آفتاب

بستر از کافه بازار، تولید محتوا و حمایت از آموزش و پرورش

بستر از کافه بازار، تولید محتوا و حمایت از آموزش و پرورش

تهران-ایرنا- «کافه بازار» اوایل امسال هشت‌سالگی‌اش را جشن گرفت و چند روز پس‌ازآن تعداد نصب اپلیکیشن در این پلتفرم به عدد 40 میلیون رسید-عددی که حدود نیمی از جمعیت ایران به‌حساب می‌آید؛ وزیر آموزش‌وپرورش اعلام کرد که می‌توان از بستر پلتفرمی مانند کافه بازار برای فعالیت‌های آموزش مجازی دانش‌آموزان استفاده کرد.

به گزارش ایرنا، «سید محمد بطحایی» مدتی قبل در یکی از گفت‌وگوهای خبری خود به آموزش کودکان با استفاده از پلتفرم‌ها اشاره کرد و گفت: «ما به دنبال آن نیستیم که خودمان کافه بازاری مشابه راه‌اندازی کنیم؛ اما می‌توانیم با پلتفرم‌های داخلی مانند همین مجموعه بزرگ وارد مذاکره شویم و ملاحظات تربیتی خود را به‌علاوه خدماتی که خودمان نیاز داریم، در اختیار خانواده‌ها و دانش‌آموزان قرار دهیم. آموزش‌وپرورش می‌تواند این کار را از طریق کافه‌بازار یا پلتفرم‌هایی شبیه به آن ارائه کند و آینده‌ روشنی برای فعالیت‌های مجازی خود بیافریند.»
پس از اعلام این صحبت‌ها از سوی وزیر آموزش‌وپرورش، مدیرعامل پلتفرم موبایلی «کافه بازار» روز سه‌شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا برای همکاری با آموزش‌وپرورش اعلام آمادگی کرد.
«امین امیرشریفی» ابتدا به صحبت‌های وزیر آموزش‌وپرورش اشاره کرد و گفت: رویکرد وزیر برای ما جالب و قابل‌توجه بود. چراکه طرح موضوعات این‌چنینی نشان می‌دهد نگاه مسئولان ما به بحث آموزش در دنیای امروز، تغییر کرده و به سمت‌وسوی خوبی در حال حرکت است. با توجه به این‌که تعداد زیادی از کاربران کافه بازار را قشر دانش‌آموز تشکیل می‌دهند، می‌توان از همین ابزار برای آموزش استفاده کرد.
وی در ادامه گفت: تا این لحظه حدود 27 هزار اپلیکیشن آموزشی در بازار ارائه‌شده اما نیاز است در حوزه کودکان فعالیت بیشتری صورت بگیرد چراکه این حوزه بسیار گسترده است.
البته فقط برنامه‌های دسته آموزش نیست که جنبه آموزشی دارد، حتی بازی‌ها هم اثرات جدی در آموزش دارند که می‌توان روی آن‌ها هم کار کرد.
وی افزود: کافه بازار آمادگی خود را برای همکاری با وزارت آموزش‌وپرورش اعلام می‌کند، از آنجا که ما ارتباط خوبی با تولیدکنندگان محتوای کشور داریم، می‌توانیم آن‌ها را پای کار بیاوریم تا محتوای باکیفیت و خوبی تولید شود.
در مقابل، آموزش‌وپرورش هم می‌تواند از تولیدکنندگان محتوا حمایت‌های مالی و معنوی به عمل بیاورد. کم کردن هزینه‌های تولید محتوا، سرعت بخشیدن به روند دریافت مجوزهای این حوزه و در اختیار دادن منابع و دانشی که در آموزش‌وپرورش قرار دارد، جزو کارهایی است که به‌خوبی از عهده وزارت آموزش‌وپرورش برمی‌آید.

** بازار کودک؛ قدمی برای ارائه محتوای مناسب کودکان
مدیرعامل کافه بازار از ارائه نسخه جدید این پلتفرم در اردیبهشت امسال خبر داد و گفت: در بازار تا الآن قدم‌هایی در راستای ارائه محتوای مناسب به کودک برداشته است اما ازآنجاکه تعداد اپلیکیشن‌ها در بازار بالاست و گاهی اوقات دسترسی کاربران با پیچیدگی‌هایی همراه می‌شود، بهتر دیدیم یک نسخه جدید از بازار ارائه بدهیم که محتوای مناسب کودک در آن دارای اولویت باشد.
او افزود: مشغول کار کردن روی نسخه جدیدی از کافه بازار هستیم که تا ماه آینده ارائه می‌شود، این نسخه سعی دارد محتوای مناسب و خاص برای کودکان را ارائه دهد و در کنار آن برای والدین امکانی برای ایجاد محدودیت در دریافت محتوای نامناسب برای کودکان فراهم کند.
اما در خصوص رده‌بندی سنی محتوا برای کودکان و نوجوانان چالش‌های زیادی وجود دارد. امیرشریفی در این خصوص گفت: پیچیدگی‌های موجود در این حوزه، باعث می‌شود هزینه و زمان زیادی صرف آن شود، به همین واسطه نیاز است بخش‌های مختلف جامعه مانند خبرگان بخش محتوایی وزارت آموزش‌وپرورش که هرکدام به‌نوعی درگیر موضوع کودکان و نوجوانان هستند، با یکدیگر همفکری کنند.
او در پایان درباره نحوه تعاملی که می‌تواند بین کافه بازار و آموزش‌وپرورش ایجاد شود، گفت: در این موضوع تولیدکنندگان محتوا جایگاه ویژه‌ای دارند، کافه بازار می‌تواند به‌عنوان بستر ارائه محتوا به کودک و نوجوان فعالیت کند، خصوصاً این‌که به‌تازگی در کافه بازار بستر ویدیو فراهم‌شده و می‌توان از آن طریق نیز قدم‌های آموزشی بهتری برداشت.
علمی**9207** 1055
کد N2142170

وبگردی