آفتاب

سفیر ایران در چین: ارتش یک نیروی دفاعی موثر در غرب آسیا است

سفیر ایران در چین: ارتش یک نیروی دفاعی موثر در غرب آسیا است

پکن- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین در آیین گرامیداشت روز ارتش در پکن تاکید کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران نقش بسزائی در مقابله با تهدیدات داخلی و خارجی ایفا کرده و امروزه به یک نیروی دفاعی موثر در منطقه غرب آسیا تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا 'محمد کشاورز زاده' روز پنجشنبه در این مراسم که با حضور سرلشکر 'خوانگ تائویی' معاون بخش بسیج دفاع ملی چین و شماری از سفرا، دیپلمات ها و وابستگان نظامی کشورهای دیگر در سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن برگزار شد افزود: مطابق با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروهای مسلح رسمی کشور بوده و وظیفه حراست از استقلال، تمامیت ارضی و حفظ نظام جمهوری اسلامی را بر عهده دارند.
او گفت: مقابله موثر و صادقانه نیروهای مسلح ایران با فعالیت های ضدانسانی و ناامن کننده جریان های تکفیری تروریستی مانند القاعده، داعش و جبهه النصره در سطح منطقه که با دعوت کشورهای مواجه با حضور این نیروها صورت پذیرفته است، اعتراف همگان در خصوص نقش و ماهیت سیاست خارجی ایران در دفاع از امنیت، صلح، ثبات و منافع واقعی مردم منطقه را به همراه داشته است.
کشاورز زاده تصریح کرد: اگر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کنار مردم شجاع عراق و سوریه نجنگیده بودند، امروز شاهد رو به اضمحلال رفتن داعش و سایر گروه های تروریستی در منطقه نبودیم.
وی ادامه داد: وارد کردن هرگونه اتهامی به نیروهای مسلح ایران یا ناشی از اشتباهی راهبردی است یا ناشی از داشتن نقش موثر در ایجاد گروه های ترویستی همچون داعش در منطقه است.
کشاورز زاده تصریح کرد: با این وجود آنها که به ایران هراسی عادت کرده اند، باید بدانند که نمی‌توانند با اینگونه برچسب زدن های نادرست، افکار عمومی جهان و جامعه جهانی را منحرف نمایند.

**دکترین نظامی ایران دفاعی است
سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین تاکید کرد: دکترین نظامی ایران دکترین دفاعی است و جمهوری اسلامی از بدو تاسیس تاکنون کوچکترین تعرضی نسبت به همسایگان خود نداشته است.
وی افزود: ما همواره به دنبال آن هستیم که از امکانات نظامی و تسلیحاتی برای برقراری صلح و امنیت در منطقه و جهان استفاده شود در این راستا، ایران با توجه به دست و پنجه نرم کردن با اقدامات خصمانه دولت آمریکا در 40 سال اخیر که تحریم های تسلیحاتی بخشی از آن است و با نظرداشت تهدیدات صریح این کشور و برخی اذناب آن در منطقه، مبادرت به تقویت مراکز علمی تحقیقاتی خود نمود تا نیاز نیروهای مسلح به ادوات و سلاح های پیشرفته را تأمین نماید.
وی اظهار کرد: خوشبختانه با اتکا به توانمندی دانشمندان جوان و تجارب گرانسنگ سال های جنگ تحمیلی، مجموعه نیروهای مسلح ایران توفیق یافته است تا در تولید انواع جنگنده، زیردریایی، تانک، ناوهای پیشرفته و موشک های دقیق و نقطه زن به خودکفائی دست یابد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین تاکید کرد: ارتش جمهوری اسلامی نه فقط عهده دار پاسداری از استقلال، تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی است بلکه به هنگام صلح در امور امدادی، آموزشی، تولیدی و سازندگی نیز به دولت و مردم یاری می رساند که حضور به موقع، گسترده و موثر این نیروی فداکار و متعهد به همراه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جریان امداد رسانی به مردم آسیب دیده از سیل اخیر در کشور و اتخاذ اقدامات جبرانی، موجب تسکین آلام مردم، به حداقل رسانیده شدن خسارات و تقویت هر چه بیشتر پیوند قلبی مردم با نیروهای مسلح کشور گردید.

** مردمی بودن، مهمترین ویژگی ارتش جمهوری اسلامی ایران
کشاورز زاده از این روز به عنوان فرصت مغتنمی برای بزرگداشت تلاش‌های ارتش در حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور یاد کرد و افزود: این روز محملی برای ادای احترام به شهدای ارتش که در راه دفاع از ایران و اهداف مقدس نظام جان خود را فدا کردند است.
وی یکی از برجسته ترین ویژگی های ارتش جمهوری اسلامی ایران را مردمی بودن خاستگاه و هم بنیان بودن اهداف و آمال کارکنان آن با امیال و آرزوهای قلبی ملت ایران عنوان کرد و افزود: نقطه اوج این اتصال، نقش بی بدیلی بود که پیوستن نیروهای ارتش به مردم در روزهای منتهی به پیروزی انقلاب علیه حکومت استبدادی و سرسپرده پهلوی در 11 فوریه 1979 ایفا نمود.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین افزود: مقابله مثال زدنی رهبر فقید جمهوری اسلامی، آیت الله العظمی امام خمینی (ره) با طرح توطئه آمیز انحلال ارتش که منجر به نامگذاری روز هجدهم آوریل به عنوان روز بزرگداشت ارتش شد خود برگی دیگر در صفحات تاریخ درخشان فعالیت این نیروی توانمند و مردمی است.
وی ادامه داد: حکیمانه بودن این تدبیر آیت الله العظمی امام خمینی (ره) زمانی آشکار شد که در فاصله ای نه چندان طولانی از تاریخ به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی، دیکتاتور عراق، صدام حسین در 22 سپتامبر 1980 جنگی 8 ساله را به دو ملت ایران و عراق تحمیل کرد و ارتش مردمی در کنار سایر نیروهای نظامی توانست با اعتماد به نفسی دوچندان قابلیت های خود را در دفاع از تمامیت ارضی کشور به منصه ظهور برساند.
کشاورز زاده گفت: البته دفاع نیروهای مسلح از کیان نظام جمهوری اسلامی به قیمت شهادت 190 هزار و زخمی شدن 617 هزار تن دیگر به دست آمد که 16 هزار نفر از آنان از غیرنظامیان بودند و در اثر بمباران هواپیماها و موشک های ارتش صدام به شهادت رسیدند.
سفیر ایران در چین ادامه داد: ما همچنان با تهدیداتی از این دست و حتی با عواقب جدی تر از سوی گروه های تروریستی و برخی دیکتاتورهای منطقه مواجه هستیم.

** چین و ایران مخالف یکجانبه گرایی هستند
سفیر ایران در چین در بخش دیگری از سخنانش گفت: ایران و چین به عنوان دو کشور برخوردار از سیاست خارجی مستقل و قائل به برابری حاکمیت دولت ها در عرصه روابط بین الملل، مخالف «یکجانبه گرائی» در تمامی عرصه ها از جمله تحرکات نظامی از طریق به چالش کشیدن و سوء استفاده از نهادهای بین المللی و نقض اصول منشور ملل متحد و قواعد مسلم حقوق بین الملل هستند.
ما بر این اعتقاد هستیم زمینه تقویت روابط نیروهای مسلح ایران با ارتش آزادی بخش خلق کشور چین که هر دو دارای ریشه قوی مردمی هستند، بیش از هر زمان فراهم است، چرا که علاوه بر مزیت برخورداری از ارتباطات غنی و گسترده تاریخی میان مردمان این دو تمدن بزرگ، روابط دو کشور در سال های اخیر وارد مرحله راهبردی شده است و این ویژگی ها موجبات ارتقاء سطح و گستره همکاری ها و تفاهم بیشتر را فراهم خواهدآورد.
کشاورز زاده در پایان نه تنها برای مردم و کشورهای منطقه خاورمیانه که سالیان سال است به دلیل دخالت نیروهای بیگانه در رنج و تالم ناشی از جنگ های خانمان‌سوز بسر می‌برند، بلکه برای کل جهانیان آرزوی صلح و دوستی کرد.
**آساق**1904**
کد N2144566

وبگردی