آفتاب
ظریف در نشست خبری با چاووش اوغلو:

نشست آستانه بزودی در قزاقستان برگزار می‌شود

نشست آستانه بزودی در قزاقستان برگزار می‌شود

وزیر امور خارجه گفت: جلسه آینده روند آستانه در طول روزهای آینده در شهر نورسلطان قزاقستان برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه بعدازظهر امروز در نشست مشترک خبری با همتای ترک خود در آنکارا، در خصوص نتایج سفرش به سوریه و آخرین وضعیت گفتگوهای آستانه، اظهار داشت: من گفتگویی طولانی با آقای بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه داشتم و گزارشی از آن گفتگو را به آقای اردوغان ارائه خواهم داد.

وی گفت: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران دوست داریم که تمام کشورهای منطقه با یکدیگر روابط خوب و آینده نگر داشته باشند.

ظریف افزود: ما هیچ وقت در امور داخلی کشورها و در امور روابط بین المللی آنها دخالت نمی‌کنیم اما تمایل خود را اعلام خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه در خصوص کمیته قانون اساسی سوریه، بیان کرد: در این خصوص، ایران روسیه و ترکیه گفتگوهای خوبی را با یکدیگر داشتند و همچنین گفتگو های خوبی را هم با سازمان ملل داشتیم.

وی ادامه داد: من اطلاع پیدا کردم که طرف سوری هم با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه گفتگوهای مفصلی را داشته است.

ظریف با بیان اینکه امیدواریم دو موضوعی که برای شروع کمیته قانون اساسی سوریه مهم است هر چه سریع‌تر حل و فصل شود، تصریح کرد: یکی ترکیب کلی آن کمیسیون و دیگری اصول کلی حاکم در کار کمیسیون، چرا که جزئیات آن را باید مردم سوریه تصمیم بگیرند.

وزیر امور خارجه افزود: جلسه آینده گفتگوهای روند آستانه در روزهای آینده در قزاقستان برگزار خواهد شد و ما امیدواریم که با همکاری دوستان ترک و روس خود و همچنین مشارکت سوری‌ها و سازمان ملل متحد این موضوع را یک گام به جلو ببریم.

وی گفت: ما نگرانی‌های دوستان ترک خود را نسبت به تهدیدات کاملاً مطلع هستیم و همواره به دوستان خود در منطقه اعلام کرده ایم که بهترین راه برای حفظ امنیت همه کشورها در منطقه استقرار ارتش سوریه در مرزها با ترکیه و اطمینان از عدم تعرض هرگونه اقدام تروریستی علیه دولت و مردم ترکیه است.

ظریف خاطرنشان کرد: حتماً برای ما امنیت و آرامش مردم ترکیه بسیار مهم است و در زمینه مسائل امنیتی هم بحث‌های خوبی را با یکدیگر داریم.

مولود چاووش اغلو هم در این کنفرانس خبری گفت: ما بر مخالفت مان با تحریم‌های تحمیلی بر ایران که به ملت ایران آسیب می‌زند تأکید کردیم. سپاه پاسداران ایران سازمانی تروریستی نیست و امیدواریم آمریکا از تصمیم خود در این باره صرف نظر کند. مخالف تحریم‌های آمریکا علیه ایران هستیم و آمریکا باید به این تحریم‌ها پایان دهد. به گفتگو با واشنگتن درباره لزوم توقف تحریم‌های اعمالی علیه ایران ادامه خواهیم داد.

وی افزود: وزیر خارجه ترکیه همچنین گفت: آنکارا در صدد است میزان مبادلات تجاری با ایران را به ۳۰ میلیارد دلار در سال افزایش دهد. ما از روند مذاکرات آستانه برای حل وفصل بحران در سوریه حمایت و به همراه ایران در این چارچوب تلاش خواهیم کرد. ما برای بازگشت امنیت و ثبات به سوریه تلاش می‌کنیم. خارج شدن آمریکا از توافق هسته‌ای، کار نادرستی بوده است.

وزیر خارجه ترکیه افزود: ما درباره پایان دادن به حضور شبکه‌های تروریستی که امنیت و ثبات سراسر منطقه را تهدید می‌کنند صحبت کردیم. ما تأکید کردیم با تحریم‌های تحمیلی به ایران کاملاً مخالفیم و همواره این را در خطاب قرار دادن آمریکا و کشورهای دیگر اعلام کرده ایم و تا الان نیز با این تحریم‌ها مخالفت کرده ایم و تأکید می‌کنیم این تحریم‌ها به ملت ایران نیز آسیب می‌زند.

اوغلو بیان کرد: ما از امنیت و ثبات و ارتقا و توسعه منطقه حمایت می‌کنیم. ما از توسعه انسانی و نه فقط از توسعه اقتصادی و از همه طرح‌ها در این منطقه برای ارتقا و توسعه حمایت می‌کنیم. ما هرگز قائل نیستیم که ایران از عرصه سیاسی منطقه حذف شود.

وی گفت: ما درباره مسائل متعدد گفتگو کردیم البته ما درباره سوریه دیدگاه ایران را نداریم اما همواره تلاش کرده ایم در مسیر مذاکرات آستانه حرکت کنیم. ما باید برای حل وفصل موضوع سوریه و این مشکلات تلاش کنیم. من با آقای جواد ظریف درباره این موضوع صحبت کردم.

وزیر امور خارجه ترکیه افزود: ما تأکید کردیم در چارچوب مذاکرات آستانه تلاش خواهیم کرد و معتقدم همه می‌بینند که ترکیه چگونه به صورت مثبت تلاش می‌کند تا صلح و امنیت و ثبات به سوریه بازگردد. ما بر تلاش مشترک با ایران و همگان برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به سوریه تأکید کردیم.

اوغلو تصریح کرد: علاوه بر این درباره اصرار ایران بر فعالیت هسته‌ای در چارچوب توافقنامه‌های هسته‌ای صحبت کردیم. طرف دیگر اتحادیه اروپاست. ما معتقدیم ایران با شفافیت عمل می‌کند و معتقدیم خارج شدن آمریکا از این توافق کار نادرستی است و بر این تأکید کردیم. علاوه بر این درست نمی‌دانیم که آمریکا سپاه پاسداران انقلاب ایران را در فهرست شبکه‌های تروریستی گنجانده است. این درست نیست.

وی ادامه داد: این دلیل بر معیارهای دوگانه است. سپاه پاسداران انقلاب ایران یک گروه تروریستی نیست و امیدواریم آمریکا از این تصمیم بازگردد زیرا معیار دوگانه است و معیارهای دوگانه نیز به مسائل سیاسی منطقه‌ای و بین المللی لطمه می‌زند و ما در این کنفرانس خبری مشترک نیز بر این موضوع تأکید می‌کنیم. ما در گذشته نیز بر این تأکید کرده ایم و الان نیز تأکید می‌کنیم.

اوغلو گفت: آنکارا برای رسیدن سطح مبادلات تجاری ترکیه با ایران تا سقف ۳۰ میلیارد دلار تلاش خواهد کرد.

وی بیان کرد: هدف ترکیه و ایران چه بسا مشترک باشد اما ما شاید از حمایتهای ترکیه از ایران علیه تحریم‌های آمریکا ضد ایران، زیاد صحبت نکرده ایم اما در اینجا شاید برای نخستین بار می گویم ما با این تحریم‌ها مخالفیم و آمریکا باید این تحریم‌ها را متوقف کند.

وزیر امور خارجه ترکیه در پایان خاطرنشان کرد: ما به همراه ایران برای رسیدن به هدف مان یعنی ۳۰ میلیارد دلار حجم مبادلات تجاری تلاش خواهیم کرد و چه بسا با آقای ظریف به برنامه ریزی طرح‌ها در عمل اقدام و این طرح‌ها را ارزیابی خواهیم کرد. این گام‌ها برای رسیدن به حجم مبادله تجاری مورد نظر است. ما به همراه ایران تلاش خواهیم کرد.

کد N2144126

وبگردی