آفتاب

سلامت مواد غذایی در مناطق سیل زده جدی گرفته شود

سلامت مواد غذایی در مناطق سیل زده جدی گرفته شود

تهران- ایرنا- یک متخصص تغذیه گفت: احتمال آلودگی و فساد در مواد غذایی در مناطق سیل زده در بخش های تولید، توزیع و مصرف مواد غذایی و به تبع آنها تغذیه افراد درگیر در منطقه بحران زده بیشترین اثر را بر سلامت تغذیه ای می گذارد و باید از سوی کمک رسانان جدی گرفته شود.

محمد رضایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا افزود: بلایایی مانند سیل اثرات متفاوتی بر غذا و تغذیه دارند و آموزش برای افزایش آگاهی مردم درباره این اثرات و چگونگی مقابله با آن اهمیت ویژه ای دارد.
وی با بیان اینکه اپیدمی بیماری هایی با منشاء غذایی در شرایط بحران سیل بسیار مهم است، اظهار داشت: زیرا مواد غذایی ممکن است توسط آب های آلوده به وسیله انواع فاضلاب های خانگی و صنعتی آلوده شده و غیر قابل مصرف شوند.
رضایی ادامه داد: در جریان سیل ممکن است آب منابع و مخازن به وسیله فاضلاب ها و باکتری های بیماریزای موجود در مزارع آلوده شده و موجب آلودگی مواد غذایی شود و این مشکل در مناطق روستایی به دلیل نزدیکی محل زندگی دام ها با انبار غذا و آشپزخانه بیشتر است، زیرا احتمال آلودگی مواد غذایی و وسایل پخت پز با فضولات حیوانی وجود دارد.
این متخصص تغذیه تصریح کرد: همچنین ممکن است به دلیل عدم استفاده از سیستم فاضلاب شهری، آب چاه ها و منابع آب شرب با فضولات انسانی و حیوانی آلوده شوند.

* بسته بندی مناسب امکان آلودگی مواد غذایی را کاهش می دهد
رضایی گفت: بسته بندی مناسب امکان آلودگی مواد غذایی را در مناطق سیل زده کاهش می دهد و مردم این مناطق باید قبل از مصرف مواد غذایی از سالم بودن آن مطمئن شوند.
متخصص تغذیه افزود: به خطر افتادن امنیت غذایی خانوار به دلیل از بین رفتن ذخایر مواد غذایی یا آلودگی آنها و کاهش قدرت دسترسی به مواد غذایی به دلیل از دست رفتن سرمایه زندگی افراد، اپیدمی بیماری های منتقله از آب و غذا مانند اسهال، وبا، از بین رفتن مراکز ذخیره مواد غذایی از جمله سیلوها، انبارها و سردخانه ها، تخریب مراکز تولید مواد غذایی و آلودگی منابع آب و یا تخریب منابع مخازن و خطوط انتقال آب از اثرات سیل است که مردم را دچار مشکل می کند.
وی خاطرنشان کرد: ضرورت دارد مسئولان و امداد رسانان به آسیب فیزیکی و روحی افراد پس از بحران سیل توجه ویژه کنند زیرا دریافت غذایی این افراد دست خوش تغییرات خواهد شد.
رضایی تاکید کرد: باید از متخصصان روانشناس کمک گرفته شود تا شوک حاصل از این بلایا، از بروز سوءتغذیه احتمالی در آینده در افراد سیل زده جلوگیری شود.

* توجه خاص به سلامت گروه های آسیب پذیر
متخصص تغذیه ادامه داد: باید به گروه های آسیب پذیر در مناطق سیل زده توجه بیشتری شود زیرا به دلیل شرایط سنی و جسمی در برابر تبعات ناشی از بحران مقاومت کمتری داشته و احتمال مرگ و میر آنها بیشتر است.
رضایی اظهار داشت: گروه هایی مانند کودکان زنان باردار و سالمندان از جمله این گروه ها هستند و این افراد به دلیل شرایط جسمی و روانی خود مستعد ابتلا به انواع عوارض فوری و طولانی مدت حاصل از سیل بوده و امکان ایجاد سوءتغذیه در این گروه ها بیشتر از همه وجود دارد و نیازمند توجه بیشتری در محاسبه سبدهای غذایی و خدمات سلامت هستند.
اجتمام*9022*1193
کد N2140308

وبگردی