از این رقم است بنابراین من فکر می کنم در شرایطی که ایران در تحریم آمریکا قرار گرفته و پاکستان و ترکیه مخالفت جدی خود را با سیاست تحریم آمریکا اعلام کردند، فرصتی برای ایران است که لااقل بخشی از نیازهای خود را که از طریق تحریم های آمریکا نمی تواند تأمین کند از این کشور تأمین کند.

او ادامه داد: در دو کشور پاکستان و ایران امکانات اقتصادی مناسبی وجود دارد، در ایران بازار مصرف وجود دارد و پاکستان این امکان را دارد که صادرات مجدد یعنی بخشی از نیازهای ایران را از کشورهای دیگر وارد کند و از طریق مرز و بازارچه های مرزی به ایران وارد کنند. به طور کلی معتقدم تقویت روابط ایران و پاکستان هم فرصت اقتصادی را به دست می دهد و هم ایران می تواند از این طریق تحریم های آمریکا را خنثی کند.

** تلاش بغداد برای میانجی‌گری میان تهران و ریاض/ حضور سطح پایین ایران در نشست منطقه‌ای چه معنایی دارد؟
پایگاه خبری «رویداد24» گزارش داد: برخی رسانه‌های آمریکایی نشست بین المجالس منطقه‌ای در بغداد که از صبح امروز آغاز شده را زمینه ساز اتحاد مجدد منطقه‌ای در برابر آمریکا و اسرائیل قلمداد کرده‌اند. عراق قرار است میزبان یک نشست تاریخی میان همسایگان خود از جمله نمایندگان از ایران و عربستان باشد. دو کشوری که سالهاست درگیر جنگ‌های نیابتی در منطقه و اختلاف شدید هستند.

مجلس نمایندگان عراق امروز میزبان نشست بین المجالس با حضور روسای مجلس شش همسایه خود یعنی ایران، اردن، کویت، عربستان، سوریه و ترکیه است. این نشست می‌تواند آغازگر یک اتحاد منطقه‌ای بی سابقه در زمانی باشد که درگیری‌ها هنوز در جریان است. محمد الحلبوسی رئیس جوان پارلمان عراق در این باره در توییتر خود نوشته عراق پیروز در مقابل تروریسم، مفتخر است که همسایگانش را در بغداد به مهمانی بپذیرد.

بشیر حداد نائب رییس مجلس عراق این نشست را یک ابتکار عمل ارزشمند و فرصتی برای شراکت استراتژیک میان عراق و همسایگانش خوانده و در بیانیه خود گفته این پیام مثبت به همه کشور‌های همسایه و جهان مخابره می‌شود که عراق قصد دارد خود را باز بیابد و به فضای عربی و منطقه‌ای خود برگردد و تصور می‌کند مکان جغرافیایی این کشور بر روی نقشه مکانی کلیدی برای موازنه قواست. این کشور (عراق) تاثیر بسزایی بر تقویت همکاری‌ها و تلاش برای رسیدن به امنیت و ثبات در منطقه خواهد داشت.

نشریه نیوزویک آمریکا در گزارشی درباره اتحاد جدید خاورمیانه در مقابل آمریکا و اسرائیل نوشته همزمان با این تحولات، ایران با وجود تحریم‌های آمریکا روابطش را با کشور‌های همسایه خود تقویت کرده است. تهران اخیرا توافق اقتصادی با بغداد و دمشق به امضا رسانده و هر سه این کشور‌ها دیدار‌های مهمی را با امید افزایش همکاری‌های امنیتی کلید زده‌اند. محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران اخیرا به سوریه و ترکیه سفر کرده و رئیس پارلمان سوریه یعنی حموده صباغ در نشست امروز بین المجالس در عراق حضور دارد.

با وجود پیش بینی‌های صورت گرفته درباره احتمال میانجی‌گری عراق میان ایران و عربستان و شکل گیری مجدد اتحاد منطقه‌ای در برابر آمریکا و اسرائیل، حضور سطح پایین ایران در نشست بغداد به منزله عدم تمایل ایران به چنین تحلیلی است. علاء الدین بروجردی به نمایندگی از علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی برای شرکت در کنفرانس بین المجالس همسایگان عراق به بغداد سفر کرده است. این در حالی است که پیش از این منابع آگاه عراقی از حضور علی لاریجانی در این نشست خبر داده بودند. هنوز معلوم نیست چرا ایران در این نشست درسطح بالاتری شرکت نکرده است و حتی رئیس کمیسیون امنیت ملی به عراق فرستاده نشده است.

** گشایش ارزی در راه است؟
وبسایت خبری «خبرآنلاین» در گفت و گو با مجیدرضا حریری، نائب رییس اتاق بازرگانی ایران نوشت: حجم صادرات غیر نفتی ایران بین 40 تا 50 میلیارد دلار است اما نکته اینجاست که چند گروه بزرگ سهام داران عمده صادرات غیر نفتی ایران هستند، پتروشیمی ها و میعانات گازی فلزات رنگی و صنایع معدنی هستند، به این ترتیب انتظار می رود بخش عمده ای از صادرات غیر نفتی، بدون مشکل پروسه ورود به سامانه نیما را طی نماید.

مجیدرضا حریری، نائب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین در این خصوص می گوید: اگر در طول سال 97 حدود 33میلیارد دلار صادرات غیرنفتی انجام شده، سهم بخش خصوصی به صورت خالص حدود 6 تا 7میلیارد دلار است و بیش از 25 تا 26میلیارد دلار از این مبلغ به صورت مستقیم و غیرمستقیم در اختیار شرکت های دولتی مانند صندوق های بازنشستگی و … هستند. بنابراین برای برگشت ارزهای صادراتی باید به طور مستقیم به مدیران این شرکت ها و صندوق ها که یا دولتی بوده و یا منصوب دولت هستند، فشار وارد شود که به حتم دولت و بانک مرکزی می توانند نتایج قابل توجهی بگیرند.

وی درباره بازگشت ارزهای صادراتی گفت:‌ تاکید بانک مرکزی بر روی برگشت ارزهای صادراتی، اصرار درستی است البته این برگشت فقط نباید فیزیکی باشد بلکه این ارزها باید وارد چرخه اقتصادی کشور شود. در زمینه ارز صادراتی بخش خصوصی نیز موظف است به طور شفاف عملکرد خود را بیان کرد اما متاسفانه در این مدت، میزان شفافیت از سوی این بخش قابل قبول نبوده است. آمار برگشت ارزهای صادراتی به صورت تخمینی است و دو طرف ماجرا یعنی بانک مرکزی و بخش خصوصی باید آمارهای خود را ارایه دهند.

در عین حال رئیس کنفدراسیون صادرات غیرواقعی بودن قیمت پایه صادراتی، عدم هماهنگی در آمار و نیز مشکلات در فرآیند واگذاری ارز به واردکنندگان را عمده‌ترین دلایل عدم بازگشت تمام ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور اعلام کرد.

** یک روز وقفه در عرضه خودرو یعنی یک موج قیمت به بازار
پایگاه خبری «تابناک» در گفت و گو با سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو، نوشت: بعد از تعطیلات نوروز یک بار دیگر موج افزایش قیمت به بازار خودرو‌ها وارد شده و اکنون برای بسیاری از مردم این پرسش مطرح شده است که دلیل ورود این موج جدید افزایش قیمت خودرو چه بوده است؟

در همین زمینه، موتمنی گفت: قیمت خودرو‌های داخلی و مونتاژی در سال جدید افزایش یافته است و در حقیقت با یک آشفته بازاری در بازار خودرو مواجه هستیم. در حال حاضر از 19 فروردین به این سمت، هنوز قیمت‌ها به حالت عادی خود باز نگشته است. وی ضمن اشاره به این موضوع که افزایش قیمت خودرو‌های داخلی در سال جاری بین 5 الی 14 میلیون تومان بوده است، گفت: قیمت پراید 131 که در 28 اسفند 1397 حدود 41.5 میلیون تومان بوده است هم اکنون در حدود 47 میلیون تومان معامله می‌شود، قیمت پراید 111 که 45.5 میلیون تومان بود هم اکنون به 50.5 میلیون تومان افزایش یافته است، قیمت 206 تیپ 2 که قبل از سال به 72 میلیون تومان رسیده بود الان 82 میلیون تومان می‌باشد، قیمت پژو 405 جی ال ایکس که به 68 میلیون رسیده بود هم اکنون 74 میلیون تومان معامله می‌شود و قیمت 206 تیپ 5 که به 86 میلیون تومان رسیده بود هم اکنون در حدود 101 میلیون تومان معامله می‌شود.

موتمنی در مورد دلیل افزایش قیمت خودرو‌ها در سال جدید گفت: این افزایش قیمت به سمت تقاضا باز نمی‌گردد و تقاضا برای خرید کم است. وی ادامه داد: این افزایش قیمت به سمت عرضه باز می‌گردد. هر ساله معمولاً شرکت‌ها تا 25 فروردین ماه به آن صورت خودرویی را به بازار عرضه نمی‌کنند و امسال نیز این اتفاق افتاده است. البته این بدان معنی نیست که شرکت‌ها را متهم به عدم عرضه کنیم بلکه به این خاطر است که این شرکت ها، چه شرکت‌های داخلی و چه شرکت‌های مونتاژکننده تا 17 فروردین ماه 1398 تعطیل بوده اند و بعد از آن تا سیستم خود را به روز کنند چند روزی طول خواهد کشید. همین چند روز وقفه باعث شد تا آن آرامشی که قبل از سال در بازار حاکم بود بر هم بخورد. از طرفی هم اکنون بازار به گونه‌ای شده است که اگر یک روز در عرضه خودرو وقفه بیفتد یک موج قیمتی به بازار وارد می‌شود و برای فروکش کردن این موج قیمتی هم باید هفته‌ها صبر کرد. رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در مورد پیش بینی وضعیت قیمتی خودرو در روز‌های آتی گفت: اگر تولید انجام شود و عرضه افزایش یابد قطعاً قیمت‌ها کاهش خواهد یافت.

** ریاضیات؛ قربانی سرعت در کنکور
وبسایت خبری «عصرایران» در این گزارش آورده است: اهمیت و کاربرد دانش ریاضیات در زندگی، در عصر حاضر برای همگان واضح است. در کشور ما اما هر بحث آموزشی در دوره دبیرستان، کنکور سراسری را در کانون خود خواهد داشت چراکه این آزمون بزرگ تاثیر مستقیمی در سرنوشت فارغ التحصیلان دبیرستانی دارد و دانش آموزان، رشته تحصیلی، شغل و مسیر زندگی شان را با این آزمون تعیین می کنند.

این در حالی است که شیوه ارزشیابی در کنکور باعث شده سرعت در حل مسأله، مهمترین اولویت دانش آموزان باشد. این نگرش، آموزش ریاضی را تحت‌الشعاع خود قرار داده آن‌گونه که دانش آموزان و اولیای آنها، متقاضی یادگیریِ روش‌های حل مسائل ریاضی با سرعت بالا شده‌اند و آموزش کلاسیک ریاضی را برای کنکور ناکارآمد می‌دانند.

در راستای این دیدگاه، قانون «عرضه و تقاضا» بازار به حیطه آموزش وارد شده و با تغییر ماهیت ریاضی، آموزش ریاضی را از مسیر طبیعی خود خارج کرده و دستخوش تغییرات بنیادین ساخته است. تشکیل این بازار پرمشتری، کارشناسان رشته‌های مختلف را جذب تدریس ریاضی و حتی نگارش کتاب‌های متنوع کمک درسی و چهارگزینه‌ای ریاضی با نکته‌های پر تعداد کرده است.

اغلب این عزیزان که فارغ التحصیلان رشته های مهندسی یا علوم پایه بوده و با رشته تخصصی آموزش ریاضی آشنائی کافی ندارند، در رسانه ملی، فضای مجازی و همایش های دانش آموزی و ... با مهارت و سرعت بالا (آن چنان که متقاضی می خواهد نه آنگونه که باید باشد) به حل سؤالات چهارگزینه ای می‌پردازند و به شیوه‌های مختلف و عجیب گوی سبقت را از هم ربوده و برای جذب مشتری، ثانیه به ثانیه زمان حل سؤالات ریاضی را کاهش می دهند. در این جامعه، آموزش ریاضی به اندازه ای سقوط کرده است که مدرس از نکته ها و کدهای خود ساخته، شعر می سراید و در قالب آهنگی معروف در همایش ها با دانش آموزان هم خوانی می کند.

طبق آمار منتشر شده از طرف سازمان سنجش، میانگین نمره خام دانش آموزان رشته ریاضی در درس ریاضی از 33.4 درصد در سال 81 به 7 درصد در سال 97 سقوط کرده است. این کاهش در این 17 سال به تدریج بوده و در دهه نود، میانگین یک رقمی شده است و پائین ترین رقم آن 4.6 درصد در سال 94 است.

بدیهی است که عوامل زیادی در این اُفت شریکند اما یکی از عوامل مهم و تأثیر گذار، رویکرد مدرسان کنکور در دهه اخیر(دهه میانگین های یک رقمی) به تغییر ماهیت ریاضی و خلق نکته ها و کدهای میانبر و آموزش آنهاست. نکته هایی که سؤالات ریاضی خاص توسط آنها با سرعت بالا حل می شوند بدون آنکه اثری از مفاهیم ریاضی در آنها وجود داشته باشد.

** دو محرک مالیاتی و تأثیر آن بر درآمد و فروش شرکت‌های بورسی/عواقب خروج زیرمجموعه‌های بورسی از شرکت مادر چیست؟ شتاب نقدینگی برای هجوم به بازار سرمایه
«تابناک» در گفت وگو با مهدی افشار اعلم نوشت: این کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به دو موضوع کاهش مالیات بر ارزش افزوده و نیز مالیات شرکت‌های تولیدی، تأثیر این دو موضوع را بر میزان فروش و درآمد شرکت‌ها قابل توجه دانست و گفت: با توجه به الزام قانونی برای خروج زیرمجموعه‌ها از ترکیب سهامداری شرکت‌های مادر تا آذر ماه، شاهد تغییرات در مالکیت برخی شرکت‌ها و یک صنعت خاص خواهیم بود.

افشار اعلم در خصوص چشم انداز بازار تا پایان فصل بهار گفت: نکته‌ای که باید بحث مورد توجه قرار گیرد بحث کاهش مالیات بر ارزش افزوده شرکت‌های از 0.9 درصد است و مسئله دیگر بحث کاهش مالیات بنگاه‌های تولیدی از بیست و پنج درصد است.

وی در خصوص کاهش سود بانکی گفت: علی رغم تاکید مقامات بانکی شاهد هستیم که برخی از بانک‌ها به هیچ عنوان این موضوع را رعایت نمی‌کند و با انواع روش‌ها از گردن نهادن به قانون طفره می‌روند و متاسفانه بانک مرکزی نیز به آن‌ها تذکر نمی‌دهد و این بانک‌ها با وعده سود بیشتر در حال جذب منابع هستند و با این اقدام بانک‌های دیگر را نیز به رقابت نامبارک افزایش سود بانکی می‌کشانند.

افشار اعلم با بیان تردید‌ها در مورد کاهش مالیات با توجه به بودجه وجود دارد، گفت:، ولی با فرض اجرایی شدن کاهش مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بنگاه‌های تولیدی، این دو موضوع روی درآمد و میزان فروش شرکت‌ها بسیار تاثیر مثبت خواهد داشت. به هر حال کاهش مالیات و حداقل ارزش افزوده تاثیرات مثبتی بر فروش شرکت‌ها خواهد داشت و کاهش مالیات خود شرکت بر درآمد زایی اثر مستقیم دارد.

افشار اعلم تصریح کرد: رشد بازار از زمانی آغاز شد که نرخ دلار در مسیر صعودی قرار گرفت و دلیل آن را نیز باید در مسایلی همچون قرار گرفتن نام سپاه در لیست گروه‌های حامی تروریست و همچنین نزدیک شدن به ایام پایانی معافیت 8 کشور برای خرید نفت از ایران دانست، برخی نیز معتقدند که قیمت دلار افزایش خواهد یافت و به همین دلیل به سراغ سرمایه گذاری در سهام شرکت‌های با درآمد ارزی مثل فولادی ها، معدنی‌ها و پالایشی‌ها می‌روند. وی با بیان اینکه یکی از دلایلی که می‌توان برای رشد بورس عنوان کرد مسئله ورود نقدینگی‌های راکد در سیستم بانکی به دلایلی از جمله نرخ سود بانکی به بازار سرمایه است.

** بوروکراسی اداری ما ده برابر دیگر کشورهای جهان است/ می‌خواهند وزارت تازه متولد شده را جوان‌مرگ کنند
«تابناک»؛ در گفت وگو با فریدون احمدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس، نوشت: از دولت اصرار و از مجلس انکار؛ موضوع تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت از همان زمانی که یکپارچه شده بود با انتقادات بسیاری روبه رو شده، ولی هر بار که این بحث مطرح گشته، توسط نمایندگان در مجلس رد شده است. با این حال، دولت اصرار دارد تا وزارت صنعت و معدن را جدا کرده و دوباره وزارت تجارت و بازرگانی متولد شود.

فریدون احمدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس در خصوص این موضوع گفته است: خوشبینانه‌ترین حالت این است که ما دو میلیون کارگزار و کارمند و سرویس دهنده در بدنه دولت داریم. این در حالی است که در دنیا نسبت این عدد، دو به 800 است و بار دیگر به ازای هر 800 تن از جمعیت کشور دو کارمند وجود دارد. این نشان می‌دهد، بوروکراسی اداری ما، ده برابر دیگر کشور‌های جهان است؛ بنابراین، بخشی از ناکارآمدی در فضای کسب و کار به نارسایی‌هایی که در بوروکراسی و نظام اداری داریم، برمی گردد و این موضوع هم با ادغام و یا تفکیک وزارت خانه‌ها حل نمی‌شود، بلکه ناشی از غیر منطقی بودن اندازه دستگاه هاست.

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس در ادامه یادآور شد: هر چقدر نفرات وزارت خانه‌ها زیاد باشند، مشکلات کسب و کار ما نیز زیادتر خواهد شد؛ بنابراین، نباید به فکر افزایش وزارت خانه جدید بود، چون هر وزارت خانه جدیدی که تشکیل شود، باید تعداد زیادی از مدیران و معاونان گرفته تا کارمندان به آن افزوده شود که این هم هزینه‌ها را بالا می‌برد و هم باعث کندی کار می‌شود. البته دولت گفته که قرار است هزینه وزارت خانه جدید از صرفه جویی در سایر هزینه‌های دولت، تأمین شود. این در حالی است که هم اکنون دولت با کسر بودجه روبه روست، ولی حاضر نیست برای جبران کسری‌های موجود، از هزینه‌های جاری خود کم کند.

این نماینده مجلس در پایان خاطرنشان کرد: این وزارت خانه بزرگ می‌خواهد به دو وزارت خانه تبدیل شود، ولی ما اطمینان داریم که کار هم چابک نخواهد شد و می‌خواهند وزارت تازه متولد شده امروز را جوان‌مرگ کنند. هیچ کس به این موضوع رسیدگی نمی‌کند که شاید افرادی که در این وزارت خانه‌ها مدیریت می‌کنند، درست انتخاب نشده و نتوانسته اند آن را اداره کنند. البته شواهدی وجود دارد که فضا در مجلس اندکی نسبت به این موضوع ملایم‌تر شده است، به گونه‌ای که چند روز پیش، این لایحه در کمیسیون صنایع به تصویب رسید. با این حال، بدنه مجلس با این موضوع موافق نیست. حال باید دید دولت چه سازوکاری برای اصلاح ساختار‌های معیوب خود خواهد داشت.

** حضور مشروط اصلاح‌طلبان در انتخابات
وبسایت خبری «فرارو» در گفت و گو با عبدالله ناصری، فعال سیاسی، نوشت: هفته گذشته سعید حجاریان تئوریسین، در یادداشتی با تاکید بر اینکه تحریم انتخابات ایده کهنه و ناکارآمدی است، هفت پیشنهاد به جریان اصلاحات در آستانه انتخابات ارائه کرد. او در ادامه هفت پیشنهاد را مطرح کرد که ادغام احزاب کوچک در احزاب بزرگ یا منحل کردن آنها، تقابل با اپوزیسیون، روشن کردن میزان بحران برای عقلای جریان اصولگرا، خروج از خمودگی و رخوت و تجدید نهادی، دفاع همه جانبه در برابر اتهامات و جعلیات از جمله همین موارد بود. البته این نظرات حجاریان با انتقاداتی هم مواجه شد و برخی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب عنوان کردند که نباید دیدگاه‌های وی را به عنوان نظرات جریان اصلاحات در نظر گرفت، ولی با این حال نمی‌توان نادیده گرفت که وی یکی از تئوریسین‌های برجسته این جریان است گاه مستقیم و گاه غیرمستقیم دیدگاه‎های وی مورد توجه بخش عده جریان اصلاحات قرار می‌گیرد.

در همین خصوص عبدالله ناصری، عضو شورای مشورتی سیدمحمد خاتمی، عنوان کرد: «اصلاح‎طلبان هیچ‌گاه با تحریم انتخابات حتی زمانی که شرایط سیاسی کشور به مراتب بسته‌تر از امروز بود، موافق نبودند و نیستند. آنچه که طی دو دهه اخیر از سوی کنشگران اصلاح‌طلب یا احزاب این جریان سیاسی مطرح شده، صرفا بحث عدم ارائه لیست انتخاباتی بود. واقعیت این است که تحریم انتخابات نه در ایران بلکه در هیچ کجای جهان کاربرد ندارد، اما مشارکت مشروطی که آقای حجاریان و پیش‌تر آقای تاج‌زاده به آن اشاره کرده‌اند، مسئله دیگری است که در میان احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب هم در خصوص آن اتفاق نظر وجود دارد.»

وی ادامه داد: «بنابراین بحث آقای حجاریان جدا از آن هفت پیشنهادی که مطرح کرده‌اند، مورد تایید بخش عمده جریان اصلاحات است. اما در خصوص آن هفت پیشنهاد اجرایی که ایشان مطرح کرده‌اند، من معتقدم که خیلی از آن‌ها امکان اجرایی شدن ندارند. به عنوان مثال ایشان عنوان کرده‌اند که احزاب کوچک یا منحل شوند یا در احزاب بزرگ ادغام شوند، اما من بعید می‌دانم که اصلا چنین موضوعی مورد بحث و گفتگو قرار بگیرد. دلیلش هم این است که ما در حال حاضر افرادی را در جریان اصلاحات داریم که با وجود اینکه کنش اصلاح‌طلبانه دارند، اما منش آن‌ها هیچ سنخیتی با منش اصلاح‌گرایانه ندارد؛ لذا امکان اینکه احزاب کوچک در احزاب بزرگ ادغام شود، وجود ندارد. اما باز هم تاکید می‌کنم که مسئله حضور مشروط در انتخابات مورد تائید اکثریت جریان اصلاحات است.»

ناصری در پایان تاکید کرد: «مسئله ناامیدی و بی اعتمادی موضوعی نیست که اصلاح‌طلبان مطرح کرده باشند. بلکه این نتیجه نظرسنجی‌هایی است که توسط بخش‌هایی انجام می‌شود که عمدتا در اختیار رقبای اصلاحات هستند؛ بنابراین من معتقدم که بخش قابل توجهی از کنشگران سیاسی اصلاح‌طلب و عقلای جراین اصولگرا به همین دلیل است که این روز‌ها حضور کمرنگ‌تری در رسانه‌ها نسبت به گذشته دارند. اینکه می‌گویم در میان عقلای اصولگرا هم این مسئله وجود دارد به این دلیل است که به عنوان مثال ببینید آقای ناطق نوری یا آقای باهنر تا چه حد حضورشان در رسانه‌ها نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده‌اند. به نظر من این ناامیدی و بی اعتمادی طی این سال‌ها میان فعالان سیاسی و برخی از مسئولان هم رسوخ کرده و باید حاکمیت به دنبال راهکار مناسب برای رفع آن باشد.»

** اتهامات عجیب زنوزی به وزارت ورزش؛ می‌خواهند تیم‌های تهرانی را قهرمان لیگ کنند!
تیم فوتبال تراکتورسازی برای دومین هفته متوالی در لیگ برتر شکست خورد تا شانس قهرمانی‌اش در لیگ برتر به حداقل برسد اما این پایان کار نبود و زنوزی مالک این تیم اتهامات عجیبی را به وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال وارد کرد که قابل پیگیری است‌.

سایت خبری «پارسینه» گزارش داد؛ تیم فوتبال تراکتورسازی برای دومین هفته متوالی در لیگ برتر شکست خورد تا شانس قهرمانی‌اش در لیگ برتر به حداقل برسد اما این پایان کار نبود و زنوزی مالک این تیم اتهامات عجیبی را به وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال وارد کرد که قابل پیگیری است‌.

زنوزی بعد از شکست تیمش مقابل پیکان در تبریز گفت: «دلیل شکست ما در دو بازی متوالی را باید از فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ بپرسید چون بازی‌ها را در آنجا مهندسی می‌کنند آقای تاج واقعا اگر خسته شدید، بروید تا این فوتبال راحت شود؛ شما به اندازه کافی خدمت کردید. رفتن این آقایان باعث اصلاح فوتبال می‌شود. وزیر ورزش تنها نباید وزیر دو تیم تهرانی باشد. تا به حال وزیر ورزش به وضعیت و استادیوم‌های سایر تیم‌های لیگ برتر رسیدگی کرده‌ است؟ بعد باز بازی سپیدرود یک هفته است از وزیر ورزش و رئیس فدراسیون تقاضای دیدار حضوری و تماس تلفنی دارم اما آنها هیچ اعتنایی نمی‌کنند. رده‌های اول، دوم و سوم لیگ از قبل مشخص شده و بقیه تیم‌ها باید برای رده‌های دیگر تلاش کنند. به جای اینکه بازیکنی که قمار و شرط بندی کرده را محروم و به قوه قضاییه معرفی کنند برایش مجوز بازی صادر می‌کنند. آیا اعتبار و آبروی محسن فروزان از تیم تراکتورسازی بیشتر است؟! ما ایرانی هستیم؛ ایران از کرج تا تهران نیست. وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال نباید رنگی باشند. سایپا و پیکان را بدون داشتن هوادار در تهران نگه داشته‌اند تا نتایج را به نفع خودشان رقم بزنند. چرا از جیب 80 میلیون ایرانی برای استقلال و پرسپولیس هزینه می‌کنند؟ مگر کل جمعیت ایران هوادار این دو تیم تهرانی هستند؟»

ابهاماتی که زنوزی بعد از شکست تیمش مطرح کرده بنظر می‌رسد فرار رو به جلو برای منحرف کردن افکار عمومی هواداران تراکتورسازی است. اما در هر صورت کمیته اخلاق می‌تواند صحبت‌های زنوزی را به طور جدی بررسی کند که آیا وزارت ورزش به دنبال قهرمانی تیم‌های تهرانی است یا خیر؟ و آیا شکست دوباره‌ تراکتور این بار در تبریز مقابل تیم پیکان که از تیم‌های انتهای جدول محسوب می‌شود هم کار وزارت است یا خیر!

** 38.5 درصد بیکاران سال 97 فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بوده‌اند
جامعه خبری تحلیلی «الف» در این گزارش آورده است: بررسی نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت) جمعیت 10 ساله و بیشتر نشان می‌دهد که 40.5 درصد جمعیت در سن کار (10 ساله و بیشتر) از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. همچنین نتایج نشان میدهد که نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کمتر بوده است. بررسی روند تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور نشان میدهد که این شاخص، نسبت به سال قبل (1396) 0.4 درصد افزایش داشته است. بررسی نسبت اشتغال جمعیت 10 ساله و بیشتر بیانگر آن است که 35.6 درصد از جمعیت در سن کار (10 ساله و بیشتر) شاغل بوده‌اند. این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است.

همچنین بررسی اشتغال در بخش های عمده فعالیت اقتصادی نشان میدهد که بخش خدمات با 50.3 درصد بیش ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی، بخش های صنعت با 32.0 درصد و کشاورزی با 17.7 درصد قرار دارند. سهم شاغلان بخش کشاورزی در سال 1397 نسبت به سال قبل0.2 درصد افزایش داشته است؛ در حالی که سهم شاغلان بخش صنعت 0.3 درصد کاهش و سهم شاغالن بخش خدمات 0.1 درصد افزایش داشته است.

بررسی نرخ بیکاری جمعیت 10 ساله و بیش تر نشان میدهد که 12 درصد از جمعیت فعال، بیکار بوده‌اند. همچنین بر اساس فاصله اطمینان 95 درصد نرخ بیکاری کل کشور بین 11.8 درصد تا 12.3 درصد با نقطه مرکزی 12 درصد بدست آمده است؛ بدین معنی که این فاصله با اطمینان 95 درصد، مقدار واقعی نرخ بیکاری کل کشور را در بر می گیرد.

بر اساس این نتایج، نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیش‌تر بوده است. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری کل کشور نشان میدهد که این شاخص، نسبت به سال قبل 0.1 درصد افزایش داشته است.

بررسی نرخ بیکاری جمعیت 15 ساله و بیش تر نشان میدهد 12.1 درصد از جمعیت فعال، بیکار بوده‌اند. بر اساس این نتایج، نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیش‌تر بوده است. این نرخ در سال 1397 نسبت به سال قبل 0.1 درصد افزایش داشته است.

بررسی نرخ بیکاری جمعیت 10 ساله و بیشتر فارغ التحصیل آموزش عالی، نشان می‌دهد 18.1 درصد جمعیت فعال فارغ التحصیل آموزش عالی بیکار این اند. بوده نرخ در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط روستایی نسبت به نقاط شهری بیشتر بوده است. بررسی روند تغیییرات این نرخ حاکی از آن است که نسبت به سال قبل 0.9 درصد کاهش داشته است .

** واکنش تند مشاور لاریجانی به زاکانی:مغازه‌ای پیدا کرده تا به لاریجانی اتهام بزند/ اگر مخالف برجام بودی چرا با آمانو دیدار کردی؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز در گفت و گو با منصور حقیقیت‌پور، نماینده مجلس نهم و نایب رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام، نوشت: علیرضا زاکانی، نماینده پیشین تهران و رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس نهم به انتقاد از علی لاریجانی رئیس مجلس پرداخت و با اشاره به تصویب 20 دقیقه ای برجام در مجلس گفت «معتقدم مجلس ما یک نفره است و آقای لاریجانی هر کاری بخواهد در مجلس می‌کند». او چندی پیش نیز علی لاریجانی را از دوستان اصلاح طلبان توصیف کرد.

منصور حقیقیت‌پور نماینده مجلس نهم و نایب رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در واکنش به اظهارات زاکانی گفت: آقای زاکانی خیلی خوب است که انصاف و مروت را رعایت کند. برجام درست است که 20 دقیقه ای در صحن علنی مجلس تصویب شد اما ده ها ساعت کمیسیون ویژه روی آن کار کرد. وقتی هم کمیسیون ویژه بررسی برجام رأی گیری انجام داد همه اعضای منهای یک نفر که رأی منفی داد، نگاه شان این بود در قالب یک ماده واحده، زهر برجام را در حوزه اشکالات اجرایی بگیریم و قیود لازم را نیز برای اجرای برجام بگذاریم. بر این اساسی پیش نویسی تهیه و از سوی آقای لاریجانی رئیس مجلس خدمت مقامات عالی نظام تقدیم شد.

عضو کمیسیون ویژه برجام مجلس نهم یادآور شد: مقام معظم رهبری فرمودند «برای آنکه اجماع کلی در نظام باشد، مجلس نظر شورای عالی امنیت ملی را نیز درباره پیش نویس تهیه شده اخذ کرد بنابراین این پیش نویس در جلسات متعددی با آقای شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی هماهنگ و ادبیات مدنظر شورای عالی امنیت ملی با محتوای ماده واحده مجلس برای اجرای برجام تلفیق شد. آقای زاکانی نیز در جلسات حضور داشت. نهایتا اجماع بین مجلس و شورای عالی امنیت ملی اجماعی درباره مفاده این ماده واحده صورت گرفت.

وی ادامه داد: وقتی مجلس بنا به توصیه مقام معظم رهبری و با هدف ایجاد اجماع میان ارکان نظام، ماده واحده مدنظر خود را برای اجرای برجام با شورای عالی امنیت ملی هماهنگ و قطعی کرد، آیا می تواند بعد آن را در صحن علنی به نقد و بررسی بگذارد و بگوید هر کس خواست پیشنهاد دهد تا متن ماده واحده بالا و پایین شود؟ ما نظر نظام را در 20 دقیقه مصوب کردیم و این هنر مجلس بود.

مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: آقایان مغازه ای برای خود پیدا کردند که در این مغازه به آقای لاریجانی و دیگران اتهام می زنند و بی احترامی می کنند. اگر آقای زاکانی مخالف برجام بود چرا با آمانو ملاقات کرد؟ چرا اجازه داد او بازدیدهایی را انجام دهد؟ نظر نظام بر این بود که در آن مقطع ما با برجام از بحث هسته ای عبور کنیم. حالا آمریکایی ها بدجنسی نشان دادند و برجام را اجرا نکردند مقصر مجلس شورای اسلامی است یا آمریکا؟ آقایان بی انصافی می کنند.

** واکنش ها به درز اطلاعات «تپسی»؛ از «پذیرش عملکرد غلط» تا «حفظ حریم شخصی کاربران»
پایگاه خبری «شفقنا» گزارش داد: پنج شنبه هفته گذشته یک اکانت توییتری متعلق به باب دیاچنگو یک محقق امنیتی اعلام کرده بود که به دیتابیسی دسترسی پیدا کرده که اطلاعات 6.5 میلیون راننده یک سرویس تاکسی اینترنتی ایرانی روی آن قرار دارد. این محقق امنیتی مدتی بعد اعلام کرد که این دیتابیس شامل 6 میلیون و 700 هزار راننده نیست بلکه تعداد رکوردها (‌ خط کد نوشته شده )‌ است و در توییت دیگری توضیح داد تعداد رکوردهایی که از آن صحبت کرده شامل فاکتورهای تکراری یک راننده می‌تواند باشد و عدد اعلام شده نمایانگر تعداد کل رانندگان نیست و تاکید کرد که آن دیتابیس هم اکنون مشکل امنیتی ندارد.با این حال دیاچنگو تلاش می کند تا این موضوع را به مرکز ماهر ایران اطلاع دهد.

بعد از انتشار این توییت و واکنش کاربران شبکه های اجتماعی محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توییتر خود نوشت: «گزارش منتشر شده در مورد وجود آسیب پذیری در نگهداری اطلاعات یک شرکت حمل و نقل اینترنتی، صحت دارد. بررسی تکمیلی در جریان است و گزارش آن رسما از طریق مرکز ماهر منتشر خواهد شد. این یک هشدار جدی برای کسب و کارهای اینترنتی بود تا در رعایت امنیت اطلاعات کاربران جدی باشند.»

با این حال شرکت حمل و نقل اینترنتی «تپ‌سی» با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد، بخشی از اطلاعاتی که روز گذشته در اینترنت درز پیدا کرده، مربوط به فاکتور سفرهای رانندگان این شرکت است.این شرکت یادآور شد: «پس از بررسی‌های انجام شده توسط تیم امنیت تپ‌سی درخصوص ادعای لو رفتن اطلاعات توسط یک حساب توییتری، نتایج به اطلاع کاربران می‌رسد. همان‌گونه که در اطلاعیه نخست نیز ذکر شد اولویت تپ‌سی حفاظت از اطلاعات کاربران است. بررسی‌های تپ‌سی هم ثابت کرد تأکید و سرمایه‌گذاری این شرکت بر حفاظت اطلاعات کاربران کاملاً به‌جا بوده و در شرایط حیاتی کاملاً موثر واقع شده و هیچ‌گونه دسترسی به هیچ نوع اطلاعات مسافران – مانند اطلاعات سفر، مبدا و مقصد و زمان سفر، اطلاعات هویتی صورت نگرفته است. با بررسی دقیق‌تر موضوع، تیم امنیت تپ‌سی متوجه تلاش برای تعدادی نفوذ با منشا خارجی به سرورهای این شرکت شد که تنها یکی از سرورهای جانبی مورد نفوذ هکرها با آدرس آی‌پی متعلق به کشور اوکراین قرار گرفته است که فاکتورهای 60 هزار راننده فعال جهت حسابرسی مالیاتی در سال‌های 1395و 1396 روی آن نگهداری می‌شدند.»

گویا وزیر ارتباطات تنها مقامی از بین مسئولان بوده که نسبت به درز اطلاعات از این شرکت واکنش داشته است و بیشتر کاربران از شهروندان و اهالی رسانه بوده اند که نسبت به این خبر و امنیت پایین اطلاعات در این شرکت اعتراض و انتقادهای خود را در فضای مجازی نشان داده اند.

** هزینه‌ی 5 میلیاردی اخراج کرانچار!؛ هدایت تیم امید به مربی ایرانی سپرده می شود؟
پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران با اشاره به اینکه «فدراسیون فوتبال برای اخراج کرانچار باید هزینه ای در حدود 5 میلیارد متحمل شود که همین مسئله می تواند باعث ادامه همکاری طرفین شود.» در این گزارش آورده است: هر روز اخبار جدیدی درباره‌ی قطع همکاری زلاتکو کرانچار با تیم امید شنیده می‌شود. عملکرد فنی او زیر سوال است و به همین علت جلساتی حتی با حضور مدیران کمیته ملی المپیک برای بهبود شرایط این تیم برگزار شده است. فدراسیون فوتبال از نتایجی که کرانچار با تیم امید گرفته، به هیچ وجه راضی نیست و این مسئله را به اطلاع سرمربی سابق پرسپولیس و سپاهان هم رسانده است.

اما نکته‌ جالب درباره‌ی قطع همکاری احتمالی کرانچار با تیم امید، هزینه‌ و خسارتی است که بر جای می ماند. متاسفانه فدراسیون فوتبال که مدیریت تیم امید را به حمید استیلی سپرده بود و او هم نهایتا دوست قدیمی اش زلاتکو کرانچار را سرمربی تیم امید کرد، قرارداد نسبتا سنگینی را با این مربی کروات به امضا رسانده و ظاهرا اکنون اخراج او 350 هزار دلار آب می‌خورد. گفته می شود همین مسئله باعث شده تا فدراسیون کمی محتاطانه نسبت به این موضوع برخورد کند.

قرار است فدراسیون مجددا با احضار زلاتکو کرانچار دو نشان را با یک تیر بزند. ابتدا مسیر اخراج او را طی کند و سپس اگر نتوانست هزینه‌ی 350 هزار دلاری را بپردازد، تلنگر جدی تری به مربی کروات زده باشد تا او در امور فنی هوشیارتر عمل کند. این اتفاق‌ها در حالی رخ داده که اخباری نیز درباره‌ گزینه‌های ایرانی هدایت تیم امید شنیده می‌شود.

قرار است ظرف روزهای آینده جلسه‌ای دیگر میان زلاتکو کرانچار و فدراسیون فوتبال تشکیل شود و بعد از آن تصمیم نهایی درباره‌ ادامه همکاری طرفین اتخاذ شود. تصمیمی که می‌تواند نقش مهمی در آینده‌ تیم امید ایفا کند.

** یک حقوقدان: اینستاگرام به دستور دولت آمریکا عمل کرده است/ یک استاد ارتباطات: شبکه های اجتماعی باید پذیرای صداهای مختلف باشند
پایگاه اطلاع رسانی و خبری «جماران» در گفت و گو با دو نفز از اساتید علوم ارتباطات، نوشت: کامبیز نوروزی، حقوقدان درباره اقدام اخیر شبکه اجتماعی اینستاگرام نسبت به مسدودسازی حساب کاربری برخی مقامات نظامی و سیاسی ایران گفت: دلیلی که اینستاگرام برای بستن حساب بعضی از شخصیت های نظامی ایران اعلام کرده این است که دولت ایالات متحده آمریکا، سپاه پاسداران را در فهرست گروه های تروریستی قرار داده است. نکته مهم اینجاست که اساساً این تصمیم آمریکا کاملاً غیرحقوقی است.

سپاه پاسداران یکی از سازمان های قانونی نیروهای مسلح ایران است و قرار دادن آن در فهرست نیروهای تروریستی فاقد مبنای حقوقی است. اما واقعیت ماجرا این است که روابط بین الملل بر پایه زور حرکت می کند و دولت آمریکا از قدرتی که در صحنه بین المللی دارد استفاده می کند و بسیاری از الزاماتی که ویژه در دولت ترامپ ایجاد می شود بر مبنای زور است. کما اینکه خروج ایالات متحده از برجام نیز برخلاف ساختار و حقوق بین الملل بود و امروز نیز همان روند درحال طی شدن است.

این حقوقدان ادامه داد: در این زمینه ایران چندان دست بازی برای تغییر روند موجود ندارد و شاید یکی از مهم ترین کارهایی که می توان در برابر اقدامات آمریکا انجام داد و ایران باید به آن توجه کند، پرهیز از تولید خوراک تبلیغاتی برای این قبیل تصمیمات است. متاسفانه در همین روزها که آمریکا سپاه پاسداران را در فهرست گروه های تروریستی قرار داد، فردی که خودش را همیشه منتسب به سپاه و نیروهای مسلح قلمداد می کند و بسیار هم زیاد صحبت می کند، در مصاحبه با تلویزیونی اینترنتی ادعایی را مطرح کرد که بی تردید خلاف امنیت ملی بود.

وی اظهار اشت: یکی دیگر از مهم ترین کارهایی که ایران می‌تواند در مقطع فعلی انجام دهد جلوگیری از دادن بهانه به دست دولت آمریکا و متحدانش بوده و این مساله ای است که از آن غفلت می شود. یکی از محدودهای دموکراسی، تولید خشونت است. هر فرد یا گروهی که با استفاده از انواع شبکه های اجتماعی یا پیام‌رسان ها، تولید خشونت کرده یا مروج تروریسم باشد، نمی تواند از مزایای آزادی استفاده کند و در واقع در چنین حالتی سوءاستفاده از آزادی اتفاق می افتد. منتها مهم این است که اینستاگرام مدعی نشده که بستن حساب کاربری شخصیت های ایرانی به این دلیل بوده که آنها مروج تروریسم هستند، بلکه تنها به دستور دولت ایالات متحده آمریکا استناد کرده است.

همچنین محمدرضا رسولی در گفت و گو با خبرنگار جماران در این باره گفت: انگیزه اینستاگرام در مسدودسازی این حساب ها سیاسی است. اگر بتوان اینستاگرام را به مثابه یک شبکه اجتماعی دانست، باید واجد شرایط فعالیت های رسانه ای باشد و مباحث مربوط به آزادی رسانه ها، حقوق مخاطبان و فعالان در آن رعایت شود. اینکه بر اساس تحریم هایی که وضع شده، اینستاگرام حساب کاربری اشخاصی را حذف می کند، مخدوش کننده حقوق و قانونی می شود که به آزادی رسانه ای مرتبط است.

وی با بیان اینکه بی تردید نظام ارتباطی رسانه ای باید تحمل صدای مخالف را داشته باشد، گفت: شبکه های اجتماعی باید پذیرای صداهای مختلف باشند و یکسویه کردن صداها اتفاق خوبی نیست. چنان که در داخل نیز زمانی که روزنامه ای تعطیل یا رسانه ای بسته می شود ما لب به انتقاد می گشاییم، در نظام بین المللی نیز وقتی صفحاتی از شبکه های اجتماعی حذف می شود، از تضارب آرا در نظام رسانه ای جهانی ممانعت به عمل می آید.

این استاد ارتباطات در ادامه گفت: دموکراسی رسانه ای در سطح بین الملل بسیار مهم بوده و به نحوی الگو قرار دارد. کشورهایی که خود داعیه دار و پرچمدار این مسأله هستند و به کشورهایی نظیر کشور ما انتقاد می کنند و معتقدند که ما این دموکراسی را رعایت نمی کنیم، چرا خودشان دست به چنین اقداماتی می زنند؟ آنها در واقع الگوسازی می کنند و دموکراسی رسانه ای را زیر سوال می برند. به نظر می رسد که نظزیه پردازان و نظام های دانشگاهی باید ورود کنند و ادامه چنین وضعیتی در نظام رسانه ای بین المللی را به نقد بکشند.

** دلیل تجمع جایگاه‌داران سوخت چه بود؟/ شرکت ملی پخش؛ متهم ردیف اول
پایگاه خبری «رویداد24» گزارش داد: تجمع جایگاه داران سوخت یکی از اخبار مهم اقتصادی بود که در روزهای گذشته اتفاق افتاد. با این تجمع، نخستین اعتراض جدی عمومی در حوزه انرژی رقم خورد. معترضان معتقدند عدم پرداخت کارمزد سال 97 و عدم تحقق وعده پرداخت حق‌العمل در وزارت نفت مهمترین دلیل اعتراض آنها بوده است.

هرچند رجب پور معاون بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به سوال‌های معترضان پاسخ داد اما گفته‌هایی همچون «چرا خواسته‌هایتان را در خیابان مطرح می‌کنید» چندان به مذاق معترضان خوش نیامد؛ هرچند بنرهای معترضان و شعارهایی همچون «به شرکت ملی پخش اعتماد نداریم» مشخص بود قرار نیست صحبت معاون کسی را راضی کند. آنچنانکه بیژن حاج محمدرضا رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت کشور پیش از این هشدار داده بود اگر شرکت پخش باز هم به خواسته‌های جایگاه‌داران بی‌توجه باشد، تا سه ماه آینده همه جایگاه‌های سوخت در استان تهران را تعطیل خواهند کرد.

جایگاه داران سوخت معتقدند حقوقشان تضییع شده و با وجود ارائه خدمات به مردم ،با فشارهای مختلف اقتصادی و کارمزد پایین به مرز ورشکستگی رسیده‌اند و احتمال تعطیلی زودهنگام و ناخواسته جایگاه‌های سوخت وجود دارد.

حسین حیدری مالک یکی از جایگاه‌های سوخت در ساری به خبرنگار رویداد24 می‌گوید: در سال 92 هر لیتر بنزین 100 تومان و کارمزد‌ها بین 10 تا 12 درصد بود. در دولت دولت احمدی نژاد بنزین دو نرخی شد و از سال 94 کارمزد‌ها حدود 4.5 درصد محاسبه شد؛ در یکسال اخیر هم با افزایش نرخ دلار و کاهش ارزش پول ملی اوضاع جایگاه داران هر روز بدتر شد.

او ادامه می‌دهد: هر چه جلوتر می‌رویم دستگاه‌ها مستهلک‌تر می‌شود. دستگاه 300 میلیونی امروز 3 میلیارد تومان شده و نازل و شیلنگ و تلمبه بنزین از 150 هزار تومان به 650 هزار تومان رسیده است، ضمن آنکه حقوق کارگران هم افزایش پیدا کرده و 37.5 درصد برای سال 98 رشد داشته است و به غیر از بن کارگری حق اولاد و مسکن و بیمه و هزینه‌های جاری هم افزایش پیدا کرده است. بر اساس مصوبه مجلس حق العمکاری 12 درصدی باید لحاظ کنند، اما آنچه خواسته ماست میانگین 15 درصد کارمزد از هر لیتر بنزین است.

به گزارش رویداد24 جایگاه‌داران در تجمع خود گفته‌اند شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نه تنها به افزایش کارمزد آنها بی توجه است، بلکه چند هزار میلیارد تومان پول آنها را هنوز تسویه نکرده است.

** جای خالی خاتمی در میان اصولگرایان!/ محافظه کاران بدون لیدر در اندیشه فتح مجلس یازدهم
وبسایت خبری رویداد24 در گزارشی نوشته است: اصولگرایان مجموعه فعالان سیاسی هستند که منتقد عملکرد سیاسی دولت خاتمی بودند. بیست سال بعد از دولت خاتمی، اصولگرایان حالا با مشکل بزرگی مواجه شدند که درون خود رهبری کاریزما و توانمند برای حل معضلات و ورود به انتخابات مجلس یازدهم ندارند.

اصولگرایان سال‌هاست مفهوم حزب را مفهومی غربی و زایده‌ای بر انقلاب می‌دانند؛ چه محمود احمدی نژاد که حزب را هم معنای قبیله معنا می‌کرد و چه علی لاریجانی که افتخار داشت هرگز عضو حزبی نبوده است. حزب گریزی در میان اصولگریان آنقدر ریشه دارد که جبهه پایداری در انتخابات 92، نامزد غیر حزبی خود، سعید جلیلی را به نامزد حزبی، کامران باقری لنکرانی ترجیح داد. نمونه این رفتار را موتلفه اسلامی داشت که شب انتخابات به میرسلیم گفت که به نفع رئیسی انصراف دهد؛ این در حالی است که موتلفه قدیمی‌ترین و جبهه پایداری با نفوذترین تشکیلات در جریان اصولگرا به شمار می‌رود.

جریان‌های اثرگذار اصولگرا، عموما تمایلی به تشکیل حزب ندارند. اگر چه در میان اصلاح طلبان هم حزب گریزی وجود دارد، اما مثلا سید محمد خاتمی و مهدی کروبی سابقه حضور در مجمع روحانیون مبارز را دارند و میرحسین موسوی عضو حزب جمهوری اسلامی بوده است. محمدرضا عارف نیز روزگاری عضو موسس جبهه مشارکت ایران اسلامی بوده است.

روحانیون اصولگرا نیز عمدتا در تشکیلات جامعتین حضور دارند. جایی که روزگاری بزرگانی همچون هاشمی رفسنجانی، حسن روحانی، مهدوی کنی، محمد یزدی و علی اکبر ناطق نوری حضور داشتند و این افراد روسای سه قوه بودند و بسیاری تصممیمات بزرگ کشور از آن مجلس بیرون می‌آمد. با این حال افول جامعه روحانیت با اختلافات بین طیف سنتی و مدرن آن، شروع شد.

به مرور با پررنگ شدن نقش مصباح یزدی (که با استاندارد‌های جامعه روحانیت مبارز نمی‌توانست جزئی از آن مجموعه باشد، چون سابقه مبارزاتی روشنی نداشت) در معادلات سیاسی قم، این تشکیلات بیشتر و بیشتر به افول رفت تا اینکه امروز مصطفی پورمحمدی دبیرکل روحانیت مبارز حتی به جلسات وحدت اصولگرایان دعوت نمی‌شود.

اما همانقدر که بازوی فقهی اصولگرایان سنتی در جامعه روحانیت ضربه خورده، بازوی بازاری آن نیز با مشکلات شدیدی مواجه شده است. وقتی مرحوم حبیبی جایگزین مرحوم عسگراولادی شد، فعالان سیاسی می‌گفتند که حبیبی سایه فرد قبلی هم نیست و با وفات حبیبی، بادامچیان در حالی در این جایگاه نشسته که کمتر کسی از این پیرمرد انتظار تحول دارد.

اصولگرایان با وجود همه مشکلات، امیدوارند برنده انتخابات شوند. ارتباط خوب آن‌ها با شورای نگهبان برای رصد وضعیت تایید صلاحیت‌ها و ارتباط خوب برای دسترسی به نتایج نظرسنجی‌های محرمانه، به آن‌ها کمک خواهد کرد با بهترین استراتژی وارد عرصه انتخابات شوند. راهی که سخت و طولانی است. بیست سال بعد از دولت خاتمی، اصولگرایان حالا با مشکل بزرگی مواجه شدند که درون خود رهبری کاریزما همچون خاتمی برای حل معضلات و ورود به انتخابات مجلس یازدهم ندارند. رهبران اصولگرایان خوب می‌دانند بدنه آن‌ها توان پذیرش پنجمین شکست پیاپی را ندارد.

پژوهشم**1699**9131
کد N2145857

وبگردی