آفتاب

صرفه‌جویی سه میلیاردی نمایشگاه کتاب تهران

صرفه‌جویی سه میلیاردی نمایشگاه کتاب تهران

قادر آشنا تاکید کرد که در نمایشگاه امسال با هدف صرفه‌جویی در امور، نزدیک به سه میلیارد تومان کمتر از سال گذشته هزینه شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست رسانه‌ای سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح امروز (چهارشنبه ۲۸ فروردین) با حضور محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر ارشاد و رییس نمایشگاه کتاب تهران، قادر آشنا (قائم مقام نمایشگاه کتاب و مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران) و ایوب دهقانکار (رئیس شورای نظارت نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران) در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی برگزار شد.

در ابتدای این نشست محسن جوادی ضمن ابراز همدردی با هموطنان سیل‌زده، درباره تاثیر نمایشگاه کتاب تهران، گفت: «نمایشگاه کتاب تهران جلوه‌ای از فرهنگ باشکوه ایران است که در طی این ۳۲ سال استمرار پیدا کرده است و ما نیز در جهت پاسداری از آن فعالیت می‌کنیم. البته در این مسیر نیازمند همراهی نهادها و دستگاه‌های مختلف هستیم.»

واگذاری بیشتر امور به فعالان صنفی

جوادی درباره اهداف برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، توضیح داد: «نمایشگاه کتاب تهران در گام اول با هدف ترویج و تقویت کتابخوانی برگزار می‌شود، همچنین از طریق این نمایشگاه می توانیم اقتصاد صنعت نشر را نیز بهبود ببخشیم و کمکی به آن کنیم. ضمن آنکه نمایشگاه کتاب محلی است برای تقویت کتابخوانه های عمومی از طریق مشارکتی که در خرید کتاب دارند.»

او با اشاره به اینکه امسال کشور چین مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران است، بیان کرد: «حضور کشور چین در نمایشگاه کتاب امسال نشان دهنده این است که خلاف تصور برخی به علت تحریم‌ها ارتباط ایران با کشورهای جهان قطع نشده است و فرهنگ همچنان اتصال دهنده کشورهای مختلف است.»

جوادی افزود: «امسال همچون دوره‌های گذشته تلاش کردیم تا تاثیر کمتری در برگزاری نمایشگاه داشته باشیم و بیشتر امور را به صنف واگذار کردیم.»

معاون فرهنگی وزیر ارشاد درباره تعداد ناشران حاضر در نمایشگاه سی و دوم، توضیح داد: «امسال خوشبختانه آمار قابل توجه و خوبی از حضور ناشران در نمایشگاه داریم، دو هزار و ۳۸۹ ناشر در نمایشگاه حضور دارند که ۳۰۰ هزار کتاب به مخاطبان عرضه می‌کنند. همچنین ۸۰۰ ناشر خارجی در نمایشگاه سی و دوم حضور دارند که ۱۴۰ هزار جلد کتاب را مقابل دیدگان مخاطبان می‌گذارند.»

صرفه جویی هدف اصلی نمایشگاه سی و دوم

در بخش دیگر این نشست، قادر آشنا قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به اینکه امسال با هدف صرفه‌جویی در هزینه‌ها، نمایشگاه را برگزار خواهند کرد، گفت: «با توجه به شرایط فعلی جامعه هدف ما کاهش هزینه‌ها تا حد امکان و صرفه جویی بوده است، سال گذشته با ۱۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان نمایشگاه اجرا و امسال با ۱۵ میلیارد تومان انجام شد که نزدیک به سه میلیارد کمتر شده است.»

او ادامه داد: «هدف دیگر ما در شورای سیاست گذاری نمایشگاه کتاب شفاف سازی در زمینه درآمدها و هزینه هاست، امسال همه مباحث مالی اعم از قراردادها و ... براساس مر قانون انجام شده است. دوستانمان در شهرداری و مجموعه مصلی نیز بسیار در برگزاری هر چه بهتر نمایشگاه کمک کردند.»

آشنا درباره جانمایی غرفه‌های نمایشگاه در مکان‌های مسقف مصلی تهران، توضیح داد: «امسال تمام تلاشمان را کردیم تا در حد امکان غرفه‌های نمایشگاه را در فضای مسقف مصلی جانمایی کنیم. چون ممکن است در این فصل همچون سال‌های گذشته شاهد بارش باران و وزش باد باشیم. بر همین اساس تنها بخش ناشران دانشگاه در فضای باز جانمایی شدند که البته مکان مناسبی برایشان در نظر گرفته شده است.»

قائم مقام نمایشگاه کتاب ادامه داد: «امسال ۳۰ کشور مهمان نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هستند و ما در این دوره برنامه‌هایی بر دو محوریت تروریست خواندن سپاه توسط آمریکا و همچنین سیل در استان های مختلف کشور تدارک دیده ایم که در زمان برگزاری شاهد آن ها خواهید بود.»

افزایش ثبت‌نام در نمایشگاه کتاب نسبت به سال گذشته

در بخش دیگر این نشست ایوب دهقانکار رئیس شورای نظارت، درباره پروسه نظارت بر عملکرد ناشران در نمایشگاه امسال گفت: «شورای نظارت در نمایشگاه امسال سه کارگروه اصلی دارد، کارگروه نظارت بر ناشران داخلی، ناشران خارجی و کارگروه نظارت بر امور مالی اجرای نمایشگاه که به دوستان بخش اجرایی کمک می‌کنند. امروز کمترین استحکاک را در میان بخش اجرایی و نظارتی نمایشگاه داشته‌ایم، همچنین سامانه پیامکی ۱۰۰۰۳۸۵۱ را برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته‌ایم تا نظرات، انتقادات و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارند.»

او همچنین تاکید کرد که امسال با کمک وزیر فرهنگ و ارشاد و دولت یازدهم در تامین اعتبار یارانه خرید کتاب هیچ مشکلی نداشته و این اعتبار تامین شده است.

مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی درخصوص حضور فعال بازدیدکنندگان از این دوره نمایشگاه تصریح کرد: «ثبت نام نسبت به سال گذشته افزایش بیشتری داشته است البته امسال اتفاق ناگواری که برای برخی از استان‌های کشور رخ داده است باعث شده تا دسترسی دانشجویان در آن استان‌ها با مشکل مواجه شود ولی ما در کل با کاهش حضور فعال مخاطبان مواجه نشدیم

او همچنین افزود: «مبلغ یارانه طلاب و دانشجویان ۵۰ درصد افزایش داشته و در بخش اساتید و دانشگاه‌ها با استقبال غیرمنتظره‌ای و حدود چهار برابر نسبت به پارسال مواجه شدیم که اتفاق بسیار خوبی در زمینه کتاب و کتابخوانی است. نمایشگاه امسال بخش ویژه‌ای به استارت‌آپ‌های فرهنگی اختصاص داده شده و این اتفاق برای اولین بار در راستای اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتفاق افتاد و در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حدود ۵۰ تا ۱۰۰ استارت‌آپ فرهنگی را خواهیم داشت. هدف ما از ایجاد این برنامه این بوده است تا فناوری های نوین را به کمک حوزه نشر و کتاب بیاوریم تا بتوانیم بحث کتاب و کتابخوانی را در کشور مورد استقبال بیشتری قرار دهیم.»

در پایان این نشست پوستر سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران رونمایی شد.

۵۷۲۴۳

کد N2143689

وبگردی