آفتاب

آغاز ثبت نام اینترنتی کتب درسی ابتدایی و متوسطه دوم

آغاز ثبت نام اینترنتی کتب درسی ابتدایی و متوسطه دوم

تهران- ایرنا- ثبت سفارش و توزیع کتاب های درسی سال تحصیلی 99-98 دوره ابتدایی و متوسطه دوم (نظری، فنی و حرفه ای و کاردانش) و پایه های هشتم و نهم مدارس استعدادهای درخشان آغاز شد.

مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا گفت: دانش آموزان این پایه های تحصیلی می توانند با ورود به سامانه www.irtextbook.ir یا www.irtextbook.com نسبت به ثبت سفارش کتاب های درسی خود اقدام کنند.

** فروش کتب درسی شاخه نظری اینترنتی شد
«احمدرضا امینی» با بیان اینکه سال تحصیلی 99-98 فروش و توزیع کتاب های درسی دوره ابتدایی و متوسطه دوم در شاخه های نظری، فنی و حرفه ای و کار دانش از طریق این سامانه انجام می شود، افزود: سال گذشته کتاب های درسی شاخه نظری پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم رشته های ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی و معارف اسلامی از طریق کتابفروشی ها توزیع می شد که امسال فروش کتاب های این شاخه اینترنتی شده است.
مدیر کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه اکنون صرفا توزیع کتاب های درسی پایه های هفتم، هشتم و نهم از طریق کتابفروشی ها انجام می شود، ادامه داد: سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی از 20 فروردین ماه فعال شده است.
امینی اضافه کرد: ثبت سفارش گروهی و انفرادی کتاب های درسی پایه دوم تا ششم دوره ابتدایی، پایه یازدهم و دوازدهم دوره دوم متوسطه و پایه هشتم و نهم دوره اول متوسطه ویژه دانش‌آموزان استعدادهای درخشان از 20 فروردین آغاز شده و تا 20 خردادماه ادامه دارد.
به گفته وی، دانش آموزان پایه اول دوره ابتدایی نیز می توانند سفارش اینترنتی کتاب های درسی را از 23 تیرماه تا پنجم شهریورماه انجام دهند و دانش آموزان پایه دهم دوره دوم متوسطه و پایه هفتم استعدادهای درخشان نیز از 23 تیرماه تا 16 شهریور فرصت دارند تا نسبت به سفارش اینترنتی کتاب های درسی خود اقدام کنند.
مدیر کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش یادآورشد: برای اصلاح سفارش کتاب های درسی پایه های اول تا ششم دوره ابتدایی، دوره دوم متوسطه (پایه دهم، یازدهم و دوازدهم)، پایه دهم، یازدهم و دوازدهم رشته معارف اسلامی و پایه هشتم و نهم کتاب های درسی تکمیلی دوره اول متوسطه ویژه دانش‌آموزان استعدادهای درخشان از اول مرداد تا 16 شهریور در نظر گرفته شده است.
امینی ادامه داد: بر اساس برنامه تعیین شده توزیع کتاب های درسی از استان به منطقه در تمامی دوره های تحصیلی ذکر شده از 15 اردیبهشت آغاز می شود و تا 20 شهریور ادامه دارد و توزیع کتاب ها از منطقه به مدرسه نیز در دوره های ابتدایی و دوم متوسطه نظری از پنجم تا بیست و هفتم شهریورماه و متوسطه دوم شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش نیز 20 تا 27 شهریور انجام می شود.
به گفته وی توزیع کتاب های درسی از طریق مدرسه به دانش‌آموزان در تمامی دوره های مذکور در اولین روز شروع سال تحصیلی 99-98 صورت می گیرد.
مدیر کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش یادآورشد: دانش‌آموزان و اولیاء آنان، می توانند از طریق سامانه مذکور نسبت به ثبت سفارش انفرادی اقدام کنند و برای ورود به سامانه کد ملی دانش‌آموز، نام کاربری و 6 رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه دانش‌آموز، «رمز عبور» ورود به سامانه مورد نیاز است.
امینی تصریح کرد: کتاب های درسی دانش‌آموزان دوره های تحصیلی آموزش ابتدایی، متوسطه دوم شاخه های فنی و حرفه ای، کاردانش، رشته معارف اسلامی و کتاب های درسی تکمیلی دوره اول متوسطه ویژه دانش‌آموزان استعدادهای درخشان، از طریق مدرسه محل تحصیل آنان که در سفارش دانش‌آموز قید شده است، توزیع می شود.
وی اضافه کرد: مدارس موظفند هرچه سریع تر با ورود به سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی، نسبت به ثبت سفارش گروهی کتاب‌های درسی دانش‌آموزان اقدام و از ارجاع دانش‌آموز یا اولیای دانش‌آموز به کافی نت‌ها پرهیز کنند.

* سال تحصیلی آینده سفارش کتاب های دوره اول متوسطه هم اینترنتی می شود
مدیر کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به اینکه بر اساس برنامه توسعه هر سال کتاب های درسی یک دوره اینترنتی می شود، سال 99 کتاب های دوره اول متوسطه (هفتم، هشتم و نهم) نیز به این چرخه می پیوندد و از آن پس سفارش تمامی کتاب های درسی اینترنتی خواهد شد.
امینی با بیان اینکه سال تحصیلی جاری فروش و توزیع کتاب های درسی دوره اول متوسطه از طریق کتابفروشی ها انجام می شود، اظهار داشت: 12 هزار کتابفروشی پیش از این اقدام به توزیع و فروش کتاب های درسی می کرد که با توجه به اینکه باید حداقل 3 یا 5 جلد کتاب اضافه در اختیار آنها قرار می گرفت، در مجموع حدود 60 هزار جلد کتاب بیشتر باید تولید می شد.
وی ادامه داد: با در نظر گرفتن وضعیت کاغذ و توجه به محیط زیست و کاهش قطع درختان، باید به صورت هوشمندانه از ابزارها و فناوری ها در فروش و توزیع کتاب های درسی بهره گرفته می شد که این کار در وزارت آموزش و پرورش چند سالی است آغاز شده تا هزینه چاپ و توزیع کتاب های درسی به حداقل برسد.

** فرصت دوباره برای ثبت سفارش اینترنتی کتب درسی به دانش آموزان سیل زده داده می شود
مدیر کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه به طور طبیعی هر سال بین 135 تا 140 میلیون جلد کتاب درسی میان دانش آموزان توزیع می شود، در خصوص وضعیت ثبت نام اینترنتی کتاب های درسی دانش آموزان سیل زده نیز اظهار داشت: با تعیین تکلیف مدارس سیل زده فرصت زمانی دیگری برای این گروه از دانش آموزان در نظر گرفته می شود و در این رابطه مشکلی وجود ندارد.

** افزایش 10 تا 15 درصدی کتب درسی
امینی در رابطه با قیمت کتاب های درسی نیز توضیح داد: قیمت کتاب های درسی سال تحصیلی 99-98 در دوره ابتدایی و متوسطه اول کمتر از 10 درصد و در دوره متوسطه دوم میانگین 15 درصد افزایش پیدا کرده است.
وی خاطرنشان کرد: دانش‌آموز یا اولیای دانش‌آموز صرفا موظف به پرداخت هزینه کتاب درسی برابر با قیمت پشت جلد (ثبت شده در سامانه) هستند لذا، دریافت هرگونه وجه اضافی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.
علمی**1883**1485
کد N2140086

وبگردی