آفتاب
به بهانه درگذشت پدر مطالعات خلیج فارس :

اقتداری به پهنای خلیج فارس

اقتداری به پهنای خلیج فارس

تهران- ایرنا- خلیج فارس را گاهواره تمدن می نامید و تعبیر «دریای پرماجرای ایرانی» را برای این خلیج همیشه فارس به کار می برد؛ خلیجی که از نگاه وی همیشه در تاریخ خود نقطه ای برای نبردهای نظامی بود.

به گزارش گروه دانشگاه ایرنا، احمد اقتداری پدر مطالعات خلیج فارس که بیش از چهار دهه از عمر خود را صرف پژوهش در تاریخ و جغرافیایی ایران به ویژه سواحل و مناطق جنوبی سپری کرد، صبح امروز سه‌ شنبه 27 فروروین ‌ماه در بیمارستان آسیا تهران در سن 94 سالگی چشم از جهان فروبست.
زنده یاد اقتداری در سال 1304 در شهر گراش در فارس به دنیا آمد و به دلیل پژوهش های فراوان در حوزه خلیج فارس شهرت یافت.
بیش از یکصد مقاله علمی و حدود 40 کتاب حاصل چند دهه آموزگاری، وکالت، نویسندگی، مورخی و پژوهش های جغرافیایی در دانشگاه ها به ویژه دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است.
در میان آثار او از تصحیح و همت گماردن به انتشار دیوان اشعار شاعران، ترجمه آثار تحقیقی نویسندگان و پژوهشگران غیرایرانی تا چاپ قصه‌ های مثنوی، منطق ‌الطیر، هزار و یک شب و همچنین تحقیقات علمی در زمینه لهجه ‌شناسی، زبان و فرهنگ مناطق مختلف کشور می توان نام برد.
خلیج فارس از دیرباز تاکنون، بندرعباس و خلیج فارس، صید مروارید در خلیج فارس، تاریخ مسقط و عمان و بحرین و روابط آن با ایران و سرگذشت کشتیرانی ایران از جمله آثار برجای مانده از اقتداری است.
وی در سال 1391 جایزه ویژه مرکز موقوفات دکتر افشار را با عنوان «جایزه تاریخی و ادبی دکتر محمود افشار برای زبان فارسی و وحدت ملی ایران» دریافت کرد.
اقتداری پس از پذیرفته شدن در سال 1328 در دانشکده حقوق و علوم سیاسی و تحصیل در رشته وکالت، وکالت پایه یکم دادگستری را دریافت کرد و در کنار 30 سال معلمی، چهار دهه نیز در مقام وکیل دادگستری خدمت کرد.

** علاقه مندی به پژوهش در حوزه خلیج فارس
علاقه مندی اقتداری به مطالعات حوزه خلیج فارس به حضور در یک سمینار در این باره در دهه 40 باز می گردد. این سمینار کلید گام های شناخت به سوی خلیج فارس بود.
سفرهای تحقیقاتی اقتداری پس از این سمینار در سواحل جنوبی ایران آغاز و کتاب های بسیاری مانند دیار شهریاران و هزاران قطعه عکس حاصل این سفرها شد.
آثار باستانی سواحل و جزایر خلیج فارس و دریای عمان، لارستان کهن و فرهنگ لارستانی، خوزستان و کهگیلویه و ممسنی، تاریخ مسقط و عمان، بحرین و قطر و روابط آنها با ایران از جمله دیگر تالیفات برجای مانده از اقتداری است.

** افتخارات پدر مطالعات خلیج فارس
اقتداری در طول بیش از پنج دهه فعالیت در عرصه تاریخ و جغرافی افتخارات بسیاری کسب کرد.
دریافت مدرک دکتری افتخاری دانشگاه تهران، جایزه ویژه موقوفات دکتر افشار، نصب سردیس و لوح یادبود در مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی و کسب نشان شهروند افتخاری بوشهر از جمله افتخارات اقتداری بود.
همچنین در سال 1384 در کنگره‌ بزرگ فارس ‌شناسی بزرگداشتی برای اقتداری برگزار شد. در این مراسم از تمبر یادبود این شخصیت تاریخ ‌شناس و جغرافیدان رونمایی شد.
فیلم مستند «به ایران جاودانی ‌ام» به تلاش های این مورخ در عرصه تاریخ و جغرافی سواحل جنوبی ایران پرداخته است.
ارج ‌نامه اقتداری نیز مجموعه ‌ای شامل یکصد پژوهش در حوزه ایرانشناسی است که به پاس 60 سال تحقیقات و مطالعات وی به مدد میثم کرمی، پژوهشگر تدوین شد.

**9283**1601**
کد N2142346

وبگردی