آفتاب
اعلام برنامه‎های ضددوپینگ نادو؛

نوروزی: ورزشکاران تغییرات مکانی و زمانی خود را به وادا اعلام کنند

نوروزی: ورزشکاران تغییرات مکانی و زمانی خود را به وادا اعلام کنند

دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ با یادآوری اینکه نمونه‏‎گیری سرزده از ورزشکاران المپیکی در برنامه وادا است، گفت: بنابراین ورزشکاران باید جابه‎جایی مکانی و زمانیِ تمرینات خود را اعلام کنند.

غلامرضا نوروزی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برنامه‌های فدراسیون پزشکی ورزشی و ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) برای نظارت بر ورزشکاران اعزامی به المپیک و به خصوص ورزشکاران شانس مدال، گفت: این برنامه‌ها در حوزه سلامت جسمانی و مبارزه با دوپینگ پیگیری می‌شود. در هر دو حوزه هم به همکاری خودِ ورزشکاران نیاز داریم به خصوص برای مبارزه با دوپینگ که از طرف آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) نیز پیگیری می‌شود.

وی ابتدا در مورد برنامه‌های معاینات سلامت اعضای کاروان اعزامی به المپیک توکیو توضیح داد و یادآور شد: تشکیل پرونده سلامت برای ورزشکاران اعزامی مانند همیشه در برنامه است. فدراسیون پزشکی ورزشی از حالا آماده است تا معاینه ورزشکاران را انجام دهد اما هنوز نفرات فدراسیون‌ها مشخص نیستند. به محض اینکه مسابقات انتخابی و کسب سهمیه در رشته‌های مختلف برگزار شد و نفرات اعزامی مشخص شدند، معاینات جسمانی از آنها انجام می‌شود.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی در این رابطه ادامه داد: احتمالاً از اواسط تابستان وارد این مرحله کاری می‌شود. معاینات مورد نظر شامل معاینات اسکلتی، عضلانی، قلب، عروق، داخلی و… می‌شود ضمن اینکه مشاوره‌های پزشکی، روانشناسی و تغذیه هم خواهیم داشت.

دبیرکل نادو همچنین به برنامه‌های ضد دوپینگ موردنظر برای ورزشکاران اعزامی به المپیک توکیو اشاره کرد و گفت: مهمترین ابزار برای داشتن کاروانی پاک در میدان المپیک، در اختیار داشتن ورزشکار سالم و سلامت است. با در نظر گرفتن اهمیت این موضوع و اینکه غافل شدن از آن می‌تواند تبعات غیرقابل جبرانی به همراه داشته باشد، برنامه‌های کاملی برای مبارزه با دوپینگ داریم و دانش افزایی هم در اولویت است.

وی ادامه داد: دوره‌های آموزشی لازم برای تیم‌ها و ورزشکاران اعزامی برگزار خواهد شد. ضمن اینکه اطلاعات لازم از طریق دفترچه و سی دی‌های آموزشی هم در اختیارشان قرار می‌گیرد. این آموزش‌ها، معرفی مکمل‌های غیرمجاز و داروهایی که منجر به مثبت شدن تست دوپینگ می‌شود را هم در بر می‌گیرند. قاعدتاً نمونه گیری هم بخشی از فعالیت‌های مان است اگرچه این کار از طرف آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ هم انجام می‌شود.

رئیس فدراسیون پزشکی با یادآوری اینکه وادا از محل استقرار و تمرین برخی ورزشکاران اطلاعات کاملی در اختیار دارد، گفت: این ورزشکاران که عمدتاً المپیکی هستند در آستانه المپیک خیلی دقیق‌تر از سوی وادا کنترل می‌شود. مأموران این نهاد بین المللی تا پیش از المپیک سه بار به صورت سرزده اقدام به نمونه گیری از این دسته ورزشکاران می‌کنند. البته احتمال دارد در برخی مواقع هم این مأموریت به نادو ایران واگذار شود اما در هر صورت خودِ آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ مدیریت تست دوپینگ این دسته ورزشکاران را بر عهده دارد.

نوروزی در همین رابطه به یک موضوع اشاره کرد و گفت: وادا بر اساس اطلاعات مکانی که از ورزشکاران موردنظر در اختیار دارد و زمان تمرینات و اردوهای شأن، اقدام به نمونه گیری سرزده از آنها می‌کند. بنابراین ورزشکاران باید هر گونه تغییر و جابه جایی را به اطلاع وادا برسانند. البته امور بین الملل آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ با فدراسیون جهانی مربوط به رشته‌های هر یک از ورزشکاران در ارتباط است و می‌تواند از تغییرات و جابه جایی ها اطلاع پیدا کند اما بهتر است ورزشکاران برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، خود اقدام به این کار کنند.

وی با تاکید دوباره بر اینکه مأموران وادا سه بار اقدام به نمونه گیری از ورزشکاران می‌کنند، یادآور شد: در صورتی که آنها در مراجعه اول و دوم با غیبت ورزشکار مواجه شوند به تذکر اکتفا می‌کنند اما در صورت مواجه شدن با سومین غیبت طبق قوانین برخورد لازم را خواهند داشت.

دبیرکل نادو همچنین تصریح کرد: ستاد ملی مبارزه با دوپینگ از این دسته ورزشکاران که در فهرست وادا قرار دارند، نمونه گیری نمی‌کند اما تست دوپینگ از سایر ورزشکاران و در زمان تمرین و مسابقه یا حتی خارج از این دو انجام خواهد شد.

کد N2143796

وبگردی