آفتاب

جدیدترین پهپادهای نیروی هوایی ارتش به نمایش درآمد

جدیدترین پهپادهای نیروی هوایی ارتش به نمایش درآمد

تهران- ایرنا- نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران جدیدترین پهپاد خود تحت عنوان کمان 12 و بمب هوشمند قاصد را در مراسم رژه 29 فروردین به نمایش گذاشت.

به گزارش خبرنگار دفاعی ایرنا، رژه یگان های ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (پنج شنبه) با حضور حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری، سردار لشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سردار سرلشکر رحیم صفوی مشاور و دستیار عالی فرمانده معظم کل قوا، امیر حاتمی وزیر دفاع، سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی، سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه، سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه، سردار غیب پرور رئیس بسیج مستضعفین، امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش، امیر سرلشکر شهبازی فرمانده اسبق ارتش، امیر سیاری رئیس ستاد و معاون هماهنگ‌کننده ارتش، امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش، امیر علیرضا صباحی‌فرد فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء، امیر سرتیپ نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی، امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش و جمعی دیگر از فرماندهان ارشد نظامی در جوار مرقد امام خمینی (ره) برگزار شد.
نیروی هوایی ارتش در این مراسم جدید ترین پهپاد خود تحت کمان 12 را نمایش داد.
پهپاد رزمی «کمان 12» با قابلیت حمل 4 بمب 50 پوندی سال گذشته در نمایشگاه «اقتدار 40» نیرو‌های مسلح که در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد به نمایش درآمد.
پهپاد کمان 12 با شعاع عملیاتی یک هزار کیلومتر، قابلیت حمل محموله‌هایی با وزن 100 کیلوگرم را دارد.
سرعت پهپاد کمان 12، 160 کیلومتر بر ساعت و حداکثر سرعت پرواز در سطح آن 200 کیلومتر بر ساعت است.
همچنین سرعت استال یا واماندگی این پهپاد 90 کیلومتر بر ساعت و برد خط دید رادیویی آن 100 کیلومتر گزارش شده است. مسافت مورد نیاز پهپاد کمان 12 جهت رسیدن به سرعت پرواز در شرایط فلپ 400 متر است.
بمب هوشمند قاصد دیگر دستاورد شاخص بومی نیروی هوایی ارتش بود که در مراسم به نمایش درآمد.
«قاصد» بمبی است که حمله هوایی را اثربخش می‌کند. حمله هوایی اثربخش به تهاجمی اطلاق می‌شود که طی آن جنگنده‌ها قادر باشند مناطق و اهداف مورد نظر را با دقت هر چه تمام مورد اصابت قرار دهند. بمب «قاصد» جزو مهمترین و مخرب‌ترین بمب‌های هوا به سطح ارتش جمهوری اسلامی ایران است که طی سالیان اخیر با در نظر گرفتن قواعد نبرد‌های ناهمتراز، توسط متخصصین صنایع دفاعی کشورمان طراحی و ساخته شد و «کارآیی بالا»، «قدرت ویرانگر»، «هدف‌گیری بسیار دقیق و نقطه‌زنی» این بمب، سبب شده تا در زمان کوتاهی مورد تولید انبوه قرار گیرد.
«قاصد» یک بمب هوشمند دور ایستا است که متناسب با آخرین فناوری‌های روز دنیا ساخته و پرداخته شده و قادر است با بهره‌گیری از سیستم الکترونیکی که از آن برخوردار است، اهداف ثابت و متحرک را تا زمان اصابت به هدف، تعقیب کند.
نسل سوم بمب هوشمند قاصد تحت عنوان قاصد 3 از نظر وزن و سرجنگی با نسل اول برابری دارد، اما برد آن با اضافه شدن یک بوستر راکتی در قسمت تحتانی بمب به بیش از 100 کیلومتر افزایش یافته و با توجه به اینکه از نیروی پیشرانه راکت استفاده می کند. هدایت آن آسان‌تر و در نتیجه دقتش بیشتر خواهد بود.
خودر فرمانده سیاری
سامانه ارتباطی وی ار سی
پست فرماندهی سیار
پدافند غیرعامل
طراحی و ساخت ایجاد متراکم دود
بمب هوشمند هدایت شونده قاصد
موشک کروز هدایت شونده الکترو اپتیکی با برد بالای 100 کیلومتر
موشک هدایت شونده اوپتیکی قدر
موشک هدایت شکنده زوبین
موشک هوا به سطح برد بلند قادر
موشک هوشمند قائم
بمب هوشمند 200 خزار پندی پاد لیزری
موشک لیزری عصر 67
موشک هوا به هوای فکور 90
موشک هوا به سطح نصر
تسلیحات هواپایه بهینه شده
سامانه سحاب
قطعات تولید شده جنگنده کوثر دیگر تجهیزاتی هستند که توسط نیروی هوایی ازتش به نمایش در آمدند.
در رژه روز ارتش یگان های نمونه ای از نیروهای زمینی، دریایی، هوایی و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران با انجام یک رژه منسجم و هماهنگ، گوشه ای از توان عملیاتی و دفاعی خود را در دفاع از نظام مقدس اسلامی نشان دادند.
در این مراسم همزمان با رژه نیروهای مسلح حاضر، شکاری بمب افکن های نیروی هوایی، جنگنده های بومی صاعقه و کوثر و بالگردهای هوانیروز در حضور مسئولان و فرماندهان نظامی و وابستگان نظامی کشورهای خارجی مقیم تهران، به پرواز درخواهند آمد.
همچنین علاوه بر تجهیزات قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) یگان های محمول دژبان کل آجا، یگان های محمول خودرویی نزاجا، یگان های محمول نهاجا و یگان های محمول نداجا از نیروهای چهارگانه ارتش از مقابل جایگاه ویژه و کلام الله مجید رژه رفتند.
شماری از خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی این رژه را به صورت مستقیم و همزمان پوشش خبری می دهند.
سیام*9612**1601**
کد N2144182

وبگردی