آفتاب
مدیرکل دفتر نظارت وزارت بهداشت در گفت و گو با ایرنا:

چک لیست های واحد برای نظارت بر موسسه های درمانی ابلاغ شد

چک لیست های واحد برای نظارت بر موسسه های درمانی ابلاغ شد

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت گفت: چک لیست های واحد برای نظارت بر موسسه های درمانی با دو هدف، طراحی و ابلاغ شد که هم مسیر نظارت ها شکل واحدی داشته و اطلاعات قابل آمارگیری باشد و هم مانع از نظارت های سلیقه ای شود.

علی رضا عسگری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره ابلاغ چک لیست های کشوری نظارت بر درمان افزود: این چک لیست های واحد باعث می شود که ناظر بر اساس آنها، واحدها و موسسه های درمانی را نظارت کند و دیگر از اعمال نظرهای سلیقه ای حتی به شکل حداقلی نیز پرهیز شود. به این وسیله می توان میزان رضایت ملی را نیز بررسی کرد.
وی بیان کرد: موسسه های درمانی شامل مواردی همچون بیمارستان، مطب، مراکز فیزیوتراپی، مراکز تصویربرداری و جراحی محدود است و نمی توان به همه این موارد با چشم واحد نگاه کرد. بنابراین بر اساس استانداردهای مربوط به هر کدام از این موسسه ها و شاخص های رضایت سنجی، چک لیست متفاوت طراحی شده است به این صورت که چک لیست مطب با چک لیست فیزیوتراپی تفاوت دارد.

* نظارت با اعتباربخشی متفاوت است
عسگری در پاسخ به این سوال که آیا این نظارت ها همانند اعتباربخشی بیمارستانی به ثبت امتیاز ختم می شود، گفت: این موضوع با اعتباربخشی متفاوت است. البته امکان دارد نظارت و اعتباربخشی در قسمت هایی همپوشانی داشته باشند، اما به طور مثال اعتباربخشی بیمارستان ها هر دو سال یک بار انجام می شود و این نظارت ها ممکن است ماهی یک بار یا هفته ای یک بار انجام شوند.
وی افزود: در این نظارت ها امتیازی به مطب ها یا موسسه های درمانی داده نمی شود. زیرا درجه بندی مربوط به موضوع اعتباربخشی است و ارتباطی به نظارت ندارد. هدف نظارت، بررسی کیفیت خدمات سلامت و تضمین این کیفیت است.

* ناظران دانشگاه های علوم پزشکی بر اساس چک لیست نظارت می کنند
مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت درباره اینکه چه کسانی این نظارت ها را بر موسسه های درمانی انجام می دهند، اظهار داشت: اداره های نظارت در بدنه دانشگاه های علوم پزشکی کشور وجود دارد و این نظارت ها بر اساس چک لیست های ابلاغی توسط ناظران دانشگاه های علوم پزشکی انجام می شود. توانمندسازی این ناظران نیز انجام شده و در نتیجه نظارت ها موثرتر از گذشته خواهد بود.
وی ادامه داد: البته هدف در نظارت، مچ گیری نیست و به دنبال بهبود کیفیت خدمات هستیم. ارائه چک لیست های نظارتی نیز کمک می کند که نظارت ها شکل واحدی به خود بگیرند.
عسگری همچنین بیان کرد: نمی توان برای نظارت بر درمان، زمان خاصی را تعیین کرد. زیرا هدف نظارت، بهبود خدمات برای ارائه کننده و دریافت کننده خدمات سلامت است.
به گزارش ایرنا، معاون درمان وزارت بهداشت چک لیست های کشوری نظارت بر درمان را برای نظارت بر مطب ها، دفاتر کار و موسسه های پزشکی به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ کرده است. هدف از ابلاغ این چک لیست ها بر اساس ابلاغیه وزارت بهداشت، اجرای هماهنگ و متوازن قوانین، آیین نامه ها و وحدت رویه در سطح کشور و ایجاد ابزار یکسان برای اقدامات بازدارنده و مورد اتکای مراجع قانونی است. این چک لیست ها از ابتدای فروردین 98 قابل اجرا است.
اجتمام*9482*1834
کد N2141210

وبگردی