آفتاب

روانشناس ورزشی: آموزش رکن اساسی در فرهنگ سازی فوتبال است

روانشناس ورزشی: آموزش رکن اساسی در فرهنگ سازی فوتبال است

تهران - ایرنا - روانشناس ورزشی با بیان اینکه آموزش رکن اساسی در فرهنگ سازی فوتبال است، گفت: تلاش همه ارکان فوتبال در راه آموزش به مربیان، لیدرها، بازیکنان و هواداران می تواند سبب فرهنگ سازی و جلوگیری از ناهنجاری در ورزشگاه ها شود.

به گزارش روز شنبه ایرنا، دیدار تیم های تراکتورسازی تبریز و پیکان تهران روز گذشته (جمعه) در چارچوب هفته بیست و ششم لیگ برتر فوتبال باشگاهای کشور به شکست یک بر صفر تیم تبریزی انجامید تا این شکست سبب شود در اواخر مسابقه حواشی زیادی شکل بگیرد.
شکستن صندلی های ورزشگاه یادگارامام تبریز، حمله یک هوادار به سمت «مسعود شجاعی» کاپیتان تیم تراکتورسازی و زدن سیلی به او و حمله «اشکان دژگه» دیگر بازیکن تیم تبریزی به همان هوادار در دفاع از هم تیمی خود، بخش کوچکی از حواشی بازی روز گذشته است.
این موضوع سبب شد تا درگفت و گو با «مجدالدین مستعان» درباره چرایی چنین اتفاق هایی در ورزش به خصوص فوتبال بپردازیم که او به خبرنگار ایرنا، گفت: فوتبال رشته ای است که هیجانات محور اصلی آن است. در صورتی که انتظار از نتیجه ای که هوادار منتظر آن است به ناکامی منجر شود، هیجانات او افزایش می یابد که می تواند به صورت پرخاشگری زبانی یا فیزیکی نمود پیدا کند.
وی گفت: پرتاب اشیاء به داخل زمین، پرخاشگری زبانی، شکستن صندلی های ورزشگاه یا ورود تماشاگران به داخل زمین مسابقه و درگیری فیزیکی با بازیکنان بخشی از این رفتار و پرخشاگری است.
این روانشناس ورزشی افزود: خشونت فوتبالی جزء جدا نشدنی این رشته ورزشی است و برای رفع این مشکل باید الگوهایی را برای جامعه تعریف کنیم و آموزش لازم را به مربیان، لیدرها، بازیکنان و باشگاه ها بدهیم تا آنها نیز این الگوها را به هواداران و تماشاگران منتقل کنند.
مستعان افزود: وقتی ناهنجاری در ورزشگاه های ورزشی رخ می دهد، مشکل آنجا است که تماشاگرهایی نیز هستند که دور از پرخاشگری برای دیدن یک رقابت سالم به ورزشگاه آمده اند و رفتارهایی نابهنجار قطعا در سلامت روانی آنها تاثیر دارد.
وی ادامه داد: اگر مدیران باشگاه ها از طریق فضای مجازی یا بروشورها و فعالیت های دیگر هواداران تیم های خود را آموزش دهند، این پرخاشگری به حداقل خواهد رسید. البته در ابتدا باید فرهنگ عمومی کشور نیز در هر زمینه ای ارتقاء داد.
روانشناس ورزشی کمیته ملی المپیک ایران درباره اینکه آیا پرخاشگری در فوتبال کشورهای پیشرفته نیز وجود دارد یا خیر؟ اظهار داشت: ذات فوتبال هیجان است و این رفتار در همه کشورهای دنیا وجود دارد و حتی ممکن است این هیجان به صورت مثبت و خوشحالی از پیروزی یا صعود تیم محبوب رخ دهد. فرهنگ حاکم در هر کشوری در چگونگی بروز این رفتارهای هیجانی تاثیر دارد و کشورهای پیشرفته این فرهنگ سازی را از مدارس خود آغاز می کنند تاشخصیتی ساخته شود که به فرهنگ جامعه ای که در آن زندگی می کند، احترام می گذارد.
مستعان با اشاره به اینکه مدیریت بحران در مواقع حساس و خاص نیز لازمه جلوگیری از ناهنجاری است، اظهار داشت: قطعا حضور به موقع نیروهای امنیتی، زیرساخت های صحیح در ورزشگاه ها برای جلوگیری از ورود هوادار و تماشاگر به داخل زمین مسابقه، بخشی از آمادگی های ذهنی و روانی در جلوگیری از اتفاق های ناهنجار است.
وی در خصوص رفتارهای مقابله به مثل بازیکنان به پرخاشگری هواداران، اظهارداشت: ورزشکار نیز باید از مهارت های ذهنی کنترل هیجان خود استفاده کند. البته ممکن است موقعیت های سختی برای هر فرد یا ورزشکاری رخ دهد، ولی انتظار می رود که آموزش های لازم در چنین مواقعی از طریق باشگاه ها به فرد داده شود تا به کمک او آمده وهیجان خود را کنترل و مدیریت کند. لازمه رفتار صحیح برای هر بازیکنی که الگوی جامعه است، مدیریت ذهن خود در هر حالتی است.
این کارشناس روانشناسی درباره اینکه چرا هواداران در بیشتر رقابت های ورزشی به رغم هر نتیجه ای که تیم محبوب آنها کسب می کند، پرخاشگر هستند؟ گفت: در علم روانشناسی مبحثی به عنوان تخلیه هیجان وجود دارد که تحت تاثیر موارد خلقی است و بهترین مکانی که هر فردی می تواند هیجان های منفی یا مثبت خود، یا اضطرب ها و افسردگی ها را تخلیه کند، ورزشگاه است.
وی ادامه داد: فردی که به دنبال تخلیه هیجانات خود می باشد معمولا در گروه جمعیتی قرار می گیرد که حس و هیجان بیشتری دارند. به عبارتی طبق نظریه اجتماعی وقتی رفتارهای هیجانی ما بیشتر شود به سمت افرادی که جمعیت بیشتری در این بخش وجود دارد، می رویم.
مستعان خاطرنشان کرد: برای برطرف شدن این مشکل لازم است مدیران ورزشی در وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون ها و باشگاه ها با در نظر گرفتن آموزش های مهارت های فرهنگی و اجتماعی تلاش کنند و قطعا در این راه اعتماد به روانشناسان ورزشی می تواند سبب موفقیت در این هدف شود تا الگوی های مناسب فرهنگی در جامعه رواج داده شود.
ورزشی**9029**3783**
کد N2145726

وبگردی