آفتاب
سخنگوی سازمان مدیریت بحران:

تلاش مدیریت بحران در سیل اخیر حفظ جان مردم بود

تلاش مدیریت بحران در سیل اخیر حفظ جان مردم بود

تهران- ایرنا- سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: تمام تلاش ها در مدیریت بحران سیل اخیر در کشور حفظ جان مردم و هموطنان آسیب دیده و متاثر از سیل و آبگرفتگی بود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، بهنام سعیدی عصر سه شنبه در نشست تخصصی مدیریت سیلاب و اطلاعات مکانی که با حضور مدیران اجرایی، کارشناسان و اساتید برجسته سازمان نقشه برداری کشور در سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد، اظهار داشت: در سیل اخیر ابعاد پنهانی وجود دارد که برخی ها فقط نقایص آن را دیده اند و از برکات آن از جمله آمار پایین تلفات انسانی و تامین آب در تالاب های خشک شده غافل شدند.
وی که در این نشست تخصصی با موضوع مدیریت بحران در کشور با تاکید بر سیل بهار 1398 سخنرانی می کرد، افزود: پنج روز قبل از وقوع سیل های اخیر یک اطلاعیه از سازمان هواشناسی دریافت شد که در این اطلاعیه اعلام شده بود که امکان وقوع سیل و آبگرفتگی در چند استان کشور وجود دارد.
سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: با دریافت این اطلاعیه و صدور اخطاریه از سوی سازمان مدیریت بحران کشور متاسفانه 31 استان کشور درگیر شرایط جوی و اقلیمی شد و در این دوره از بارش ها در مدت زمان دو هفته با 14 میلیارد متر مکعب بارش در مقابل سال 96 با 13 میلیارد متر مکعب بارش، 31 استان کشور را درگیر کرد.
سعیدی خاطر نشان کرد: از میان 31 استان درگیر بارندگی و سیلاب 6 استان خوزستان، ایلام، کهکیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری، گلستان و مازندران از وضعیت بحرانی‌تر برخوردار بودند و در این حادثه 235 شهر به همراه 4 هزار و 314 روستا به صورت مستقیم درگیر سیلاب شده و در این میان 14 هزار کیلومتر راه اصلی آسیب دیده و 10 هزار و 719 پل، آبرو، آبنما به صورت جزئی و برخی به صورت 100 درصد تخریب و 223 محور اصلی نیز مسدود شد.
معاون پیش بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران کشور توضیح داد: با توجه به بررسی‌های به عمل آمده در سطح کشور برخی از سیلاب های اخیر بازگشت 200 ساله داشته اند.
سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور اضافه کرد: در حالی که آب و گل ولای ناشی از سیلاب در استان لرستان و شهرهای سیل زده پلدختر و معمولان با ارتفاع 1.5 تا 2 متر در منازل مسکونی وجود داشت در استان گلستان هم مردم درگیر سیل و آبگرفتگی در شهرهای آق قلا و گمیشان بودند.
سعیدی با اشاره به اینکه در این حادثه 60 فروند بالگرد ارتش، سپاه و نیروی انتظامی به صورت شبانه‌روزی خدمات ارزنده ای را به سیل زدگان ارائه کردند، گفت: در این حادثه 30 فروند بالگرد هلال احمر نیز به صورت ویژه مشغول امدادرسانی بودند.
سعیدی با بیان اینکه پس از پیام مقام عظمای ولایت نیروهای مسلح، دستگاه‌ها دولتی و غیره و مردم به صورت جدی پای کار آمدند، تصریح کرد: نیروهای مسلح با تمام توان و تجهیزات وارد امدادرسانی به سیل زدگان شدند.
وی در خصوص برکات سیل نیز گفت: هم اکنون 40 درصد آب دریاچه ارومیه تامین شده و از 140 تالاب خشک شده و در حال نابودی 50 تالاب به همراه زاینده‌رود احیا شده است.
سعیدی با اشار ه به حجم آب ورودی به سد‌ها گفت: در طول ایام وقوع سیل بیش از 13 میلیارد متر مکعب آب ورودی به سد‌ها گزارش شده بود. حجم عبور رودخانه معمولان حدود 1800 مترمکعب بود که در ایام سیل آبی به حجم 3500 مترمکعب در ثانیه یعنی 2 برابر رسید.
نشست تخصصی مدیریت سیلاب و اطلاعات مکانی توسط سازمان نقشه برداری با حضور جمع کثیری از کارشناسان و متخصصان حوزه آب و سیلاب در سازمان برنامه و بودجه با سخنرانی مصطفی محقق، هماهنگ کننده ارشد مرکز سازمان ملل متحد برای مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه، یحیی جمورمعاون فنی سازمان نقشه برداری کشور، محمد ابراهیم بنی حبیب عضو هیات علمی دانشگاه تهران و علیرضا قراگوزلو مشاور رئیس سازمان نقشه برداری کشور، مهدی زارع مدیر گروه زلزله شناسی پژوهشگاه بین المللی زلزله، بهنام سعیدی سخنگوی سازمان مدیریت بحران در حال برگزاری است.
اجتمام *7029*1095*1193
کد N2142715

وبگردی